کد خبر: 28515
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 ارديبهشت 1396 - 15:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

اهداف غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
 مشاور ارتباطات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا، اهداف غرفه این سازمان در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را تشریح کرد.
اهداف غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار لیزنا، داود آقا رفیعی استانداردسازی برای کتابخانه ها، میراث سازی برای میراث مکتوب کشور و حفظ و نگهداری از آن ها و همچنین اطلاع رسانی در مورد این میراث ها را از کارهای اصلی کتابخانه ملی برشمرد.

آقا رفیعی ادامه داد: بنا بر اساسنامه ای که مصوب مجلس شورای اسلامی است، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران باید برای کتابخانه ها استانداردسازی کند. فعالیت انتشارات کتابخانه ملی در سی‌امین دوره نمایشگاه کتابخانه کتاب ایران نیز بر همین اساس و محور انجام می گیرد.  

او افزود: علاوه بر برنامه های استاندارد سازی برای کتابخانه ها، دستنامه ها و یا قوانین و مقررات مربوط به آن، سازمان اسناد و کتابخانه ملی بنا بر ماهیت خود، بحث آرشیو، سند و تاریخ پژوهی را هم دنبال می کند و بخشی از کتاب هایی که امسال در نمایشگاه عرضه شده است بر این محور قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه بر اینکه برای اکثر مردم کتابخانه ملی فقط کتابخانه ای در ابعاد بزرگ است و آن را در تراز با کتابخانه های عمومی در سطح شهر می دانند، کتابخانه ملی باید باز تعریف و برای مردم بازشناسی  شود. در نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای این باز تعریف وجود دارد. غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه فرصتی است تا قسمت های پنهان و مهجور مانده کتابخانه ملی معرفی شود. یکی از این راه کار ها این است که اسناد، کتاب های کهن و موزه مانند نمایش داده شود. با این هدف، ما ویترین هایی را اینجا داریم که کتاب های کهن و دست نوشته هایی قدیمی مانند دست خط امیر کبیر را نمایش می دهیم.

آقا رفیعی در توضیح نقش میراث سازی کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی علاوه بر مباحثی مثل حفظ و نگهداری کتاب، بحث میراث داری و حفظ میراث مکتوب کشور را هم در بر می گیرد. در حال حاضر قدمی به جلو برداشته ایم و قصد داریم تا میراث سازی هم بکنیم. کتابخانه ملی بنا بر مصوبه وزارت علوم دارای حدود 60 عنوان و پست هیات علمی است که پژوهشگران قدیمی و به نام علم اطلاعات و دانش شناسی و یا پژوشگران عرصه اسناد و آرشیو را شامل می شود. برمبنای حضور این اساتید در کتابخانه ملی، پژوهشکده و گروه های علمی موجود، کار میراث سازی برای میراث مکتوب کشور پیش می رود.

مشاور ارتباطات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در توضیح بخش های دیگری از این مرکز که در نمایشگاه سی ام معرفی می شود، به بخش فیپا اشاره کرد و گفت:  فیپا یعنی فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب. فیپا بخشی است که ما می توانیم از طریق آن  شناسنامه و استاندارد بین المللی را برای کتاب ها فراهم کنیم و برای اینکه کتاب شناسنامه دار شود، موضوعات مرتبط با یک کتاب را به آن اختصاص دهیم تا از طریق آن یک کتاب با شماره ای مخصوص در جهان شناخته شود.

او ادامه داد:  فیپا باعث شده ست تا ما غرفۀ غرفه دارها شویم. ما در این مرکز با ناشران سر و کار داریم. در نمایشگاه کانتری به فیپا اختصاص یافته است تا ناشران اگر ابهام یا سوالی دارند، مطرح نمایند.

وی یکی دیگر از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی  را حفظ، نگهداری و اطلاع رسانی نسخ خطی عنوان کرد و گفت: کانتر دیگری به نسخ خطی اختصاص یافته است. نسخه های خطی کشور جزو میراث گذشته و نشان دهنده سطح دستاوردهای گذشتگان برای امروز است. از قبل این میراث فرهنگی  و نسخ خطی است که ما می توانیم به خود ببالیم و از سایر کشورهایی که این میراث را ندارند، متمایز شویم. بنا براین حفظ و نگهداری و اطلاع رسانی در مورد این میراث به مردم کشور اهمیت بسیاری دارد.

آقا رفیعی با منحصر به فرد خواندن غرفه کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب گفت: این غرفه صرفا بحث تجاری کتاب را ندارد هرچند فروش کتاب را هم  مد نظر قرار داده است. ما کتاب ها تخصصی مربوط به کتابداری و اسناد و آرشیو را ارائه می کنیم.

به گفته وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی امسال با 130 عنوان کتاب در نمایشگاه حضور یافته است که 75 عنوان از این کتاب ها چاپ اول هستند. عمده کتاب ها هم مباحث علم اطلاعات و دانش شناسی و آرشیو و اسناد را شامل می شود.

او به ارائه کتاب های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درغرفه این مرکز در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: کتاب های ایشان چند سالی است که از طریق کتابخانه ملی ارائه می شود.

آقا رفیعی مرمت اسناد قدیمی را از دیگر اقدامات غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب عنوان کرد که بر روی میز نور غرفه انجام می گیرد و یکی از بخش های جذاب این غرقه محسوب می شود.

کتابدار
|
Iran
|
1396/03/09 - 15:58
1
0
من که به غرفه کتابخانه ملی مراجعه کردم، فکر کنم هدفش فقط تبلیغ روحانی بود
مجیدی
|
Belgium
|
1396/02/19 - 23:08
0
2
موفق باشید دکتر آقارفیعی عزیز
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: