کد خبر: 31829
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 آذر 1396 - 20:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

دولت هزینه های تاسیس و اداره یک کتابفروشی را به حداقل ممکن برساند

منبع : لیزنا
رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به مناسبت روز کتابگردی از دولت خواست تا هزینه های تاسیس و اداره یک کتابفروشی را به حداقل ممکن برساند.
دولت هزینه های تاسیس و اداره یک کتابفروشی را به حداقل ممکن برساند

 

محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در آیین روز کتابگردی در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا بیان کرد: ایده کتابگردی سه سال گذشته از سوی احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران ارائه شد و اتفاق خوبی است. خوشبختانه می بینیم که هر سال توجه بیشتری به این روز می شود و امیدواریم که این روز در تقویم ما به عنوان یک روز ثابت در تکریم کتاب و به ویژه کتابفروشان ثبت شود.

وی ادامه داد: هرچند که کتابفروشی یکی از حلقه های زنجیره تولید و توزیع کتاب است اما به نظرم یکی از مهمترین بخش های این ماجرا است.

آموزگار کمبود ویترین یا به تعبیر دقیقتر کمبود کتابفروشی را یکی از مشکلات مطرح دانست و همچنین به موضوع ارائه طرح کاربری فرهنگی به شورای سوم شهر تهران اشاره کرد که به منظور آن کتابفروشی ها هم همانند ساختمان های با مصرف اداری اما کاربری مسکونی، تجاری تلقی نمی شوند و اینگونه هزینه های تاسیس کتابفروشی ها کاهش پیدا می کند. درواقع به خاطر درآمدهای کم که تناسبی با هزینه ها ندارد قائدتا کسی به سراغ اینگونه مشاغل نمی آید و کتابفروشان هم به تدریج این حرفه را ترک می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به آنکه 75 درصد صنعت نشر ما در شهر تهران متمرکز است فکر می کنم تصویب طرح فوق الذکر در مجلس شورای اسلامی به تاسیس کتابفروشی های بیشتر در شهرستان ها نیز کمک و دسترسی هرچه بیشتر مردم به کتاب را ممکن می کند.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از رسانه ها، فرهنگ دوستان و مسئولان تشکر کرد که ضمن توجه به روز کتابگردی، در این روز کانون توجهات را به سمت کتابفروشی ها معطوف می کنند؛ لذا امیدوارم این موضوع تنها در حالت نمایش نماند و بدانیم که کتابفروشی یکی از مشاغل بسیار دشوار است.

 

وی عنوان کرد: ما اصلا انتظار نداریم که دولت سوبسید و پولی دهد بلکه انتظار داریم هزینه های تاسیس و اداره یک کتابفروشی را به حداقل ممکن برساند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: