کد خبر: 24723
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 تیر 1395 - 09:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ارتقا 2 پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا

منبع : لیزنا
سرپرست ISC گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا در سال 2015 نسبت به سال ۲۰۱۴ دو رتبه ارتقا یافت و به جایگاه ۱۵ جهان رسید.
ارتقا 2 پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا

 

به گزارش لیزنا، محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هر چند زبان مقالات بخش اعظم مجلاتی که در پایگاه های استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه سازی می شوند انگلیسی است، اما مجلات سایر زبان ها نیز در این پایگاه ها ثبت می شوند. بر اساس این قاعده نیازی نیست که متن مقاله به زبان انگلیسی منتشر گردد، بلکه مجلات سایر زبان ها، برای هر مقاله علاوه بر زبان اصلی بایستی اطلاعات عنوان مقاله، چکیده، منابع و نویسندگان به زبان انگیسی نیز ارائه دهند.

دهقانی افزود: پایگاه های استنادی زبان متن مقاله را مشخص می کنند. برای استفاده از متن مقالات هر زبان تسلط به آن لازم است. برخی مجلات دوزبانه هستند و مقالات هر زبان در طبقه مخصوص خود قرار می گیرند به این ترتیب پایگاه های استنادی با دقت زبان هر مقاله در هر مجله را ثبت می نمایند.

وی گفت: براساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۲٪ علم دنیا به زبان انگلیسی منتشر شده است. بعد از زبان انگلیسی زبان چینی قرار دارد که حدود ۴٪ از سهم دنیای نشر را به خود اختصاص داده است. زبان های اسپانیایی، آلمانی و فرانسه هر کدام ۱٪ از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده اند. زبان ژاپنی حدود ۰.۵٪ (نیم درصد)، زبان پرتغالی و روسی هر کدام حدود ۰.۴٪ ( چهار دهم درصد) از نشر علم دنیا را در اختیار دارند. بعد از این دو زبان، ایتالیایی قرار دارد که حدود ۰.۲٪ (دو دهم درصد) از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده است. زبان ها ترکی، لهستانی، کره ای، چکی و دانمارکی هر کدام حدود ۰.۱٪‌ (یک دهم درصد) از علم دنیا را به خود اختصاص داده اند و حدود ۰.۰۶٪ (شش صدم درصد) از علم دنیا به زبان فارسی منتشر می گردد.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۲۰۰۹ رتبه زبان فارسی به عنوان زبان نشر علم در سطح بین المللی ۳۰ بود. این رتبه در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ رسید. در سال ۲۰۱۱ دوباره این رتبه ارتقا یافته و به ۲۴ رسید. درسال ۲۰۱۲ رتبه زبان فارسی ۲۲ بود. در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رتبه زبان فارسی به ۱۷ رسید و در سال ۲۰۱۵ جایگاه زبان فارسی به ۱۵ ارتقا یافت.

 

 

 

دهقانی گفت: سهم زبان فارسی از تولید علم دنیا مرتبا افزایش یافته است. در خلال سال ها ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ سهم زبان فارسی از کل تولید علم دنیا حدود ۰.۰۱٪ (یک صدم درصد) بود. در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سهم زبان فارسی به ترتیب به ۰.۰۲٪ (دو صدم درصد) ، ۰.۰۳٪ (سه صدم درصد)  و ۰.۰۴٪ (چهار صدم درصد)  رسید. در سال ۲۰۱۳ این رقم دوباره افزایش یافته و به ۰.۰۶٪ (شش صدم درصد) رسید. در سال ۲۰۱۵ نیز همین رقم حفظ شد. اطلاعات سال ۲۰۱۶ کامل نشده است بنابراین نمی تواند مورد استناد قرار گیرد با این حال سهم زبان فارسی در حال حاضر ۰.۰۷٪ (هفت صدم درصد) است.

 

 

عشیری
|
Iran
|
1395/04/20 - 11:15
0
2
کمی گرایی در علم دیگر بس است
واقعا دلیل ارائه این همه اعداد و آمار و ارقام تکراری چیست؟
به فکر ارتقای کیفیت علم و استفاده آن در صنعت و توسعه و بکارگیری پروانه های ثبت اختراع باشید تا بازی با اعداد در علم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: