کد خبر: 38639
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 بهمن 1397 - 16:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

معرفی کتابخانه مرکزی مشهد

«امام خمینی»؛ کتابخانه‌ای نوین با امکانات و خدماتی ارزشمند

منبع : لیزنا
 کتابخانه‌ امام خمینی(ره) که به تازگی در مشهد افتتاح شده، دارای امکانات و خدماتی ارزشمند برای مخاطب با هر سطح علمی است و امکان ارائه خدمت در خارج از محیط کتابخانه را نیز فراهم کرده است.
«امام خمینی»؛ کتابخانه‌ای نوین با امکانات و خدماتی ارزشمند

به گزارش لیزنا، کتابخانه مرکزی امام‌خمینی(ره) صبح دوشنبه ۱۵بهمن‌ماه افتتاح شد. این کتابخانه تازه تاسیس به عنوان بزرگترین پروژه کتابخانه های عمومی کشور، دارای امکانات و خدماتی ارزشمند برای هر نوع مخاطبی است و حتی امکان ارائه خدمت در خارج از محیط فیزیکی کتابخانه را نیز ترتیب داده است.

برای معرفی برخی از خدمات از این کتابخانه، خبرنگار لیزنا گفت و گویی با مسؤولان بخش‌های مختلف کتابخانه داشته است.

 

بزرگترین ویژگی کتابدار بخش مخزن، صبور بودن اوست

سیمین سلیمانی، مسؤول بخش مخزن کتابخانه امام‌خمینی(ره) در مورد موجودی مخزن عنوان کرد: مخزن اصلی دارای ۷۰۰هزار جلد کتاب است و در حال حاضر گنجایش اضافه کردن ۱۰۰هزار جلد و ۲۰۰هزار قفسه را نیز دارد.

وی در مورد امکانات این بخش گفت: علاوه بر روزآمد بودن کتاب‌ها و افزایش روزآمد تعداد آن‌ها، با قرار دادن مبل‌ در این محل امکان استراحت و تورق کتب برای کاربران در نظر گرفته شده است.

سلیمانی در مورد انتظاری که مخاطبان از برخورد پرسنل کتابخانه دارند، توضیح داد: قطعا اگر برخورد و اخلاق پرسنل با کاربر خوب باشد، کاربر به کتابخانه برمی‌گردد و بزرگترین ویژگی کتابدار بخش مخزن این کتابخانه، صبور بودن او با توجه به گستردگی تعداد منابع و طیف گسترده مخاطب است.

 

خدمات کتابشناسی گزیده و میز سرچ برای اعضای کتابخانه در بخش مرجع

الهه فیض، مسؤول بخش مرجع و نشریات کتابخانه مرکزی مشهد با بیان اینکه بخش مرجع شامل منابع مرجع و نشریات برای استفاده در محل کتابخانه است، ادامه داد: حتی در این قسمت خدمات کتابشناسی گزیده مثل مشاوره درباره اطلاعات کتابشناسی مربوط به کتب و نیز معرفی نشریات ادواری برای کاربران ارائه می‌شود.

وی افزود: میز سرچ برای اعضا، منابع الکترونیکی مثل دسترسی به سایت‌های مختلف مرجع، به همراه امکان تماس و ایمیل برای برآورده کردن درخواست کاربران از جمله امکاناتی است که برای این بخش در نظر گرفته شده است.

او در ادامه گفت: بخش مرجع مهم‌ترین بخش کتابخانه محسوب می‌شود، چرا که ارجاع‌دهنده به سایر بخش‌های کتابخانه است که یکی از اصلی‌ترین خدمات به حساب می‌آید؛ بخصوص به دلیل برخورداری از هر دو نوع منابع چاپی و الکترونیکی. دو نفر در حال حاضر، در این بخش فعالیت می‌کنند. ما باید تلاش کنیم تا تعریف این بخش را برای عموم مردم که آشنا نیستند، جا بیندازیم.

 

اهمیت تاریخی آرشیو نشریات در حفظ هویت دینی، ملی و فرهنگی

نجمه بابابیگی که مسؤولیت بخش آرشیو نشریات را به عهده دارد نیز در توضیح این بخش بیان کرد: این بخش آرشیو کاملی را بصورت مکتوب و از ۳۰عنوان نشریه در خود جای داده که بروزرسانی و نمایه‌سازی موضوعی آن‌ها برای دسترس‌پذیری راحت‌تر کاربر ترتیب داده شده است. بعد از رصد نیازهای اطلاعاتی می‌توان حتی از طریق سفارش نیز آن نیاز را برطرف کرد. علاوه بر این‌ها، اسکن مقالات، تمدید اشتراک و ثبت نشریه نیز در این بخش انجام می‌گیرد.

وی گفت: ما در این بخش امکاناتی مانند اسکنر و سیستم‌های رایانه‌ای را داریم اما معمولا فقط محققان از این بخش استفاده می‌کنند. باید اضافه کرد که ۳۰عنوان نشریه پوششی این کتابخانه شامل روزنامه کیهان، اطلاعات، خراسان و هم‌چنین گزارش فیلم و امثال آن می‌شود.

بابابیگی ادامه داد: این بخش بدلیل اهمیت تاریخی در حفظ هویت ملی، دینی و فرهنگی نقش ارزشمندی را ایفا می‌کند. نسخ الکترونیکی نشریات این بخش در پایگاه‌های اطلاعاتی مانند مگ‌ایران، نورمگز، نمایه استنادی علوم در جهان اسلام و sid موجود بوده و امکان دسترسی به نسخه دیجیتالی شده نشریه در نظر گرفته شده است.

 

امکان ارائه خدمات تحویل مدرک برای کاربر حتی خارج از محیط کتابخانه

ملیحه بیگی، مسؤول تحویل مدرک در معرفی این بخش توضیح داد: بخش تحویل مدرک بیشتر در کتابخانه‌های دانشگاهی رایج بوده و امکان دسترسی به هر نوع مدرکی که در منابع کتابخانه موجود نیست را فراهم می‌آورد. اما در کتابخانه مرکزی بدلیل گستردگی مخاطب شرایط فرق می‌کند و ما دیگر صرفا با محققان سروکار نداریم، بلکه با انواع مخاطبان از تمام قشرها سروکار داریم.برای این طیف گسترده، در نظر داریم امکان ارائه خدمات تحویل مدرک را نیز، حتی اگر در کتابخانه حضور فیزیکی نداشته باشند، فراهم کنیم.

وی در مورد امکانات این بخش اضافه کرد: ما در برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصمیم گرفتیم تا از طریق امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌های خارج کتابخانه مانند کتابخانه آستان قدس و حتی دانشگاه‌ها، امکان استفاده از مجموعه منابع آن‌ها را نیز برای کاربران خود فراهم آوریم.

بیگی در مورد اهمیت و جایگاه این بخش در کتابخانه شرح داد: خدمات این بخش برای آموزش، تحقیق و یادگیری تمام اعضای کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده و ما در کتابخانه مرکزی امام‌خمینی(ره) در نظر داریم تا در صورت وجود درخواست، کتابشناسی‌های موضوعی را نیز بصورت مجموعه‌ای از طریق امانت بین کتابخانه‌ای، در اختیار سازمان‌های متقاضی قرار دهیم.

 

دسترسی به نسخه الکترونیکی انواع نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی

فاطمه حیدری، مسؤول بخش نسخ خطی گفت: در این بخش تعداد ۲۹۱نسخه خطی با قدمت حدود ۶۰۰ سال و هم‌چنین ۹۷۴نسخه چاپ سنگی و ۱۸۱نسخه چاپ سربی با قدمت ۲۰۰سال که نسخه الکترونیکی آن‌ها با هماهنگی حراست کتابخانه، در اختیار محققان قرار می‌گیرد و نسخه اصلی بدلیل ارزشمند بودن به لحاظ تاریخی، از دسترس کاربر خارج شده است.

وی اضافه کرد: این بخش از کتابخانه حاوی اطلاعات ارزشمند بویژه در حوزه تاریخ است و محققان و مورخان را به خود جذب می‌کند اما باید توجه داشت که این بخش مخاطب عام ندارد و به تبع آن تعداد مراجع کمتری نیز خواهد داشت.

 

فاطمه ولایتی (دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد)

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: