کارگاه «کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه چهارشنبه مورخ 21 آذر ماه با تدریس دکتر محبوبه البرزی دانشیار بخش مبانی تعلیم و تربیت و متخصص آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی از دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی دانشگاه شیراز، در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس برگزار شد.

این کارگاه در یک فضای کاملا تعاملی بین مدرس و کتابداران صورت گرفت. در این کارگاه به کتابخانه به عنوان نهادی مستقل که ماهیتی مولد دارد و علاوه بر آن پایگاهی برای ارتباطات اجتماعی و تعامل فرهنگی و آموزشی است اشاره شد و نقش آن در تخلیه و تغذیه روحی وروانی و شناختی افراد تأکید گردید. از بُعد فضای آموزشی ـ فرهنگی کتابخانه به گروه مخاطبان،  بعد روانی،  بعد فیزیکی و  تجهیزات و امکانات در کتابخانه مورد بحث قرار گرفت. در ادامه اشاره شد که موضوع خلاقیت و ابتکار در شاداب سازی کتابخانه باید مورد توجه کتابداران باشد. درضمن این موضوع که شادی پدیده ای الهی است و شادی آفریده خداوند و غم آفریده شیطان است و درایران باستان 60 روز را جشن می گرفتند و ایرانیان برای زنده نگه داشتن جشن ها از هر بهانه ای استفاده می کردند، مورد تأکید قرار گرفت. در ادامه اشاره شد که در این راستا برای شاداب سازی فضای کتابخانه باید مخاطبان را که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هستند،  مورد نظر داشت. در این رابطه حساسیت ذاتی در کودکان در بدو تولد که شامل حساسیت دیداری، حساسیت شنیداری، حساسیت لمسی و حساسیت بویایی است، بحث شد. در مباحث به توانمندی های خاص کودکان در بهره گیری در کتابخانه با توجه به توانایی ادراکی دیداری و هوش داستانی: تولید و درک داستان نیز اشاره شد.

فضای روانی کتابخانه از موضوعات جذابی بود که با مباحث توانایی ها و شایستگی های کارکنان، مهارتهای ارتباطی موثر، مسئولیت پذیری و تعهد، آگاهی و شناخت، دانش تخصصی، دوستی ـ همدلی و نظم و انظباط ارائه شد. در اصول پویایی درفضای کتابخانه با توجه به ایجاد تنوع فضایی موضوعات رنگ، نور، شکل، چیدمان و بافت به بحث گذاشته شد. رعایت عوامل زیباشناسي با تأکید بر سه مؤلفه محرکات دیداری، فضای سبز و جذابیت فیزیکی از موضوعات مورد توجه کارگاه بود. در ادامه با توجه به تحقیقات انجام شده بیان شد که فضای شخصي(خصوصی) یا مرزهای روانشناسانه شخصي همراه با مكان، رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار مي دهند. در نتیجه نیاز به شخصي سازی محیط يك ويژگي ذاتي انسان است که بسیار مهم است. فضای داخلي زيبا و نقوش دلنشین و فضای شخصي به موزات يكديگر برای توسعه حس تعلق به محیط يادگیری در کودکان و جوانان در حال رشد کمک می کند. در این رابطه اشاره شد که نظارت می تواند به دو طریق ایجاد شود: فیزیکی و روانی.

در این کارگاه موضوعات دیگری مانند ایجاد فضای کتابخانه درقالب ریزفضاها نیز ارائه و به بحث گذاشته شد.