کد خبر: 26040
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 آذر 1395 - 09:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

محمد درویش:

افرادی که کتاب می‌خوانند، هرگز سرزمین خود را تخریب نمی‌کنند

منبع : لیزنا
درویش، سرپرست دفترمشارکت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اهمیت بالای مطالعه کتاب برای حفظ محیط زیست، فهم اکولوژیک جامعه‌ای دانش بنیاد را بالا بیان کرد.
افرادی که کتاب می‌خوانند، هرگز سرزمین خود را تخریب نمی‌کنند

به گزارش لیزنا، محمد درویش سرپرست دفترمشارکت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از افرادی است که دو سال پیش همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در روزی که به نام کتاب، آگاهی و سبک زندگی  که با تاکید بر سلامت و محیط زیست و خانواده نامگذاری شده است، از نویسندگان 25 اثر برگزیده در جشنواره کتاب سال محیط زیست تجلیل کرد.

وی درباره جشنواره کتاب سال محیط زیست، به خبرنگار لیزنا گفت:«می‌خواستیم این جشنواره را با حمایت فرمانداری نیشابور انجام دهیم ولی وقتی دکتر غلامحسین مظفری از سمت فرمانداری برکنار شد، فرد بعدی تمایلی به انجام این کار نشان نداد. این روزها سازمان در حال تلاش برای پیدا کردن اسپانسر برای اجرای این برنامه است.»

درویش با بیان اینکه بیشتر در حوزه تخصصی محیط زیست مطالعه می‌کند، توضیح داد:« به مطالعه کتاب‌هایی در حوزه تخصصی محیط زیست، منابع طبیعی، حفاظت از آب، خاک و بیابان و نحوه تعامل با تشکل‌های مردم نهاد علاقه بیشتری دارم. »

او با اشاره به کانال خبری که در یکی از نرم افزارها دارد، اظهار داشت: «در این کانال کتاب‌های خوب را به اعضا معرفی می‌کنم. از آخرین کتاب‌هایی که با دیگران به اشتراک گذاشته‌ام، کتاب "برگ‌های سبز بید" / نویسنده بیتا ژیان/ انتشارات البرز است. این کتاب رمانی جذاب و عاشقانه با موضوع محیط زیستی است. شخصیت‌های اصلی در یک ملو درام با یکدیگر آشنا می‌شوند همچنین فضایی محیط زیستی در کتاب جریان دارد. »

وی افزود:« کتاب بوم‌شناسی، علم عصیانگر، کتابی از عبدالحسین وهاب زاده / انتشارات چشمه است که بارها تجدید چاپ شد. این کتاب را به هرکسی که به محیط زیست علاقه دارد پیشنهاد می‌دهم. کتاب طرح امید (پلن B2 ) آینده محیط زیست / نویسنده: لسترراسل براون/ مترجم: حمید طراوتی از دیگر کتاب‌های خوبی است که اخیرا پیشنهاد داده ام. کتاب دیگر خاطرات، دو دهه تلاش برای حفظ طبیعت و محیط زیست ایران است که اسکندر فیروز در آن خاطرات خود را نقل کرده است. این کتاب را نشر تدبیر روشن، منتشر کرد.»

 

درویش از افرادی است که در خانه خود، کتابخانه شخصی دارند، ولی به علت اجاره نشین بودن و کوچکی خانه جدید، تعدادی از آنها را هدیه داد، او گفت: «الان در کتابخانه شخصی‌ام، حدود هزار تا هزار و 200 کتاب دارم، بیشتر کتاب‌هایم را با وانت به انتشاراتی تهران در خیابان انقلاب دادم. هرکس بخواهد می‌تواند به آنجا مراجعه کرده و کتاب‌هایم را هدیه بگیرد.»

وی با اشاره به وضعیت معیشتی افرادی که در حوزه کتاب فعال هستند، پیشنهاد داد: «باید از افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، حمایت شود. مردم در ایران برای نوشیدن نوشابه چهار برابر فعالیت‌های فرهنگی، کار می‌کنند. اگر یک لیتر نوشابه کمتر بنوشند، بسیاری از مشکلات در حوزه فرهنگ حل می‌شود. باید از ناشران و نویسندگان حمایت شود. وضعیتی که امروز سازمان حفاظت از محیط زیست گرفتارش است، اسف با راست. حتی نمی‌توانیم جشنواره کتاب سال محیط زیست را برگزار کنیم.»

درویش در ادامه گفت: «از مردم نمی‌توان انتظار داشت وقتی شرایط زندگی سخت افرادی که در حوزه فرهنگ فعال هستند را می‌بینند، باز هم به خواندن کتاب علاقه داشته باشند. امروز وضعیت به نحوی است که خوار و بار فروش در رفاه بیشتری نسبت به یک نویسنده زندگی می‌کند. این موضوع از چشم مردم پنهان نمی‌ماند و کسی دوست ندارد زندگی سختی داشته باشد. پس چگونه می‌توان مردم را به کتاب خواندن تشویق کرد و توقع بالا رفتن سرانه مطالعه را داشت؟ کسی می‌تواند فردی را به کتابخوانی دعوت کند که خود یک کتابخوان حرفه ای باشد و در شرایط مناسبی زندگی کند.»

 

او درباره رابطه بین کتاب خواندن و حفاظت از محیط زیست گفت: «جامعه‌ای دانش بنیاد، فهم اکولوژیک بالایی دارد. افرادی که کتاب می‌خوانند، هرگز سرزمین خود را تخریب نمی‌کنند، هرگز کنار لاشه‌ای از خود عکس نمی‌‌گیرند، هرگز آتش خود را در جنگل رها نمی‌کنند، هرگز با خودروی شخصی خود به ترافیک شهر نمی‌افزایند و سعی می‌کنند از دوچرخه برای رفتن به محل کار استفاده کنند. همه این اندیشه‌ها در گرو بالا رفتن سطح مطالعه در افراد شکل می‌گیرد.»

نظری
|
Iran
|
1395/09/03 - 12:37
0
1
درود فراوان بر این مرد ایراندوست و طبیعت دوست و مروج خواندن و نگهداری محیط زیست گیاهان، جانوران و انسانها.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: