کد خبر: 27176
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 بهمن 1395 - 08:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نمایشگاه کار: بستری مناسب برای اطلاع‌رسانی به کارجویان

منبع : لیزنا
نمایشگاه کار، رویدادی است که به‌منظور تبادل اطلاعات در رابطه با مشاغل مورد نیاز برای جویندگان کار و معرفی شرکت‌ها بصورت فصلی و یا سالیانه برگزار می‌شود.
نمایشگاه کار: بستری مناسب برای اطلاع‌رسانی به کارجویان

به گزارش لیزنا، دانشگاه صنعتی شریف هفتمین نمایشگاه کار را برگزار می‌کند. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فرصت مغتنمی باشد برای کارجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی.

خبرنگار لیزنا در این زمینه با فاطمه علیزاده، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفتگو کرده است.

منظور از نمایشگاه کار چیست؟

یکی از وظایف اصلی بخش ارتباط دانشگاه با صنعت که بهتر است آن را بخش «ارتباط دانشگاه با فضاي کسب و کار جامعه» بناميم، تعریف پروژه‌هايی با هدف ارائه روش‌های جدید اطلاع‌رسانی در زمینه نيازهای محیط‌های کار، به دانشجويان و فارغ‌التحصيلان است.

 نمایشگاه کار (Job Fair) یا نمایشگاه فرصت‌های شغلی، رویدادی است که در آن تعداد زیادی از شرکت‌ها، سازمان‌ها و همچنین کارجویان حضور دارند. این نمایشگاه، فرصتی است مغتنم برای شرکت‌ها و سازمان‌ها تا از یک سو به معرفی خود و تبادل اطلاعات با یکدیگر در رابطه با مشاغل مورد نیازشان بپردازند و از سوی دیگر با تعداد زیادی از نیروهای جویای کار ملاقات نموده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات مورد نظر خویش اقدام نمایند.

به نظر شما برگزاری نمایشگاه کار چه کمکی به دانشجویان می‌کند؟

این نمایشگاه‌ها معمولاً در اکثر دانشگاه‌های مطرح دنیا به صورت فصلی و یا سالانه برگزار و در آن دانشجویان و تازه‌ فارغ‌التحصیلان با فرصت‌های فراوان شغلی و ایده‌های ناب برای شروع یک کسب‌و‌کار موفق در زمینه تحصیلی خود آشنا می‌شوند. علاوه بر این، در اکثر نمایشگاه‌های کار، کارگاه‌های جانبی در رابطه با کار، کاریابی و کارآفرینی نیز برگزار می‌شود که از این طریق دانشجویان می‌توانند با نحوه ورود به بازار کار آشنا ‌شوند.

این نمایشگاه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

در مورد هدف از برگزاری نمایشگاه کار  بر اساس  متنی که در شماره 721 نشریه بازار کار (1 مهر1391، صفحه 11 ) آمده است می‌توان به این موارد می‌توان اشاره نمود.

رویارویی مستقیم صنعت و دانشگاه؛

معرفي کارفرمايان و کارآفرينان موفق جامعه در قالب شرکت‌های کارآفرین؛

معرفی سازمان‌ها و ادارات مرتبط و نيمه مرتبط با رشته تحصيلي؛

شناسايي علايق و استعدادها (خودشناسي شغلي)؛

آشنايي با انتظارات و مهارت‌های مورد نياز کارفرمايان؛

آشنا شدن دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان با طيف متنوع مهارت‌های شغلي؛

امکان جذب نیرو و کارآموز برای شرکت‌ها؛

برپایی کارگاه‌های آموزشی کار و کارآفرینی؛

گسترش خدمات مشاوره شغلی و استفاده از مشاوران متخصص؛

ايجاد نشريه‌هاي شغلي و بازارکار در محيط داخلي دانشگاه؛

ايجاد يک محيط دوستانه برای تعامل بیشتر بین فار غ‌التحصیلان، دانشجویان و شرکت‌ها.

در مورد برگزاری نمایشگاه کار توسط دانشگاه شریف توضیح دهید.

هفتمین نمایشگاه کار دانشگاه شریف در اسفند ماه 1395 برگزار می‌شود.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با ماهیت میان رشته‌ای واحدهای درسی‌‌شان و مجموعه مهارت‌های بالا (به ویژه مهارت‌های مدیریتی، سازماندهی، رایانه‌ای و پژوهشی) در این نمایشگاه‌ها می‌توانند بسیار موفق عمل نموده و به خوبی قابلیت‌های خود را به حوزه‌های گوناگون کسب و کار معرفی نمایند و آینده حرفه‌ای بهتری را برای خود رقم زنند.

چه خوب است این رویداد مبارک در تمام دانشگاه‌های کشور برگزار شود که در این زمینه دانشگاه شریف می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

پس این فرصت خوب را از دست ندهید. کتابخانه‌ها و همچنین شرکت‌های کتابداری نیز می‌توانند با پرپایی نمایشگاه‌های کار از مزایای بسیار آن بهره‌مند شوند.

(جهت آشنایی بیشتر با فرصت‌های شغلی کتابداران در خارج از کتابخانه‌ها، به این مطلب یا این نگاهی بیاندازید). 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: