کد خبر: 28972
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 خرداد 1396 - 15:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

آرزوی آروین، کودک جوانرودی برآورده شد

کتاب در روستای بیوند حرف اول را می زند!

منبع : لیزنا
در پی پخش کلیپی در فضای مجازی که در آن کودک جوانرودی آرزو کرده بود تا کتابخانه ای در روستای خود راه اندازی کند، صدها نفر کتاب های خود را  به این روستا اهدا کردند.
کتاب در روستای بیوند حرف اول را می زند!

به گزارش خبرنگار لیزنا، روستای بیوند سفلی از توابع شهرستان جوانرود استان کرمانشاه از مناطق مرزی و کم برخوردار ایران است. این روستا مانند بسیاری دیگر از مناطق کشورمان از نظر امکانات فرهنگی، رفاهی، آموزشی و حتی امکانات اولیه زندگی کمبودهای بسیاری دارد.  

اما کمبود امکانات مانعی بر سر راه آرزوهای بزرگ کودکان این منطقه نشده است.

روستای بیوند سفلی

 

در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن کودکی 12 ساله به نام آروین احمدیان آرزوی کودکان این منطقه برای برخورداری از کتابخانه ای کوچک در روستای بیوند را بیان می کند.

آروین احمدیانی در کلیپ خود می گوید: «دوست دارم در این روستا یک کتابخانه راه اندازی کنم، هدفم این است که بچه ها بیشتر کتاب بخوانند و با کتاب دوست باشند چون کتاب انسان را خیلی عاقل می کند و به آگاهی های او می افزاید. دوست دارم مردان و زنان این روستا بتوانند بیشتر کتاب بخوانند تا به معلومات عمومی آنها اضافه شود، دوست دارم در این روستا کتاب حرف اول را بزند. در تابستان هیچ اوقات فراغتی بجز یک زمین که در آن فوتبال بازی می کنیم، نداریم، روستای ما زیباست، اگر کتاب اینجا باشد، همه آن را می خوانند.»

با پخش این کلیپ، پویشی به راه افتاد و کتاب های بسیاری از طرف مردم و حتی برخی نهادها و ارگان ها به کتابخانه این روستا اهدا شد.

خبرنگار لیزنا در مصاحبه ای با آروین و دهیار روستای بیوند و همچنین با افشین عبداللهی نژاد از فعالان انجمن «پویش ایران من»، اهداف و بازخوردهای پخش این کلیپ را بررسی کرده است.

سریاس احمدیانی دهیار روستای بیوند سفلی در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا با بیان اینکه حدود 2 هزار جلد کتاب تا به امروز به این روستا ارسال شده است گفت: جمع آوری کتاب برای کتابخانه روستای بیوند سفلی با حمایت های انجمن های «پویش ایران من»، «جمعیت مدافعین حقوق کودکان و زنان»، « انجمن افق سلامت» و «موسسه یاران سبز ژینگه» آغاز شده است.

او که عموی آروین احمدیانی است ادامه داد: کتاب های اهدایی به کتابخانه این روستا به اندازه کافی ارسال شده است و ما اکنون نیاز به کمک های دیگری برای راه اندازی این کتابخانه داریم.

دهیار روستای بیوند سفلی

 

به گفته وی کتاب های ارسالی در حال حاضر در اتاقک کوچکی در مسجد این روستا جمع شده است. بعد از ساخت و تجهیز کتابخانه مدرسه، کتاب ها به آن مکان منتقل خواهند شد. این مدرسه نیز با حمایت «پویش ایران من» ساخته می شود.

دهیار روستای بیوند سفلی از نبود کتابخانه در هیچ کدام از روستاهای این منطقه خبر داد و گفت که تنها کتابخانه موجود همان کتابخانه شهرستان جوانرود است.

او همچنین نبود آب شرب کافی، نبود سیستم فاضلاب، ضعف ولتاژ برق، آنتن دهی ضعیف و سرعت پایین اینترنت را از دیگر مشکلات این منطقه محروم برشمرد و گفت: تا به امروز نامه های بسیاری برای پیگیری حل این مشکلات به بخشداری ارسال کرده ام که در اختیار نهادهای بالاتر قرار گرفته است. ولی علارغم همکاری نهادها، به علت کمبود اعتبارات هنوز حل نشده است.  

او با بیان اینکه با تحصیل در نهضت سوادآموزی، اکنون بسیاری از اهالی این روستا سواد خواندن و نوشتن دارند از تعداد زیاد دانشجو در میان جوانان روستا خبر داد که در رشته های مختلف تحصیل می کنند.

به گفته وی در این روستا مدرسه تا مقطع سوم راهنمایی در دو شیفت کار می کند. بعد از آن پسران برای ادامه تحصیل به شهرستان جوانرود که در 25 کیلومتری روستا قرار دارد، مراجعه می کنند و دختران از تحصیل بازمی مانند. او مشکلات مالی و مسافت طولانی را ازجمله مشکلاتی برشمرد که مانع ادامه تحصیل برخی در روستا شده است.

روستای مدرسه بیوند سفلی

 

او با اشاره به تلاش هایی که نهادهای مختلف در این روستا انجام می دهند گفت: مسلما اگر کارهای توسعه روستا عملیاتی شود بسیار بهتر از آن است که ما در روستا فقط منتظر بمانیم.

دهیار روستای بیوند در پایان از تلاش های انجمن «پویش ایران من» در ساخت و تجهیز مدرسه در این روستا تشکر کرد.

 

فکر می کردم فقط 100 یا 200 کتاب جمع شود

آروین احمدیانی در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در رابطه با هدفش از انتشار و پخش کلیپ خود در فضای مجازی گفت: با همسالان و دوستانمان در روستا فکر کردیم که چطور می شود کتابخانه ای را در روستا داشته باشیم. فیلمی را ضبط کردیم و آن را در فضای مجازی منتشر کردیم تا برای کتابخانه‌مان کتاب جمع کنیم. چون من خودم پیشنهاد دادم خودم هم این فیلم را ضبط کردم. دوست داشتم این درخواست من به دست همه کسانی که می خواستند به ما کمک کنند، برسد. زمانی که این فیلم را منتشر کردیم فکر می کردم 100یا 200 جلد کتاب جمع کنیم ولی الان در مسجد بیشتر از 1400 جلد کتاب جمع شده است.

آروین احمدیانی

 

آروین ادامه داد: من خودم به کتاب خیلی علاقه دارم و هر روز کتاب می خوانم. تا الان خیلی کتاب خوانده ام و بیشتر هم کتاب های رمان و تاریخی مثل کتاب امپراطوری روم را دوست دارم.

به گفته این دانش آموز، مدرسه روستای بیوند سفلی کتابخانه کوچکی دارد. بیشتر بچه های این روستا به کتابخوانی علاقه دارند ولی در تابستان که اوقات فراغت بچه ها است، با تعطیلی مدرسه عملا کتابخانه نیز تعطیل می شود.

آروین آرزو دارد تا با ادامه تحصیل در دانشگاه، در آینده پزشک قلب شود زیرا بیشتر ساکنان این منطقه به بیماری قلبی مبتلا می شوند. ولی دانش آموزان برای ادامه تحصیل مجبور به ترک روستا و زندگی در مدارس شبانه روزی می شوند.

به گفته او «پویش ایران من» که چند ماهی است در حال ساخت مدرسه در این روستا است، ارسال فیلم در فضای مجازی را مطرح کرده است. همچنین با انتشار فیلم او در فضای مجازی، اولین نهادی که چند جلد کتاب به این کودکان داد، بسیج جوانرود بود که قول بزرگ کردن زمین فوتبال کوچک این روستا را هم داده است.

ساخت اولین روستا با معیار های توسعه پایدار در بیوند

افشین عبدالهی نژاد از اعضای تشکیلات «پویش ایران من» در خصوص این انجمن توضیح داد: «پویش ایران من» در زمینه فعالیت های توسعه روستایی کار می کند. فعالیت اصلی این پویش ساخت مدرسه در روستاهای کل کشور است. در روستای بیوند سفلی نیز مدرسه ای در حال ساخت است که اولین مدرسه با معیار های توسعه پایدار در کل کشور خواهد بود.

افشین عبدالهی نژاد در کنار مردم روستا

 

عبدالهی نژاد ادامه داد: در کنار این انجمن تشکل های دیگری مثل «جمعیت مدافعین حقوق کودکان و زنان»، «انجمن افق سلامت» و «موسسه یاران سبز ژینگه» و چند شرکت خصوصی برای توسعه پایدار این روستا فعالیت می کنند. کل این گروه به نام «ژین» یعنی زندگی خوانده می شوند.

او گفت: «پویش ایران من» برنامه های آموزشی و ساخت مدرسه را بر عهده دارد.  هرکدام از این تشکیلات برنامه های مجزای خود را در این راستا پی می گیرند و مدرسه نیز کانون فعالیت های روستا محسوب می شود.

به گفته وی مدرسه کاملا با معیارهای توسعه پایدار ساخته می شود و کانون فعالیت های دیگر خواهد بود؛ یعنی تمام فعالیت های انجام شده حول محوریت مدرسه انجام می شود. به این معنی که بر خلاف مدارس دیگر که معمولا فقط استفاده آموزشی برای دانش آموزان را دارد، در این مدرسه تمام برنامه های اعم از فعالیت های صندوق توسعه روستا، انجمن های فعال در روستا، گروه های اقتصادی، آموزش زنان و خانواده ها و ایجاد مشاغل با محوریت مدرسه و با استفاده از مکان آن انجام خواهد گرفت.

عبدالهی نژاد با بیان اینکه حدود 5 ماه است این انجمن در روستا فعالیت های پایش و برآوردسازی توانمندی های اهالی روستا و موقعیت ها و منابع را انجام می دهد، ویدیوی آروین را یکی از برنامه های هدفمند این پروژه عنوان کرد که با پیشنهاد گروه اجرایی پروژه تهیه شده است.

او افزود: پویش های اصلی این گروه را بحث کتابخانه ای، فعالیت های اجتماعی، کمک های خیره، کمک به بیماران خاص و غیره تشکیل می دهد و در این رابطه قرار است کلیپ های خاصی در فاصله های زمانی مشخص در فضای مجازی پخش شود. بعد از پخش کلیپ آروین، فاصله زمانی دریافت بازخورد بسیار کوتاه و خارج از انتظار ما بود. کل فاصله زمانی ساخت و انتشار کلیپ و دریافت این کتاب ها 10 روز بود بطوری که در طول 5 روز 2 هزار جلد کتاب جمع شد.

کتاب های اهدایی به کتابخانه  نیشتمان بیوند

 

طبق اعلام وی  43 جلد از  کتاب های اهدایی به روستا مخصوص نابینایان است. تنها نابینای روستای بیوند نوجوانی 14 ساله به نام آراس است که با هدف ایجاد پویشی کمکی برای ایجاد زمینه های تحصیلی برای او، به زودی کلیپی از وی نیز منتشر خواهد شد.

او با اشاره به تعداد زیاد کتاب های اهدایی به روستای بیوند سفلی، اعلام کرد که مازاد کتاب های اهدایی برای تجهیز کتابخانه های دیگر روستاهای محروم این منطقه استفاده خواهد شد.

به گفته عبدالهی نژاد هزار و 400 جلد کتاب در حال حاضر در روستا وجود دارد. علاوه بر آن  500 جلد کتاب از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه و 200 جلد از سوی خیرین استان کرمانشاه ارسال شده و 300 کتاب دیگر هم آماده تحویل است. امور کتابخانه های استان هم 3 میلیون برای خرید کتاب اختصاص داده بود که به درخواست این انجمن تبدیل شد به خرید قفسه کتاب برای کتابخانه شد. زیرا در حال حاضر قفسه کتاب ها از بلوک ها و چوب های رنگ شده توسط بچه ها ایجاد شده است.

ساخت قفسه کتاب توسط کودکان روستا

 

کتابخانه بیوند یکی از نوین ترین کتابخانه های مدارس در سطح کشور خواهد بود

او ادامه داد: کتابخانه مدرسه یکی از نوین ترین کتابخانه های مدارس در سطح کشور خواهد بود. این مدرسه با محوریت توسعه کار خواهد کرد و کل 12 ماه سال دایر و فعال خواهد بود. در زمان هایی خارج از زمان آمورش، این مدرسه در اختیار تشکیلات قرار گرفته و تمامی برنامه ها در آن انجام می گیرد.

به گفته او این مدرسه دارای 4 کلاس و سالن و بخش دفتری و همینطور حیاطی بزرگ است. ساختار این مدرسه بر اساس استفاده از انرژی پاک و بر اساس اصول متناسب با محیط زیست طراحی شده است. این مدرسه جزو اولین ساختمان های انرژی پاک کشور خواهد بود.

این فعال اجتماعی در بیان دلیل انتخاب روستای بیوند سفلی، غیرقابل دسترسی و مرز نشین بودن اهالی آن، منطقه کمتر برخوردار و کمبود امکانات اولیه در آن را از شرایط روستای منتخب برای این طرح برشمرد و گفت: چون بحث تاسیس مدرسه توسعه پایدار مطرح بود با مشورت با دیگر انجمن ها و شرکت های همکار تصمیم گرفتیم با توجه به امکانات خود ناحیه، منابع طبیعی، موقیت راه و ترددهای مکرر از آن و همینطور با توجه به اینکه این ناحیه، منطقه بکر گردشگری و منطقه ای دارای ظرفیت های پیشرفت بود انتخاب شد. روستای بیوند سفلی نیز با توجه به اینکه در مرکزیت آن قرار دارد و در ارتباط با دیگر روستاها و مراکز است، همچنین با توجه به بالا بودن آمار بیکاری در آن (حدود 80 درصد) و عدم وجود امکانات برای زنان، انتخاب شد. اکثر دختران چهار روستایی که در اطراف این روستا هم قرار دارند می توانند از امکانات مدرسه استفاده کنند. در واقع مدرسه در اختیار تمام روستاهای این منطقه خواهد بود.

به گفته وی روستای پیوند سفلی 124 خانوار و 514 نفر جمعیت دارد.  

افشین عبدالهی نژاد با بیان اینکه تا به امروز از طرف آموزش و پرورش هیچ پیشنهادی برای کمک و همیاری اعلام نشده است ادامه داد: البته مد نظر ما کمک گرفتن از نهادهای دولتی نبود. چنانچه کتاب هایی که اکنون در روستا جمع شده است نیز هدیه مردمی است. با این وجود هر نهاد و ارگانی که برای اهدای کتاب اعلام آمادگی کند استقبال می کنیم. هرچند فرمانداری و بخشداری منطقه، شهرداری ها و بسیاری از ارگان ها برای حمایت از این روستا اعلام آمادگی کرده اند، ولی این پویش مردمی است.

 

کتابخانه نیشتمان (سرزمین) بیوند سفلی

 

او در نهایت با بیان اینکه برنامه توسعه روستایی با استقبال مردم از آن آغاز شده است ادامه داد: از نهادها، ارگان ها و سازمان های مختلف درخواست کردیم که با ما همکاری کنند ولی بسیاری قالب همکاری و فعالیت را بر محوریت خود می بینند. برای مثال در بحث ویدیوی آروین بسیاری نهادها تلاش کردند تا آن را به نفع خود به سرانجام برسانند. ما در کانال ها و فضاهای مختلف درخواست کردیم که این اتفاق نیافتد. اگر هر نهادی می خواهد کاری انجام دهد و مشارکت داشته باشد از آنان عاجزانه درخواست می کنیم که با هماهنگی با این پویش انجام شود تا موازی کاری صورت نگیرد و کسی نتواند از منافع این گفتمان ها سوء استفاده کند. زیرا هدف اصلی، توسعه روستا است و توسعه پایدار آن در الویت رفتاری ما خواهد بود. از سازمان ها درخواست می کنیم به جای اینکه منافع این حرکت را مصادره کنند با ما هماهنگ و همراه باشند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: