کد خبر: 24824
تاریخ انتشار: شنبه, 02 مرداد 1395 - 20:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

۴۲ مقاله دیگر کشور پراستناد شدند/ افزایش تولید علم برتر ایران

منبع : لیزنا
اول مرداد ماه 95 تعداد کل مقالات پراستناد و داغ کشور از ۱۰۴۳ مورد به ۱۰۸۵ مورد رسید. تعداد مقالات برتر کشور در سال ۲۰۱۵ از ۲۲۷ مورد به ۲۵۴ رسید و تعداد این مقالات در سال ۲۰۱۶ از ۲۵ مورد به ۳۵ مورد رسید. 
۴۲ مقاله دیگر کشور پراستناد شدند/ افزایش تولید علم برتر ایران

 

به گزارش لیزنا،  دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی)  تا اول مرداد ماه 95 تعداد کل مقالات پراستناد و داغ کشور از ۱۰۴۳ مورد به ۱۰۸۵ مورد رسید. تعداد مقالات برتر کشور در سال ۲۰۱۵ از ۲۲۷ مورد به ۲۵۴ رسید و تعداد این مقالات در سال ۲۰۱۶ از ۲۵ مورد به ۳۵ مورد رسید. همچنین تعداد این دسته از مقالات برای سال ۲۰۱۴ نیز افزایش نشان می دهد بنحوی که تعداد آن ها از ۱۹۱ مورد به ۱۹۷ مورد رسیده است.

دهقانی گفت: قبلا تعداد مقالات پراستناد و داغ کشور برای سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ به ترتیب 32، 56، 42، 55، 91، 74، 109، 156، 191، 227 و 10 مورد بود. در حال حاضر تعداد مقالات پراستناد و داغ کشور برای سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ به ترتیب به  ۳۱، ۵۶، ۴۰، ۵۲، ۸۸، ۷۵، ۱۰۷، ۱۵۰، ۱۹۷، ۲۵۴ و ۳۵ رسیده است.

سرپرست ISC اظهار داشت: مقالات پراستناد شامل مقالات یک درصد برتر دنیا (Highly cited papers)  می شوند. هر چند مقالات پراستناد تنها حدود یک درصد از مقالات دنیا را در بر می گیرند، اما همین مقالات حدود ۱۸٪ از کل استنادها دنیا را دریافت می کنند. به پژوهش های یک دهم درصد برتر بین المللی مقالات داغ ( Hot)  می گویند.

وی افزود: تعداد کشورهایی که بیشترین مقالات پراستناد را تولید می کنند کاهش یافته به نحوی که در گذشته پنج کشور ۹۰٪ از مقالات پراستناد دنیا را تولید می کردند، اما هم اکنون تعداد این کشورها به چهار کشور رسیده است. آمریکا، انگلستان، چین و آلمان هر کدام به ترتیب حدود ۵۱٪، ۱۴٪، ۱۳٪ و ۱۲٪ از مقالات پراستناد دنیا را تولید کرده اند. باید یادآور شد که به خاطر مشارکت کشورهای مختلف در تولید مقالات یک درصد برتر جمع کل کشورها از ۱۰۰٪ بیشتر می شود.

دهقانی گفت: تعداد مقالات داغ کشور برای سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به ترتیب ۱۴، ۴۰ و ۶ مورد است. مقالات داغ به مقالات اطلاق می شود که در دوره زمانی منتهی به دو سال اخیر بیشترین در فواصل زمانی دو ماه بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. سه کشور آمریکا، انگلستان و چین ۹۵٪ از مقالات داغ دنیا را تولید کرده اند. به دلیل مشارکت کشورها در انجام تحقیقات سهم کل کشورها از ۱۰۰٪ بیشتر می شود. در دوره دو ساله منتهی به دوره زمانی حاضر ۲۷۴۳ مورد مقاله داغ تولید شده است.

سرپرست ISC گفت: سهم ایران از کل مقالات داغ دنیا بیش از ۲٪ است. سهم ایران از کل مقالات پراستناد دنیا برای دوره زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ از ۰.۳۱٪ (سی دهم درصد) شروع شده و به ۱.۶٪ (یک و شش دهم درصد) رسیده است. اطلاعات سال ۲۰۱۶ هنوز کامل نشده است و برای تکمیل آن باید صبر کرد.

 

دهقانی افزود: تعداد مقالات پراستناد و داغ دنیا به دلیل افزایش تعداد کل تولید دنیا مرتبا در حال افزایش بوده است. در سال ۲۰۰۶ تعداد ۹۹۹۰ مقاله یک درصد برتر وجود داشت. اما این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱۵۵۷۸ مورد رسیده است. برای دوره زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ به ترتیب ۱۰۵۱۴، ۱۱۲۳۳، ۱۱۶۹۹، ۱۲۱۳۲، ۱۲۹۲۰، ۱۳۶۶۸، ۱۴۳۲۳ و ۱۴۷۴۰ مورد مقاله یک درصد برتر در سطح دنیا منتشر شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص های رشد علمی است، اما در سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به مرجعیت و دیپلماسی علمی و اثرگذاری اقتصادی علم تولید شده، اهمیت چند برابری داده شده است. امروزه تحقیقات علمی نشان می دهند که کیفیت پژوهش اصلی ترین علت افزایش مرجعیت علمی است. دیپلماسی علمی نیز باعث افزایش کیفیت پژوهش و مرجعیت آن می شود و اثرگذاری اقتصادی نیازمند تولید علم کاربردی است. بنابراین تکیه صرف به کمیت تولید علم باعث توسعه علمی نخواهد شد.

منتقد کمی گرایی در ع
|
Iran
|
1395/05/02 - 21:26
0
0
کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص های رشد علمی است، اما در سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به مرجعیت و دیپلماسی علمی و اثرگذاری اقتصادی علم تولید شده، اهمیت چند برابری داده شده است.
آیا یکبار، فقط یکبار بر اثرگذاری اقتصادی علم تولید شده تاکید کرده اید ؟ مرکز و آی اس سی تنها و تنها به ارائه نمودار ها و جدول های مربوط به تولید علم می پردازید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: