کد خبر: 25225
تاریخ انتشار: شنبه, 27 شهریور 1395 - 12:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابداران نبض زنده ماندن کتابخانه‌ها

منبع : لیزنا
كتابداران به عنوان كساني كه روزانه ساعات كار مفيد خود را به ارتباط مستقيم با اقشار مختلف و ارايه اطلاعات فرهنگی و علمی سپری می ‌كنند، دارای اسرار پنهانی هستند.
کتابداران نبض زنده ماندن کتابخانه‌ها

 به گزارش خبرنگار لیزنا، هنگامی که وارد کتابخانه می شوید در آن فضای دلنشین همیشه یک یا چند کتابدار حضور دارند که کوله باری از تجربه و مماشات با افراد مختلف با روحیاتی متفاوت را بر دوش می کشند.

 ساختمان کتابخانه ها با حجم انبوه کتاب ،میز و صندلی بدون کتابدار معنا و مفهومی ندارد، کتابدارها با وجود آنکه اکثر مردم آنها را افرادی ساکت و بیکار در کتابخانه ها می دانند ، برعکس افرادی بسیار پرتلاش و با مشغله فراوان هستند.

   

 

سر و کله زدن با مراجعین غیر عادی

وقتی در سکوت کتابخانه مشغول مطالعه هستید و ناگهان از صدای یک کاربر کتابخانه تمرکزتان بهم می خورد و بعد بلافاصله آرامش به فضای کتابخانه باز می گردد این کتابدار است که با آرامش و خونسردی با مراجعین مختلف برخورد می کند و تا حد امکان آنها را دریافتن، سفارش، جستجو و امانت گرفتن کتاب ها کمک می کند.

برخی مواقع اشخاص کتاب خاصی را مد نظر ندارند و در این مواقع کتابدار باید با پرسش و پاسخ و بر اساس تجریبات خود کتاب مورد علاقه و یا نزدیک به موضوع انتخابی را به آنها پیشنهاد کند.

حفظ امنیت مراجعین نیز اهمیت فراوانی دارد اگر یک مراجع دچار مشکل سلامتی به طور مثال حمله قلبی شود این کتابدار است که باید به اورژانس زنگ بزند و هماهنگی های لازم را انجام دهد زیرا مسئولیت این مکان بر عهده کتابدار است.

 

نگهداری و مرتب کردن کتاب ها کار آسانی نیست

کتابداری رشته ای تحقیقاتی است و در آن چیدمان و طبقه بندی کتاب ها بر اساس موضوع، اهمیت فراوان دارد، همچنین جمع آوری و دسته بندی مقالات، پایان نامه ها، مجلات و تالیف ها در حوزه وظایف کتابدار است و او به عنوان یک مشاور و مرجع آگاه از کتاب‌ها، نقش مهمی در یاری رساندن به محققان، دانشجویان و دانش آموزان دارد.

 

مشکلاتی که کتابدار ها دارند؛ کتابهایی که سالم رفته اند اما حال.....

کتابها معمولاً درکتابخانه ها در کمال دقت نگهداری می شوند، کتابهای قدیمی صحافی و ترمیم می شوند و کتابهای های نو علامت گذاری و ثبت درسیستم ها می شوند ، کتابدار هنگام امانت دادن کتاب ازسالم بودن آن اطمینان دارد اما برخی افراد در نگهداری از کتاب بی مبالات هستند و مشکلاتی چون پاره شدن صفحات کتاب، گم کردن آن، ریختن مایعاتی چون چای یا قهوه  و بروز لک بر روی صفحات، نوشتن با خودکار یا مداد بر روی  کتاب و پیدا کردن اشیا در داخل صفحات همگی از موارد بی نظمی و عدم نگهداری صحیح کتاب توسط امانت گیرنده است و معمولاٌ این موارد هنگام پس گرفتن کتاب توسط کتابدار شناسایی می شوند.

 

فعالیت های غیر عادی در کتابخانه ها و کارآگاه هایی به نام کتابدار

خوردن مواد غذایی یا آشامیدنی، صحبت کردن با تلفن همراه و یا با یکدیگر در فضای کتابخانه، استعمال دخانیات، چرت زدن، تقلب و یا مزاحم مطالعه دیگران شدن از جمله کارهای ممنوعه در کتابخانه است و کتابدار وظیفه دارد که این موارد را به افراد متخلف گوشزد کند و در صورت اصرار بر تکرار از حضور آنها در این مکان جلوگیری کند.

در اثر خوردن مواد غذایی یا آشامیدنی امکان دارد که آنها برروی کتابها ریخته و این سرمایه های فرهنگی را نابود کند.

 

 

 

  کتابداران عاشق و بیمار کتاب هستند

بسیاری از کتابداران خوانندگان خوبی به شمار می آیند. آن ها در همه حال در حال بحث در مورد کتاب در داخل و یا خارج کتابخانه هستند. کتابداران به ازای دریافت حقوق ناچیز مدام در حال جمع آوری (کتاب، فیلم، پایگاه داده ها، و غیره) برای مردم جامعه هستند و ارائه برنامه برای تمام سنین سعی در تشویق آنها به کتابخوانی را دارند.

 

 معضلی به نام سرقت کتاب و تاخیر در تحویل!

هنگامی که موعد تحویل کتاب به کتابخانه توسط شخص امانت گیرنده می گذرد سختی کار کتابدار دوچندان می شود زیرا باید پیوسته به شخص تلفن کند و کتاب را درخواست کند. حتی کتابداران بسیاری عنوان کرده اند گاهی اشخاصی را دیده اند تا برای آنکه عضو کتابخانه نشوند و پولی پرداخت نکنند کتاب ها را به سرقت می برند و این در حالی است که آن کتاب ممکن است روزها و شاید ماه ها بعد در گوشه ای از کتابخانه یافت شود.

 

 

 فعالیت های جانبی در کتابخانه

کتابخانه یکی از مفید ترین اماکن برای انجام فعالیت های فرهنگی، برگزاری کارگاه های آموزشی، جلسات نقد و بررسی و یک سالن مناسب برای گرفتن امتحان توسط معلمان و اساتید است و برنامه ریزی این مراسم و کارگاه ها و کمک به شرکت کننده ها همگی از وظایف کتابدار است که با میل و علاقه انجام می دهد.

 برگزاری جلسات هم اندیشی با سایر کتابخانه های داخلی و حتی کتابخانه های کشورهای دیگر، مراسم رونمایی از کتاب های جدید، سفارش کتاب و آموزش استفاده از منابع اینترنتی جستجوی کتاب و مقاله نیز از وظایف بسیار مهم کتابداربه شمار می آید.

 

مکانی برای موفقیت

مراجعه به کتابخانه و مطالعه کتاب می تواند اثرات مفیدی بر روح و جسم افراد بگزارد، تمرکز و تمرین سکوت در کتابخانه، مطالعه برای کسب نمرات بالاتر و بدست آوردن موفقیت شغلی و تحصیلی، مواظبت و نگهداری از کتاب، عادت به مطالعه در جمع، همگی از موارد مثبت حضور در این مکان فرهنگی است و نقش کتابدارها در آن غیر قابل انکار است.

 

رعایت استانداردها و امکانات مجموعه

امروزه کتابخانه ها اشکال مختلفی در سراسر جهان دارند، گاه در یک اتاق کوچک و گاهی در یک ساختمان عظیم، اما باید امکانات آن  از قبیل روشنایی، تهویه فضا، چیدمان میزها و تعداد مجاز مراجعین در آن مورد بررسی کارشناسانه قرار بگیرد و این برآوردها توسط کتابدارها انجام می شود.

 

قدر این سرمایه های انسانی را بدانیم

 کتابدارها افرادی محترم و بسیار متشخص هستند و همیشه سعی می کنند تا در کمترین زمان ممکن نیاز مراجعین به کتاب را برطرف کنند، این سرمایه های انسانی نبض زنده ماندن کتابخانه ها هستند.

برچسب ها :
کتابدار تهرانی
|
United Kingdom
|
1395/07/03 - 00:04
3
4
کاش کتابداران حداقل یه پایگاه اجتماعی مناسبی درجامعه برخوردار بودند از حقوق و مزایا که شانس نیاوردند
لااقل کرامت انسانی اونها حفظ میشد با درود به اقای مختار پور کبیر که حداقل ایشون کتابدار محوری اولویت برنامه های ایشون هستش و در زمان ایشون اوضاعمون بهتر شد خدا حفظشون کنه برامون
یاسمن
|
Iran
|
1395/07/02 - 22:12
0
0
باسلام
از دوستان سایت لیزنا برای ارسال مطالب مفید در مورد وظایف کتابداران و جایگاه مهم و ارزشمند آنان بسیار تشکر میکنم ، ضمنا چون مدتی است مشغول ساماندهی و ترویج به کتایخوانی دختران نوجوان هستم ، خیلی ممنون میشوم برای به وجود آوردن انگیزه بیشتر در این دختران عزیز که در بهزیستی نگهداری میشوند راهکارهایی را ارایه بفرمایید.
با تشکر
کتابدار
|
Iran
|
1395/06/31 - 11:14
1
0
تیتری که برای پست انتخاب شده بود، زیبا بود.سپاس.
کتابدار
|
Germany
|
1395/06/29 - 09:36
1
8
باسلام

1-بسیارجالب بودحرف دل کتابداران است.
2-ای کاش به فرهنگ و کتاب وکتابخانه های عمومی مخصوصا کتابداران توجه بیشتری ازطرف مجلس و دولت میشد!!!!

تشکراز لیزنا...
کتابدار
|
Cyprus
|
1395/06/28 - 18:10
0
7
ای کاش کتابدار حامی هم داشت
کتابدار
|
Iran
|
1395/06/28 - 08:22
3
9
خیلی خوب، ساده و قشنگ بود. با وجود اینکه خودم کتابدارم از خوندنش لذت بردم. ممنون لیزنا
راستی یه نکته جالب داشت که کتابداران به ازای دریافت حقوق ناچیز مدام در حال جمع آوری (کتاب، فیلم، پایگاه داده ها، و غیره) برای مردم جامعه هستند و ارائه برنامه برای تمام سنین سعی در تشویق آنها به کتابخوانی را دارند. حقوق ناچیز!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/06/31 - 11:11
سلام.اگه واقعا کتابدارید،اون همه علامت تعجب واسه چیه؟!شما به حقوقتون چی می گید؟کلان؟
کتابدار
|
Iran
|
1395/06/28 - 08:20
3
6
منم به خودم افتخار میکنم که کتابدارم.
همکار جنوبی
|
Iran
|
1395/06/27 - 12:55
3
7
با سلام و خدا قوت.
چقدر ساده و روان و زیبا بود! به خود بالیدم از اینکه مخاطب آن شدم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: