محمد اله یاری مطرح کرد
هرچه درآمد نهاد از نیم درصد شهرداری ها بیشتر باشد، خرید بیشتری از ناشران صورت می گیرد

محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در گفتگویی با خبرنگار لیزنا در خصوص خرید نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ناشران در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: خرید نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس نام ناشر نیست بلکه بر مبنای نیاز کتابخانه ها است. این خرید با توجه به نیازی که در حوزه های مختلف برای کتابخانه ها تشخیص داده می شود، صورت می گیرد.

اله یاری ادامه داد: کارشناسان خرید ما از تهران و استان ها در ایام برگزاری نمایشگاه در آن حضور دارند؛ با ناشران گفت و گو می کنند و کاتالوگ ها و بروشور ها را بررسی می کنند و برخی آثار را اگر فرصتی فراهم شود به صورت حضوری می بینند.

وی عمده هدف حضور کارشناسان محتوای نهاد در نمایشگاه کتاب را ایجاد حلقه مصرف بین مصرف کننده و تولید کننده عنوان کرد و توضیح داد: کارشناسان در گفت و گوها با ناشران نیاز کتابخانه ها را با توجه به حوزه های مختلف منتقل می کنند.  برای مثال در حوزه کودک و نوجوان، قصه و رمان، دین، روان شناسی، تاریخ و غیره عمدتا کتاب ها اگر شرایط مناسبی از نظر ظاهر و محتوا داشته باشد بیشتر مورد نیاز و پسند مردم است و ما واسطه ای هستیم تا پسند و ذائقه مردم را به ناشرین منتقل کنیم. گاهی این انتقال از طریق گفت و گوهای حضوری انجام می گیرد و گاه از طریق نوع خریدی که صورت می گیرد.

او ادامه داد: با توجه به بودجه ای که نهاد برای خرید کتاب دارد و محدودیتی که مخازن کتابخانه ها دارند، نهاد مجبور به «به‌گزینی» است و اگر در یک حوزه موضوعی چند کتاب منتشر شده باشد، طبیعتا اثری که بهتر باشد و ساختار کتاب کیفیت بهتری داشته باشد، از طرف نهاد در طول سال مورد خرید قرار می گیرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در مورد میزان این بودجه بیان کرد: شاید نهاد بتواند در ابتدای سال تخمینی در مورد بودجه بزند اما اینکه چقدر از آن به واقع می پیوندد متاثر از شرایط خاصی است. بودجه نهاد کتابخانه ها بودجه ای است که در مجلس و دولت پیش‌بینی می شود و به صورت بودجه کمک تعلق می گیرد. بخشی از آن، بودجه ای است که از طریق درآمد حاصل از نیم درصد شهرداری ها به نهاد تزریق می شود و هرچه درآمد نهاد از نیم درصد شهرداری ها بیشتر باشد، این پول بیشتر خرج خرید کتاب و تجهیز کتابخانه ها خواهد شد. لذا این بودجه با توجه به درآمدی که نهاد کتابخانه ها تا پایان سال دارد متفاوت است.

اله یاری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ارزیابی نمایشگاه امسال و با توجه به مسئولیت وی در برگزاری نمایشگاه کتاب در سالهای گذشته، با اشاره به برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب گفت: شهر آفتاب وسعت مکانی خوبی دارد و اساسا عمده سالن ها برای مصرف نمایشگاهی ساخته شده است. مکان های عمومی که مردم باید تردد و مراجعه کنند، نسبتا مکان های بازی است و اطلاع رسانی را به نسبت مناسب دیدم. این نشان می دهد که تعامل خوبی بین مجموعه شهرداری و وزارت ارشاد صورت گرفته است.

او با اشاره به بعد مسافت نمایشگاه با شهر و استفاده مردم از مترو برای تردد افزود: امیدواریم زحمات برگزار کنندگان نمایشگاه با استقبال مردم مواجه شود.

اله یاری با بیان اینکه از میزان رضایت ناشرین از فروش خود برآوردی ندارد گفت: اطلاع رسانی نمایشگاه میزان فروش آن از طریق دستگاه کارتخوان را به صورت روزانه اعلام می کند. میزان بازدید مردم از نمایشگاه را هم اعلام کرده است. فکر می کنم نباید قضاوت کرد و باید اجازه دهیم تا نمایشگاه کتاب چند سال در این محل برگزار شود و مردم نسبت به محیط ها، سالن ها و موقعیت بخش های مختلف آشنا شوند. هرچه این آشنایی بیشتر صورت گیرد و هرچه نمایشگاه برای اطلاع رسانی و دسترسی به خدمات رفاهی هزینه های بیشتری کند، طبیعتا مردم استقبال بیشتری خواهند کرد.