آموزگار
مصلی بهترین جایگزین برای شهر آفتاب/ موضع وزیرارشاد درباره شهرآفتاب برای بهبود شرایط نمایشگاه است

محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار لیزنا درباره ظرفیت شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: قطعا با ظرفیت فعلی این مکان جای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه به ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست.

وی ادامه داد: محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران، در اختتامیه بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد که نمایشگاه بیست‌ونهم را در باغ کتاب برگزار می‌کنند و 130 هزار مترمربع فضای مسقف برای برگزاری نمایشگاه در اختیار قرار می‌گیرد. پس از این سخنرانی از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان با ارسال نامه‌های مختلف موضوع را پیگیری کردیم اما درنهایت بنا به دلایلی شهرآفتاب مکان برگزاری نمایشگاه کتاب شد. درحقیقت مجید حسینی، مسئول باغ کتاب، ناشران را مجاب کرد که شهرآفتاب از باغ کتاب مکان بهتری برای برگزاری نمایشگاه کتاب است.

آموزگار با بیان اینکه در راستای آماده‌سازی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب قول و وعده‌هایی داده شد، گفت: در شهر آفتاب 4 بخش قابل توجه و مهم ما شامل حوزه کودک و نوجوان، دانشگاهی، آموزشی و بین‌الملل در سازه‌های موقت و زیرچادرها تشکیل شدند در حالی که چادرها استحکام لازم را در مقابل حوادث (مثل باران‌های سیل‌آسا) ندارند.

به گفته وی، حوادث رخ داده در سی‌امین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب نشان داد که در صورت عدم انجام اقدامات لازم برای تکمیل مجموعه، شهرآفتاب مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب نیست.

نزدیکترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه کتاب مصلی است

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره بهترین مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: برای این منظور گزینه‌های متنوعی می‌تواند وجود داشته باشد. از آنجا که مردم فاصله طولانی را برای رسیدن به شهرآفتاب طی می‌کنند پس باید مجموعه امکاناتی برای رفع نیازهای آنها در آن مکان مهیا باشد.

وی یکی از موضوعات مهم و بد دو دوره اخیر برگزاری نمایشگاه کتاب را آب گرفتن غرفه میهمان ویژه نمایشگاه دانست و بیان کرد: اگر نمی‌توان شهرآفتاب را برای جلوگیری از این وقایع تکمیل کرد، پس باید فکر دیگری اندیشیده و مکان دیگری برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شود.

آموزگار در پاسخ به این سوال که آیا نمایشگاه بین‌المللی می‌تواند جایگزین مناسبی برای شهرآفتاب باشد، توضیح داد: باید توجه کرد که مترو نقش قابل توجهی برای رساندن مردم به محل نمایشگاه دارد. از این حیث نمایشگاه بین‌المللی مشکل جدی دسترسی و همچنین قفل شدن ترافیک را دارد. اگر اقدامات تکمیلی شهرآفتاب انجام نشود به نظرم نزدیکترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه کتاب همان مصلی است.

وی با اشاره به اینکه سازه‌های مصلی قدری تکمیل شده‌اند، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی باعث می‌شود فضای مسقف بیشتری در اختیار برگزارکنندگان قرار گیرد. البته اگر ثبت‌نام شرکت‌کنندگان نمایشگاه با دقت بیشتری صورت گیرد و ضوابط با دقت اعمال شود قائدتا تعداد بسیار زیادی از افرادی که دوره‌های گذشته در نمایشگاه شرکت می‌کردند امکان حضور پیدا نمی‌کنند (مثل افرادی که تنها به فروش کتاب‌های ناشران دیگر می‌پردازند) و فضای مسقف برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت یکپارچه فراهم می‌شود؛ این امر مشروط به تکمیل فضای مسقف مجموعه است.

ماجرای غرفه گرفتن ناشرانی که کتاب چاپ نمی‌کنند از کجا آب می‌خورد؟

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عنوان کرد: متاسفانه سیستم بررسی و نظارت وزارت ارشاد محتوایی نبوده و شکلی است، کتابسازی و آمارسازی نقش تعیین‌کننده‌ای در اخذ غرفه در نمایشگاه کتاب دارد که البته از زمان حضور بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتحادیه در این ماجرا تا حدودی سعی شده با این موضوع برخورد شود، اما کافی نیست و لازم است از سرمنشا یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با جلوگیری از صدور بی‌رویه مجوز نشر، اقدامات جدی‌تری برای رفع مشکل انجام شود.

وی با اشاره به آمارهای خانه کتاب گفت: از بین 14 هزار و 700 پروانه نشر، حدود 4 تا 5 هزار ناشر حداقل یک کتاب در سال منتشر می‌کنند، یعنی نزدیک به 10 هزار ناشر حتی یک کتاب منتشره در سال هم ندارند! اما چه بسا که بخشی از همین 10 هزار ناشر در نمایشگاه کتاب غرفه می‌گیرند.

به گفته وی، طبق قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مصوب سال 1366) صدور پروانه نشر و نظارت بر آن برعهده وزارت ارشاد است، اما متاسفانه در این قانون لغو پروانه نشر ذکر نشده است.

آموزگار در پاسخ به این سوال که آیا سیدعباس صالحی روی اولتیماتم خود برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب مشروط به تکمیل زیرساخت‌ها می‌ماند یا خیر، گفت: من سید عباس صالحی نیستم که بتوانم این موضوع را مطرح کنم، امیدوارم ایشان امکانات لازم برای اجرای مسئولیت‌های خود را پیدا کند که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

 وی ادامه داد: موضع سیدعباس صالحی برای شهرآفتاب در جهت بهبود شرایط نمایشگاه کتاب تهران است.