کد خبر: 26122
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 آذر 1395 - 09:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

شاعر «زنی با موهای ژولیده»:

« شعر» باید کاملا جوششی باشد

منبع : لیزنا
«زنی با موهای ژولیده»، مجموعه شعری از ژیلا محمدشاهی است که توسط انتشارات اقلیما در سال 1395 در قطع رقعی به چاپ رسید.
« شعر» باید کاملا جوششی باشد

به گزارش لیزنا، ژیلا محمدشاهی شاعری که از دوازده سالگی به صورت حرفه‌ای شعر گفت. در 14 سالگی مجوز چاپ 12 داستان‌کوتاه را گرفت. با تلاش فراوان و ادامه مسیرش در شعر، در سال 1385 جزء 10 شاعر برتر ایران شد.

محمدشاهی دراین‌باره به خبرنگار لیزنا گفت: «کتاب اول (کم‌رنگ‌تر از سایه) زمان زیادی طول کشید تا وارد بازار شود. قرار بر این بود که انتشارات، خود هزینه نشر را تقبل کند، این زمان به درازا کشید و بعد از پنج سال، کتاب خود را به وسیله انتشارات دیگری نجات دادم و به چاپ رساندم.»

وی افزود: «کتاب زنی با موهای ژولیده به دلیل بدبینی و اتفاق‌هایی که در کتاب اول برای من به‌وقوع پیوست، از فیلتر چند صاحب نظر گذشت و آنها انتشارات اقلیما را به من معرفی کردند. در انتشارات اقلیما با مهدی شادکام آشنا شدم که خود از شاگران قیصرامین‌پور بود. بعد از تجزیه و تحلیل و تائید کتاب، با روحیه بهتری آن را به چاپ رساندم.»

تکمیل کتاب «زنی با موهای ژولیده» بعد از چهار سال توقف در شعر، یک سال ونیم طول کشید. محمدشاهی با اشاره به اینکه علاوه بر شعر، رمان و داستان هم می‌نویسد، اظهار داشت:«شعر چیزی است کاملا غریزی، یعنی باید کاملا جوششی باشد. برای من هم اینطور است و سعی نمی‌کنم تا کلمات را پشت هم بچینم. سعی می‌کنم در شعرهایم حالت عاطفی بیرون از دنیای مادی را داشته باشم. همیشه  نگاهی اجتماعی را به شعرم اضافه می‌کنم، در کتاب اول این نگاه خیلی شدیدتر بود.»

وی افزود: «دوست دارم که همه تفاوت شعر خوب را با نثر بدانند. شعر نو، کلام و ریتمش را بشناسند. شعر زمانی اتفاق می‌افتد که کنایه، استعاره و کلا آرایه‌های ادبی را درون خود جای داده باشد. امروز داستانی را تکه تکه می‌نویسند و فکر می‌کنند شعر است. امیدوارم که جامعه ما جامعه شعرخوان‌تر شود و بتواند در شناخت و انتخاب موفق‌تر عمل کند.»

محمدشاهی  از اتفاق‌هایی که در روند چاپ و معرفی کتاب رخ داده بود، گفت: «وقتی هنوز کتاب رونمایی نشده بود، در یکی از حساب‌های صفحات مجازی خود شعرهایی از این کتاب را منتشر می‌کردم، و افرادی به نقد و بررسی آن می‌پرداختند، و در بوشهر برای کتاب جلسه شعر برگزار کرده بودند که در روزنامه بامداد جنوب چاپ شد.»

کتاب «زنی با موهای ژولیده»، مجموعه شعری از ژیلا محمدشاهی است که توسط انتشارات اقلیما در سال 1395 در قطع رقعی به چاپ رسید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: