کد خبر: 24689
تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 تیر 1395 - 18:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

شیوه دانش آموختن در مدارس متحول شود/ باید کتابدار متخصص در کتابخانه حضور داشته باشد

منبع : لیزنا
نایب رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران گفت: باید شیوه دانش آموختن فرزندان در مدارس متحول شود و باید این شیوه پژوهش محور شود.
شیوه دانش آموختن در مدارس متحول شود/ باید کتابدار متخصص در کتابخانه حضور داشته باشد

 دکتر سعید رضایی شریف آبادی  نایب رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در گفت و گو با خبرنگار لیزنا گفت: در حاشیه مراسم افطاری با رییس جمهور با دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بیانیه کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی صحبت کردیم دکتر فانی اعتقاد دارد بحث مطالعه باید از کودکی و دبستان آغاز شود.

 

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش معتقد است که باید کتابدار متخصص در کتابخانه حضور داشته باشد، افزود: به گفته دکتر فانی تصمیم حذف پست کتابدار در آموزش و پرورش به دلیل شرایط مقطعی آن زمان و محدودیت در استخدام بود که هم اکنون در حال بررسی مجدد است و امیدواریم در آینده ای نزدیک این مشکل برطرف شود.

 

رضایی شریف آبادی در خصوص سازو کارهای ترویج کتابخوانی در کشور عنوان کرد: ترویج کتابخوانی در کشور به تنهایی توسط یک سازمان میسر نیست و باید سازمانهای مختلف دست به دست هم دهند تا این معضل در جامعه ریشه کن شود و جوانان و کودکان به کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب شوند.

 

رییس اسبق انجمن کتابداری و اطلاع رسانی اظهار کرد: باید شیوه دانش آموختن فرزندان در مدارس متحول شود و این شیوه پژوهش محور شود.

 وی با بیان اینکه صدا و سیما در ترویج و فرهنگسازی کتابخوانی موثر است، گفت: مجموعه های تلویزیونی کتاب محور کمتر از تلویزیون پخش می شود، همچنین کتابخانه های کشور باید مخاطب محور باشد در غیر اینصورت معضلی است که نمی تواند مخاطب را به کتابخوانی جذب نماید.

وی با اشاره به اینکه نشست های نقد و بررسی می تواند در ترویج کتابخوانی موثر باشند، گفت: باید افراد را از مقاطع سرنوشت ساز به مطالعه عادت دهیم یا به بیان دیگر فرزندانمان را کتابخوان بار بیاوریم.

 

 نایب رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی اظهار داشت: تصویب طرح دوره کارشناسی ارشد کتابخانه های آموزشگاهی در دو محور کتابخانه های کودک و نوجوان و کتابخانه های آموزشگاهی تحول ایجاد می کند.

حامد
|
Iran
|
1395/04/15 - 14:28
2
11
با سلام توهین به رشته کتابداری در سریال پادری در این سریال بهروز مشتاق که با توجه به روحیات و اخلاق خاصش یک فرد بی عرضه دست وپا چلفتی تنبل و یک مقدر هم بی فکر هستش عنوان می کنه که میخاد از فوق دیپلم کتابداری سر بخوره بره پزشکی و .... به نظر من این یک توهین بزرگ به رشته کتابداری و بی ارزش نشان دادن این رشته هستش و باید مراتب اعتراض کتابداران به کارگردان این فیلم اعلام بشه و این کارگردان باید از تحصیلکرده گان رشته کتابدری به طور رسمی عذر خواهی کنن والسلام
لیلی
|
iran
|
1395/04/15 - 10:39
1
3
سلام من با مدرک کاردانی کار پیدا نکردم و رفتم کارشناسی خوندم و بازم کاری پیدا نشد و رفتم کارشناسی ارشد تو رو خدا یه فکری به حال امثال من کنید من واقعا به کار احتیاج دارم از دعا کردن واقعا خسته شدم معدل من بالا هست و کتابداری رو هم دوست دارم و با علاقه این رشته رو خوندم ولی هیچ جا کار پیدا نمیکنم حاضرم شبانه روز کار کنم به من ماهی 500 تومن بدن که جلو خانواده شرمنده نشم و بتونم یه قسمت از بدبختیام رو حل کنم
كارشناس علم اطلاعات
|
Iran
|
1395/04/15 - 09:47
0
5
با سلام من تازه از رشته علم اطلاعات و دانش شناسي فارغ التحصيل شده ام اما براي رشته ما كار نيست پس چه خوب ميشد اگه در مدارس از كتابدار استفاده ميشد و پست كتابدار در آموزش و پرورش لحاظ ميشد
2
|
Iran
|
1395/04/15 - 09:29
0
5
ایده خوبی ست امیدوارم فرزندانمان که سرمایه های زندگیمان هستند با کتاب و کتابخوانی بیشتر آشنا بشن.
سدادی
|
Iran
|
1395/04/15 - 07:59
0
4
اینجانب پژوهشی میدانی در سال 1382 مبنی بر وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی در استان گیلان انجام داده ام . انجام این پژوهش صرفاً بر اساس علاقه ام بود...در کتابخانه های آموزشگاهی ایجاد" مراکز چند رسانه ای " School media Center ضروری است . صرف ایجاد کتابخانه کافی نیست ...ایجاد تیم آموزش Team teaching متشکل از معلم و کتابدار متخصص با یهره گیری از آزمایشگاه های یادگیری و منابع اطلاعات و سایر ابزار های اطلاع رسانی از ملزومات کار است...در این صورت است که می توان عادت به مطالعه و ایجاد روحیه ی پژوهش محوری را در دانش آموزان را بصورت بنیادی در کشور نهادینه کرد.ازمسئولین آموزش و پرورش کشور تقاضا می گردد می گرددبه این مسئله توجه کافی نمایند...
حکیمه علیزاده
|
Iran
|
1395/04/15 - 05:26
0
4
با عرض سلام و خسته نباشید.امیدوارم بحث فعالیت کتابداران در آموزشگاه ها جدی بوده و باعث شود تا فارق التحصیلان رشته کتابداری بتوانند در این حیطه فعالیت نمایند.کتابدار از مهره های اصلی ترویج علم و اطلاعات می باشد.پس چرا از استخدام ایشان در مراکز مربوطه خودداری به عمل می آید.مگر نه اینکه نسل های پیاپی به اطلاعات نیازمند بوده و به راهنما و راهبری در این حیطه مورد نیاز است.با تمام وجود در این رشته تحصیل نمودم اما دریغ از فعالیتی،توجهی از سوی مسءولین.نه فقط من بلکه تمام فارق التحصیلان بی کار...امیدوارم این بحث ها به نتیجه رسیده و افق روشنی در ترویج علم و اطلاعات نمایان شود.به امید روزی که کشوری با سواد اطلاعاتی بسیار وسیع با تلاش کتابداران عزیز داشته باشیم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: