کد خبر: 24987
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 مرداد 1395 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کارگاه

شهر کتاب میزبان کارگاه آموزشی «فلسفه و ادبیات رمانتیک آلمانی» 

منبع : لیزنا
 دوره‌ی آموزشی «فلسفه و ادبیات رمانتیک آلمانی» با تدریس دکتر میثم سفیدخوش در ده جلسه در مرکز فرهنگی شهر کتاب از ۱۷ شهریورماه، روزهای چهارشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. 
شهر کتاب میزبان کارگاه آموزشی «فلسفه و ادبیات رمانتیک آلمانی» 

  به گزارش لیزنا، دوره‌ی آموزشی «فلسفه و ادبیات رمانتیک آلمانی» با تدریس دکتر میثم سفیدخوش در ده جلسه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. 

واژه‌ی رمانتیک در کمتر جایی به‌اندازه‌ی آلمانِ سده‌ی نوزدهم یادآور پیوند فلسفه و ادبیات است. در آلمان کار این پیوند چنان بالا گرفت که برخی از اندیشمندان سودای آن را در سر پروراندند که فلسفه را شاعرانه کنند. ولی این شاعرانگی صرفاًدلالت زیباشناختی نداشت. آن‌ها از شاعرانگی آفرینندگی را مراد می‌کردند و از همین رو با نگاهی گاهی طوفانی به همه‌ی مسائل انسانی و ارکان نظری و عملیِ فرهنگ آدمی نظر کردند. از این رو این جریان را نه یک مکتب فلسفی یا ادبی بلکه یک جنبش فراگیر خوانده‌اند.

 

دوره‌ی آموزشی «فلسفه و ادبیات رمانتیک آلمانی» با تدریس دکتر میثم سفیدخوش در ده جلسه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. در این دوره‌ی آموزشی رمانتیسیسم آلمانی با تاکید بر ارتباط فلسفه و ادبیات و آشنایی با برجسته‌ترین نمایندگان و آثارشان بررسی می‌شود. در ابتدا نحوه‌ی شکل‌گیری این جنبش با تمرکز بر اندیشه‌های روسو و کانت از سویی و شیلر و گوته‌ی جوان از سوی دیگر تشریح می‌شود.

 روسو و کانت هیچ‌یک رمانتیک نبوده‌اند ولی این جنبش بدون این دو راه نمی‌افتاد. شیلر و گوته‌ی جوان هم در جنبش طوفان و تنگنا پیش‌قراول جنبش رمانتیک بوده‌اند. رنج‌های ورتر جوان، راهزنان و برخی نمایشنامه‌های دیگرِ این دو، بستر اصلی ظهور این جنبش هستند. با تکیه بر همین آثار، گفتمان درونی آن‌ها تحلیل و چگونگی به هم پیوستن این دو جریان در جنبش نهایی رمانتیک بررسی می‌شود. در بخش‌های بعد به اندیشمندانی چون هامان، فیشته، شلینگ، شلگل، هولدرلین و شلایرماخر پرداخته خواهد شد.

 

این دوره از ۱۷ شهریورماه، روزهای چهارشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به حضور در این دوره‌‌ی آموزشی می‌‌توانند در ساعت‌های اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: