کد خبر: 37844
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 22 آذر 1397 - 19:22

داخلی

»

ROOT

»

مجموعه اصلی

کارگاه «کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه» برگزار شد

منبع : روابط عمومی انجمن کتابداری ایران - شاخه فارس
در فعالیتی مشترک از انجمن کتابداری ایران- شاخه  فارس و اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، کارگاه آموزشی «کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه» برگزار شد.
کارگاه «کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه چهارشنبه مورخ 21 آذر ماه با تدریس دکتر محبوبه البرزی دانشیار بخش مبانی تعلیم و تربیت و متخصص آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی از دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی دانشگاه شیراز، در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس برگزار شد.

این کارگاه در یک فضای کاملا تعاملی بین مدرس و کتابداران صورت گرفت. در این کارگاه به کتابخانه به عنوان نهادی مستقل که ماهیتی مولد دارد و علاوه بر آن پایگاهی برای ارتباطات اجتماعی و تعامل فرهنگی و آموزشی است اشاره شد و نقش آن در تخلیه و تغذیه روحی وروانی و شناختی افراد تأکید گردید. از بُعد فضای آموزشی ـ فرهنگی کتابخانه به گروه مخاطبان،  بعد روانی،  بعد فیزیکی و  تجهیزات و امکانات در کتابخانه مورد بحث قرار گرفت. در ادامه اشاره شد که موضوع خلاقیت و ابتکار در شاداب سازی کتابخانه باید مورد توجه کتابداران باشد. درضمن این موضوع که شادی پدیده ای الهی است و شادی آفریده خداوند و غم آفریده شیطان است و درایران باستان 60 روز را جشن می گرفتند و ایرانیان برای زنده نگه داشتن جشن ها از هر بهانه ای استفاده می کردند، مورد تأکید قرار گرفت. در ادامه اشاره شد که در این راستا برای شاداب سازی فضای کتابخانه باید مخاطبان را که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هستند،  مورد نظر داشت. در این رابطه حساسیت ذاتی در کودکان در بدو تولد که شامل حساسیت دیداری، حساسیت شنیداری، حساسیت لمسی و حساسیت بویایی است، بحث شد. در مباحث به توانمندی های خاص کودکان در بهره گیری در کتابخانه با توجه به توانایی ادراکی دیداری و هوش داستانی: تولید و درک داستان نیز اشاره شد.

فضای روانی کتابخانه از موضوعات جذابی بود که با مباحث توانایی ها و شایستگی های کارکنان، مهارتهای ارتباطی موثر، مسئولیت پذیری و تعهد، آگاهی و شناخت، دانش تخصصی، دوستی ـ همدلی و نظم و انظباط ارائه شد. در اصول پویایی درفضای کتابخانه با توجه به ایجاد تنوع فضایی موضوعات رنگ، نور، شکل، چیدمان و بافت به بحث گذاشته شد. رعایت عوامل زیباشناسي با تأکید بر سه مؤلفه محرکات دیداری، فضای سبز و جذابیت فیزیکی از موضوعات مورد توجه کارگاه بود. در ادامه با توجه به تحقیقات انجام شده بیان شد که فضای شخصي(خصوصی) یا مرزهای روانشناسانه شخصي همراه با مكان، رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار مي دهند. در نتیجه نیاز به شخصي سازی محیط يك ويژگي ذاتي انسان است که بسیار مهم است. فضای داخلي زيبا و نقوش دلنشین و فضای شخصي به موزات يكديگر برای توسعه حس تعلق به محیط يادگیری در کودکان و جوانان در حال رشد کمک می کند. در این رابطه اشاره شد که نظارت می تواند به دو طریق ایجاد شود: فیزیکی و روانی.

در این کارگاه موضوعات دیگری مانند ایجاد فضای کتابخانه درقالب ریزفضاها نیز ارائه و به بحث گذاشته شد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: