کد خبر: 27977
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 فروردين 1396 - 11:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

خیلی دوست داشتم شما رو از نزدیک ببینم

منبع : لیزنا
نجمه سالمی*
خیلی دوست داشتم شما رو از نزدیک ببینم

  یادداشت اختصاصی لیزنا: یک دعوت ساده بود: "اولین رویداد کتابدارانه  با هدف دور هم گرد آوردن کتابداران، آرشیویست ها، موزه داران، دوستداران کتاب و علم اطلاعات، برای دیدار با یکدیگر، گپ و گفت های دوستانه، طرح نظرها و دیدگاه ها و یادگیری..."

دعوتنامه متفاوتی بود،  "گپ و گفت دوستانه" کنجکاوی­ام را برانگیخته بود. به چند نفر از دوستان زنگ زدم و پرسیدم دعوتنامه را دیده­اید؟ شرکت میکنید؟ اما اغلب برنامه دیگری داشتند. بعد از کلاس به باغ موزه دفاع مقدس رفتم. گویا اشتباه آمده بودم. از چند نفر که با هم مشغول صحبت بودند پرسیدم گردهمایی کتابدارانه کجا تشکیل میشه؟ گفتند اینجا. عجیبترین گردهمایی که شرکت کرده بودم. سالنی بدون صندلی. همه ایستاده بودیم. آقایان دکتر خسروی، نوروزی، حافظیان، عمرانی.... هم آمدند. واقعا جالب و دیدنی بود. سه چهار نفری دور هم می­گفتند و می­خندیدند، بعد از هم جدا میشدند و سراغ بقیه می­رفتند. ساده و صمیمی با یک چای قند پهلو. آن روز با چند نفر آشنا شدم که فقط آثارشان را خوانده بودم. با دوستان قدیمی هم تجدید دیدار شد. روز لذت بخش و پرباری بود.

این دورهمی یک ویژگی داشت: کتاب دوستی.  کسانی که به نوعی دغدغه خواندن داشتند اینجا بودند، اساتید از خاطرات، تجربیات و ایده هایشان برای آینده می­گفتند و دانشجویان آمده بودند تا دورنمایی از آینده خود را در نسل با تجربه کتابداران ببینند. دورهمی­های این چنینی در حوزه­های خلق ایده و استارت آپ بسیار متداول است. همه کسانی که علاقمند به ایده­یابی و کسب تجربه اند در این دورهمی­ها شرکت می­کنند. به نظر میرسد که ما نیز به جا این فرصت را در حوزه خود ایجاد کرده ایم. مواجهه هر روزه با داده­های مختلف و درهم­تنیدگی حوزه­های علمی مختلف با حوزه کتابداری موجب شده تا مدلهای جدیدی از کسب و کار و فعالیتهای علمی نیز تعریف شود. دورهمی­های این چنینی که بدون موضوع و دستورجلسه اند کمک می­کنند تا هرکس به فراخور نیاز خود بحثی را مطرح کند و با صاحبنظران در آن حیطه ارتباط برقرار کند. امتیاز دیگر این دورهمی مکانهای دیدار است و این امکان را فراهم می کند تا هر ماه شما با یک مکان فرهنگی جدید آشنا شوید. به خصوص برای دانشجویان دیدن کتابخانه حسینیه ارشاد و کتابخانه ملک بسیار دلپذیر بود.

دورهمی را از دست ندهید. اینجا فرصت مناسبی است که بدون وقت قبلی و هماهنگی بزرگان کتابداری را ببینید؛ فرصتی که شاید در روزهای دیگر به راحتی امکان پذیر نشود.  فقط کافی است خودتان را معرفی کنید و بگویید "خیلی دوست داشتم شما رو از نزدیک ببینم".

---

 *دکتر نجمه سالمی، مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا

برچسب ها :
کتابدار-تنها
|
Iran
|
1396/07/24 - 17:04
0
0
باسلام و خسته نباشید
توروخدا یه فکری برا این ساعت کاری کتابخانه های روستایی بکنید...
خالقی
|
Iran
|
1396/01/08 - 13:05
0
0
سلام. ممنون از به اشتراک گذاری تجربه تان. امیدوارم در یکی از این دور همی ها بتونم دوباره ببینمتون بانو.
کتابدار- سهیلا
|
Iran
|
1396/01/08 - 07:52
0
0
سلام خانم سالمی این دورهمی کجاست ؟ لطفا اطلاع رسانی کنید ؟ کی و کجا برگزار میشه ؟ممنون
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: