کد خبر: 28482
تاریخ انتشار: شنبه, 16 ارديبهشت 1396 - 20:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتاب‌سازی‌ در همه حوزه‌ها وجود دارد

منبع : لیزنا
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی: کتاب های بی کیفیت، بدون نظارت و  ارزیابی، تولید و توزیع می شوند و نقد جدی بر آن ها صورت نمی گیرد. بسیاری از این کتاب ها هم در دوره نمایشگاه دیده می‌شوند و پس از نمایشگاه در انبارها بدون استفاده نگهداری می شوند.  
کتاب‌سازی‌ در همه حوزه‌ها وجود دارد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، محسن حاجی زین العابدینی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه این نمایشگاه سی امین دوره خود را سپری می کند گفت: زمانی که رویدادی سی امین قدم خود را برمی دارد علی القاعده باید به بلوغی رسیده باشد و ما این بلوغ را در بسیاری از قسمت های نمایشگاه می بینیم. بسیاری از منابع اطلاعاتی آورده شده برای بسیاری از ناشران به شکل روتین است ولی به هرحال ما در دوره آزمایش و خطا هستیم و از یک فرایند دولتی به یک فرایند نیمه دولتی و خصوصی شیب پیدا می کنیم. این امر فی نفسه امر بسیار مثبت و مبارکی است.

زین العابدینی با تاکید براینکه باید همه فعالیت های نشر در سازمانهای مردم نهاد باشد و از اختیار دولت ها خارج شود افزود: باید همه تجربیات گذشته مستند شده و منتقل شده باشد تا دوباره آزمایش و خطا نکنیم و با بحران مواجه نشویم و مسئله غافلگیری را دائما مطرح نکنیم.

او افزود: باید پیش بینی های لازم صورت گیرد. از روز پس از نمایشگاه 12 ماه فرصت داریم برای اینکه آماده سازی کنیم تا سال بعد وضعیت نمایشگاه بهتر از امسال باشد.

وی در مورد حمایت های وزارت ارشاد افزود: باید دقت شود که فقط درگیر حمایت های کمی نشویم و به کیفیت نیز توجه کنیم. باید فراموش نکنیم که کتاب را می خریم که بخوانیم، آگاهی بیشتری پیدا کنیم و زندگی بهتری بسازیم.

سرپرست کتابخانه های دانشگاه شهیدبهشتی ادامه داد: باید در سال های آینده توجه کنیم که فقط کاری صرفا صوری و کمی انجام نگیرد، بلکه بر کیفیت این خریدها و حمایت‌ها نیز دقت نماییم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه، به نسبت سال‌های گذشته - به علت ترس از تغییر و مسافت دور - کمتر شده است، گفت: گردشگران فرهنگی نیز اهمیت خود را دارند و ما خوشحال هستیم که به این بهانه یک هفته در فضای کتاب نفس می کشند و در فضای کتاب قرار می گیرند. همین که کودکی حتی اگر به بهانه تفریح در نمایشگاه حضور یابد، این فضای کتاب در ذهن او باقی خواهد ماند و خاطرات شیرینی برای وی رقم خواهد خورد.

او ادامه داد: برخلاف بسیاری که نگاه مثبتی به گردشگران ندارند، من نگاه مثبت و خوبی به این قضیه دارم.

محسن حاجی زین‌العابدینی با بیان اینکه ما بحران کتاب دراین کشور داریم، گفت: در این فضا کل کشور به کتاب می اندیشند. برای مثال کودکان خوشحال هستند که در نمایشگاه کتاب گردشی داشتند و حتما در کنار آن تورقی هم به کتاب داشتند و حتی کتابی خریده اند.

او  با تاکید به اینکه نباید نسبت به مسائل کشور فقط نگاه انتقادی داشت گفت: هر اتفاقی در کشور ما بیافتد سیل انتقادات به سمت آن روانه می شود؛ در صورتی که همه اینها حرکاتی مثبتی هستند و جایگاه خود را دارند. خرید کتاب و کیفیت منابع جایگاه خود را دارند و بحث جانبی کتاب هم جایگاه خود را دارد. این مسئله در همه کشورهای دنیا هم اتفاق می افتد چنان که در بسیاری از کشورها می بینیم که دانشگاه ها حتی دیوار ندارند و درهای دانشگاه بر روی همه باز است تا مردم در آن حضور داشته باشند. نمایشگاه کتاب هم باید همینطور باشد و در زندگی روزانه مردم حضور داشته باشد.

او با اشاره بر نقش ترویج کننده فضای نمایشگاهی گفت: قرار نیست هر کتابی خوانده شود و همه کسانی که یک جلد کتاب می خوانند هم دانشمند نمی شوند.

زین العابدینی در خصوص پایین بودن تیراژ کتاب ها گفت: مشکلات نشر ما در این است که مردم نمی خواهند بدانند زیرا دانستن عواقب منفی دارد و هرچه کمتر بدانند آسوده تر خواهند بود. ما هم ساده ترین راه را انتخاب می کنیم. زیرا جامعه ای که آگاه شود نمی تواند در مورد بسیاری از مسائل سکوت کند و بی توجه باشد.خود آگاهی فرایندی سخت است والتزام و خود ساختگی می طلبد که تصمیمات فرد را منطقی می کند. فرد دیگر نمی تواند بدون منطق، تصمیم بگیرد و  بپذیرد. به همین خاطر ما احتیاج نداریم که آگاه شویم!

او گفت: اگر آگاه شویم و چارچوب های کشور ما به گونه ای باشد که تصمیم، فکر و عمل، منطقی و براساس مستندات باشد کتاب رونق خود را خواهد یافت.

بر طبق گفته وی هم دولت ها و سیستم در این کتاب نخوانی دخالت دارند و هم خود مردم که آگاهی بیشتری نمی طلبند.

زین العابدینی در مورد حوزه نشر کتابداری با ابراز تاسف از اینکه کتابسازی بسیار زیاد شده است گفت: کتاب های بی کیفیت، بدون نظارت و  ارزیابی، تولید و توزیع می شوند و نقد جدی بر آن ها صورت نمی گیرد. بسیاری از این کتاب ها هم در دوره نمایشگاه دیده می‌شوند و پس از نمایشگاه در انبارها بدون استفاده نگهداری می شود.

او ادامه داد ناشر این کتاب ها به علت عدم پرداخت حق تالیف و حتی دریافت پول از نویسندهء کتاب، سود خود را خواهد برد و از طرف دیگر برخی از کتابخانه ها و مراکز دیگر هم این کتاب ها را خریداری می کنند، فقط مورد استفاده قرار نمی گیرند.

وی با اشاره براینکه این کتاب سازی‌ها در همه حوزه ها وجود دارد گفت: بسیاری از ناشران فقط با انگیزه جلوگیری از باطل نشدن مجوز خود اقدام به چاپ این کتاب ها می کنند در حالی که ما ناشران بزرگی داریم که به همه کلمات کتاب ها توجه می کنند، ویراستار دارند و کتاب های خوبی نیز تولید می کنند.

 

زین العابدینی در پایان سخنان خود گفت: مسئله اصلی این است که کتاب و برگزاری نمایشگاه کتاب باید به مغز کتاب توجه کند که همان رسالت کتاب است. چیزی که در کتاب می‌خوانیم صرفا برای آمار و سرانه مطالعه نیست بلکه برای بهتر شدن کیفیت رفتار هم هست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: