کاظم حافظیان
باید کار در دست کارداران حوزه کتابداری بیافتد

سید کاظم حافظیان رضوی، کتابدار و استاد پیشکسوت با اشاره بر گذشت سال های طولانی از پایه گذاری کتابداری نوین توسط ایرج افشار در ایران، در ارزیابی وضعیت کتابداری نوین در کشورمان گفت: بدون شک در سالهای گذشته کتابداری در کشور ما تحول پیدا کرده است و شاید کتابداری به بسیاری از آرزوهای که ایرج افشار، بنیانگذار کتابداری نوین ایران داشته دست یافته است. هرچند افشار دامنه گسترده ای از فعالیت های مختلف در زمینه ایرانشناسی و غیره دارد که حوزه اصلی فعالیت های اوست، اما وی در حوزه کتابداری و کتاب نیز نقش مهمی ایفا نموده است.

حافظیان رضوی با تاکید بر نقش افشار در بنیان گذاری کتابداری نوین در ایران، افزود: ایرج افشار در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به عنوان نخستین مدیر کار کرد  و از جمله بنیانگذاران محسوب آن می شود. تا زمانی که ایشان مدیریت کتابخانه را برعهده داشت تمام مسائلی که در این کتابخانه سیر کرد زیر نظر خود ایرج افشار بود.

 او ادامه داد: یکی از افتخارات من این است که اولین کتابخانه ای که در دوره دانشجویی و پس از ۱۵ روز از آغاز به تحصیل در رشته کتابداری از آن از بازدید کردم کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در زمان حضور استاد افشار بود که سبب آشنایی با ایشان گشت.

این استاد پیشکسوت کتابداری در مورد مشکلات حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی نوین گفت: مشکلات حوزه کتابداری در ایران امروز مانند بقیه مشکلات کشور است.  ما اعتقاد داریم که فعالیت های مربوط به کتابداری و اطلاع رسانی کشور باید در دست کتابداران و مدیرانی قرار بگیرد که در این رشته هم درس خوانده اند و هم کار کردند و هم سابقه تاریخی در این زمینه از نظر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی داشته اند. همچنین در عین حال سابقه مدیریتی دارند. زیرا چنانچه می دانید ما در ایران مدیران کتابدار کم نداریم. من قبلا نیز گفته ام که باید کار در دست کاردارن های این حوزه بیافتد.

او در پایان تاکید کرد: البته باید گفت خوشبختانه در ایران کتابداری نوین راه خود را ادامه می‌دهند به خوبی مسیر خود را طی می کند.