کد خبر: 25344
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 مهر 1395 - 17:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در ایرانداک برگزار شد

رونمایی از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران

منبع : لیزنا
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز، سه‌شنبه 13 مهر 1395، ضمن حضور در ایرانداک از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران (در) به عنوان نخستین دروازه اطلاعات کنترل کیفیت شده در ایران رونمایی کرد.
رونمایی از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران

 به گزارش لیزنا، دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران با هدف اشاعه هر چه بیشتر این‌گونه اطلاعات و پیشبرد خدمات اطلاع‌رسانی به پژوهشگران با کمک به دسترسی آسان‌تر به منابع اطلاعات در وب با حضور دکتر محمدحسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایرانداک رونمایی شد.

دکتر محمدحسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم رونمایی از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران (در) ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایرانداک گفت: فعالیت‌های پژوهشگاه جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.

دکتر رویا پورنقی، مجری این طرح ضمن تشریح «در» گفت: در دروازه‌های اطلاعات، این کارشناسان هستند که گزینش منابع، شرح محتوا، رده‌بندی، و تولید فراداده را انجام می‌دهند تا کاربران بتوانند با سرعت به اطلاعات با کیفیت مبتنی بر وب دست یابند.

وی افزود: هم‌اکنون شمار بسیاری از پایگاه‌های داده ایرانی در وب هستند که پراکندگی و نبود درگاهی یکتا برای شناسایی آنها، کار پژوهشگران را در جست‌وجوی اطلاعات دشوار ساخته است.

پورنقی تصریح کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه از یک سو دست‌یابی پژوهشگران را به پایگاه‌های داده آسان می‌کند و از سوی دیگر به سیاست‌گذاران علم و فناوری نمایی فراگیر از وضعیت این پایگاه‌ها نشان می‌دهد.

عضو هیئت  علمی ایرنداک تاکید کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه پیوند به پایگاه‌های داده گوناگون را با مدارکی مانند پایان‌نامه‌ها،‌ رساله‌ها، مجله‌ها، گزارش‌ طرح‌های پژوهشی، کتابخانه‌های دانشگاهی،‌ و همایش‌ها در رشته‌های اصلی و فرعی فراهم می‌سازد.

پورنقی افزود: این دروازه، پایگاه‌های داده در وب را بر پایه نیاز کاربران در چارچوب‌ها و موضوع‌های کاربردی، با بهبود شیوه‌ی ارائه و کیفیت خدمات و همچنین با افزایش دسترس‌پذیری و استفاده‌پذیری به عنوان درگاهی ارزشمند برای استادان، دانشجویان،‌ و پژوهشگران بازنمایی می‌کند.

دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران، نخستین دروازه اطلاعات علمی در کشور است که با هدف ايجاد يک پايگاه اطلاعاتي بزرگ (دروازه اطلاعات) از منابع علمي، پژوهشي و فناوري ايران به عنوان منبعي ارزشمند جهت استفادۀ دانشگاهيان و پژوهشگران در داخل و خارج از ایجاد شده است و در آن راستا به شناسائي و  دسته بندي معتبرترين منابع اينترنتي در سطح کشور بنا به نياز مخاطبان در قالب‌ها و موضوعات کاربردي و بهبود شيوۀ ارائۀ اطلاعات  و بهبود دسترس­پذيري و استفاده­پذيري منابع اينترنتي و الکترونيکي در حوزه علمي، پژوهشي و فناوري پرداخته است.

در پایان دکتر امید از بخش‌های مختلف ایرانداک دیدن کرد و با سایر فعالیت‌های آن آشنا شد.

محققان ازین پس می‌توانند برای بهره‌برداری از این دروازه به Dar.irandoc.ac.ir مراجعه نمایند.

برچسب ها :
جمالی
|
Australia
|
1395/07/14 - 04:50
0
0
سلام و تبریک. به نظرم توضیحاتی که اینجا ارائه کرده اید و نیز توضیحاتی که در قسمت درباره «در» ارائه شده روشنگر نیست و من متوجه نشدم که «در» چیست تا موقعی که چند تا از منابع را نگاه کردم. علت ابهام چند چیز است. یکی این که از واژه پایگاه داده استفاده کرده اید که بهتر از پایگاه اطلاعاتی استفاده کنید. پایگاه داده هم ذهنم را به سمت مدیریت داده های پژوهش برد (دیتا ریپوزیتوری) هم به فکر پایگاه داده (مثل داده های آمار و غیره) افتادم. از طرف دیگر توضیحاتی که در قسمت درباره داده اید از جمله گزیشن و فهرستنویسی منابع اینترنتی فکر کردم در چیزی شبیه intute.ac.uk است که البته چند سال پیش تعطیل شد و فهرستی از منابع مختلف اینترنتی به تفکیک موضوع و رشته و غیره بود از جمله صفحه وب یا غیره. آیکون چند تا از پایگاه ها را هم که روی صفحه دیدم و جعبه جستجو را فکر کردم که یک فدریتد سرچ است. دست آخر وقتی چند تا از منابع را که نگاه کردم متوجه شدم که در واقع فهرستی از پایگاه های اطلاعاتی را گردآوری، دسته بندی و قابل جستجو کرده اید. همین عبارت فهرست پایگاه‌های اطلاعاتی را جایی اگر بگویید فکر کنم روشنتر باشد و منجر به استفاده بیشتر شود. در صفحه اول سرچ خیلی برجسته است در حالی که در مورد «در» احتمالا براوز بیشتر کاربرد خواهد داشت. موفق باشید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: