کد خبر: 32211
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 آذر 1396 - 13:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نویسندگان جوان کمتر به حوزه کودک و نوجوان وارد می شوند

منبع : لیزنا
مصطفی خرامان، نویسنده در گفت و گو با خبرنگار لیزنا درباره ورود تعداد کمی از نویسندگان جوان به حوزه ادبیات کودک و نوجوان و چرایی آن توضیح داد.
نویسندگان جوان کمتر به حوزه کودک و نوجوان وارد می شوند

مصطفی خرامان، نویسنده درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: هم اکنون وضعیت به نسبت خوبی را داریم اما این وضعیت می تواند بسیار بهتر باشد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ادبیات کودک و نوجوان ما این است که متاسفانه عقبه ندارد یعنی نویسندگان جوان خیلی کم به این عرصه وارد می شوند و این امر باعث می شود که در چند سال آینده نویسندگان با تجربه نداشته و در این حوزه کتاب های کمتری را شاهد باشیم؛ البته از طرف دیگر تعداد ناشران افزایش پیدا می کند.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که چرا نویسندگان جوان کمتر به سمت حوزه ادبیات کودک و نوجوان می آیند، اظهار داشت: در این راستا تربیت و آموزش لازم است البته این امر مشمول سایر حوزه ها هم می شود. مثل تمام دنیا مراکز فرهنگی باید برای تربیت و تشویق نویسندگان تلاش کنند.

خرامان عنوان کرد: ما به اندازه خود با برگزاری کلاس و کارگاه حتی با دستمزد کم این کار را انجام می دهیم ولی کار سختی است و در کنار تداوم باید برای آن هزینه صرف شود تا نویسندگان جوان بیشتر و بیشتری را بتوان به آن تشویق و ترغیب کرد.

به گفته وی، انجام کارهای مداوم با صرف هزینه برای تربیت نیروهای جدید و ترغیب نویسندگان جوان وظیفه مراکز فرهنگی و دولتی دارای بودجه است و نه نویسندگان.

این نویسنده حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان گفت: هنگام نوشتن لیستی از نویسندگان فعال حوزه کودک و نوجوان شاید 30 نویسنده پرکار و مورد توجه نام برده شوند که آنها هم بالاخره تا زمانی قادر به نوشتن کتاب هستند، از طرف دیگر نیروهای جوان هم سابقه و تجربه لازم را ندارند بنابراین آموزش آنها برای ورود جدی به عرصه نویسندگی این حوزه ضرورت دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: