کد خبر: 25031
تاریخ انتشار: شنبه, 30 مرداد 1395 - 23:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در نشست خبری مرکز منطقه‌ای و ISC عنوان شد:

20% اطلاعات ISC به زبان عربی است 

منبع : لیزنا
نشست خبری با حضور خبرنگاران کشورهای لبنان، جمهوری آذربایجان، عراق، و چین در محل مرکز منطقه ای و ISC بمناسبت هفته دولت برگزار شد.
20% اطلاعات ISC به زبان عربی است 

  به گزارش لیزنا، روز شنبه 30 مردادماه 1395 نشست خبری با حضور خبرنگاران کشورهای لبنان، جمهوری آذربایجان، عراق، و چین در محل مرکز منطقه ای و ISC بمناسبت هفته دولت برگزار شد.

 

 در این نشست دکتر علی گزنی معاون پژوهشی ISC و دکتر شعله ارسطوپور معاون پژوهشی مرکز منطقه ای به معرفی خدمات و فرآورده های این دو سازمان پرداخته و در ادامه به پرسش های خبرنگاران در خصوص فرآورده های علمی، رتبه بندی دانشگاه ها، اشتراک پایگاه های اطلاعاتی و روابط علمی این دو سازمان با دانشگاه های کشورهای اسلامی و منطقه پاسخ دادند.

معاون پژوهشی پایگاه استنادی با تاکید بر نقش تعیین کننده  ISC در ارتقاء کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه  پیوسته علمی در سرتاسر کشورهای اسلامی، بیان کرد: اشتراک این پایگاه برای کشورها از طریق IP  های ارائه شده از سوی دانشگاه های کشورهای اسلامی میسر است.

 

دکتر علی گزنی در ادامه افزود: 20% اطلاعات ISC مربوط به کشورهای عربی و به زبان عربی است  و ISC  کامل‌ترین منبع دربرگیرنده اطلاعات نشریات علمی و معتبر کشورهای عربی محسوب می شود. این نظام با نمایه سازی مقالات تمام متن و تحلیل استنادی اطلاعات کتابشناختی آن مدارک، هر ساله به معرفی دانشگاه ها، نشریات، نویسندگان و آثار برتر جهان اسلام  بر اساس شاخص های علم سنجی مورد تاییدِ وزرای آموزش عالی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی می پردازد.

وی در ادامه به معرفی محصولات ISC پرداخت که مهمترین آنها شامل نظام سطح بندی نشریات علمی، گزارشهای استنادی نشریات، نمایه استنادی علوم ایران، همایش های معتبر ISC، نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی، رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران و کشورهای اسلامی، سامانه بارگذاری سریع اطلاعات مجلات، سامانه همایش های در حال برگزاری، نظام آماری تولید علم ایران است.     

     

در ادامه، دکتر ارسطوپور، معاون پژوهشی مرکز منطقه ای به تبیین نقش مرکز منطقه ای در گردآوری، ارزیابی و نمایه سازی نشریات معتبر 40 کشور منطقه از جمله  کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، شبه قاره هند و آفریقای جنوبی پرداخت.

وی گفت: این سازمان با بیش از 10 پایگاه اطلاعاتی، دسترسی محققان کشورهای منطقه را به اطلاعات به زبان های ملی و در حوزه های مختلف موضوعی فراهم آورده و موجب تحکیم ارتباط علمی کشورهای منطقه شده است.

بدین ترتیب مرکز منطقه ای هم اکنون یکی از ابزارهای کارآمد برای طیف وسیعی از کاربران از جمله دانشجویان، اعضای هیات علمی، محققان، تحلیلگران حوزه علم سنجی، ناشران، موسسات پژوهشی، و حتی صاحبان مشاغل در سراسر کشورهای منطقه محسوب می شود تا نیازهای تامین منابع علمی خود را از این طریق برطرف نمایند.

 

وی گفت: مرکز منطقه ای بمنظور اطلاع رسانی و ارائه خدمات خود با سه گونه مختلف تفاهم نامه نیازهای اطلاعاتی کشور و در سطح بین الملل را برطرف می سازد که شامل تفاهم نامه های همکاری های علمی _  پژوهشی _ فناوری (63 تفاهم نامه)، تأسیس شاخه (17 شاخه)، اشتراک پایگاه های اطلاعاتی و انتشارات است.

حمایت از همایش های معتبر ملی و همچنین کمک به انتشار نشریات علمی و توزیع رایگان آنها در سطح کشور از دیگر ماموریت های مهم این مرکز بشمار می آید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: