کد خبر: 24569
تاریخ انتشار: شنبه, 29 خرداد 1395 - 10:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری اولین نشست مکتب در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب

منبع : لیزنا
در تاریخ 26/3/95 اولین نشست مجمع کتابخانه‌های بزرگ استان آذربایجان شرقی (مکتب) در محل اندیشگاه فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب برگزار شد.
برگزاری اولین نشست مکتب در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب

 

به گزارش لیزنا،  در ابتدای این نشست آل هاشم، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب، ضمن خیرمقدم به حضار، خلاصه ای از فلسفه تشکیل این مجمع و پایه گذاری این مجمع توسط دکتر صالحی امیری، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی، را بیان و اظهار امیدواری کرد با تشریک مساعی و تبادل تجربیات در حوزه کتاب و کتابداری، بتوان فرهنگ کتابخوانی را در جامعه بسط داد. وی همچنین به اهمیت فناوریهای جدید در حوزه کتاب اشاره کرد و افزود: با وجود پیشرفت روزافزون فناوریهای اطلاعات و ارتباطات خصوصا در حوزه کتاب، باز هم جایگاه کتاب در جامعه همچنان حفظ شده است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود هماهنگی برای توسعه ظرفیتها و همکاریهای مشترک و استفاده از تجربیات متقابل، ایجاد وحدت رویه و استاندارد سازی روشهای مربوط به فراهم آوری و پردازش و حفاظت منابع، جلوگیری از فعالیتهای موازی و ارتقای شرایط نگهداری منابع را از مهمترین اهداف تشکیل این مجمع عنوان کرد.

در این نشست شهرام خدائی، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان، ضمن تشکر از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، بخاطر برپایی مکتب، به میزان سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و افزود باید برای ارتقای سطح مطالعه کتاب تلاش کرد، چرا که کتاب مهمترین جزء در شاخصهای فرهنگی است.

سپس مدیران کتابخانه های مطرح از جمله کتابخانه های دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد تبریز، کتابخانه مصلی اعظم امام خمینی(ره) و رئیس انجمن کتابداری استان، مواردی را مطرح نمودند. تربیت کتابخوان، آموزش کتابداران، اهمیت کتابخوانی از دوره کودکی، ایجاد انگیزه مطالعه در بین خود کتابداران از نکات مورد بحث در این نشست بود.

همچنین در این نشست در مورد برنامه های ویژه برای تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 مطالبی عنوان شد که ساخت نماهایی از کتاب در ورودهای شهر و ایجاد پارک کتاب و ایستگاههای مطالعه کتاب و پیشنهاد آن به شهردار تبریز، از جمله موارد طرح شده میباشد.

در پایان این نشست مقرر گردید با تشکیل کمیته های تخصصی، نشستهای دوره ای با هدف اجرایی کردن اهداف مکتب در کتابخانه های بزرگ منطقه برگزار گردد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: