کد خبر: 25626
تاریخ انتشار: جمعه, 07 آبان 1395 - 10:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

بال های زخمی کودکان را با کتاب ترمیم کنیم

منبع : لیزنا
زهره قایینی در همایش «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» عنوان کرد: ادبیات و کتابخوانی راه حل ساده ای است که می تواند از رنج کودکان بکاهد. آنها نیاز دارند تا کتاب های باکیفیت برای آنها خوانده شود تا در تخیل خویش دنیایی زیباتر از آنچه که در پیرامون آنها است، بسازند.
بال های زخمی کودکان را با کتاب ترمیم کنیم

 

به گزارش لیزنا،  بر اساس روابط عمومی خانه کتاب، زهره قایینی با موضوع «ترویج خواندن در مناطق محروم:تجربه هاو چالش ها» در همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعاتی کودکی» با عنوان «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» که طی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه (پنجم و ششم آبان‌ماه) در حال برگزاری است، به ارائه سخنرانی پرداخت.

قایینی با بیان اینکه دنیای ما با موضوع بسیار تلخی مانند جنگ، مهاجرت، پناهندگی و... روبه رو است، گفت: در تصاویر و فیلم هایی که از رسانه ها پخش می شود کودکانی دیده می شود که با تجربه ای سخت و بسیار دشوار رو به رو هستند. آنها مرگ و خشونت را تجربه می کنند و دنیا به مکانی ناامن برای زندگی آنها تبدیل شده است. آیا راهی برای رهایی از این شرایط رقت بار و بی عدالت وجود دارد؟ ما به عنوان فرد نمی توانیم مانع از جنگ و خشونت شویم و چشم انداز سیاسی جهان را تغییر دهیم. اما می توانیم همچون چتری باشیم که کودکان امید خود را از دست ندهند چرا که بدون امید نمی توان زندگی کرد و همه چیز از دست می رود.

 

وی ادامه داد: برای ایجاد زندگی بهتر برای کودکان لازم نیست اقدام پیچده ای انجام دهیم. خواندن کتاب یکی از قابل دسترس ترین، ساده ترین و مهمترین راهی است که می تواند از نگرانی ها و فشار های روحی کودک  بکاهد. با کتاب خواندن می توانیم به آنها یاد دهیم که خود برای دشواری های خود راه حل پیدا کنند و با تقویت خلاقیت مشکلات را گره گشایی کنند. می توانیم به آنها یاد دهیم زمانی که غمگین هستند چگونه آرام شوند. برای انجام چنین مسئولیتی ما به برنامه های دقیق، ساختارمند، پایدار و قابل گسترش احتیاج داریم.

قایینی به طرح«با من بخوان» اشاره کرد و گفت: در حاشیه شهرها و روستاهای ایران کودکانی هستند که خشونت و شرایط بحرانی را تجربه می کنند. کودکانی که از رفاه نسبی برخوردار نیستند. ادبیات و کتابخوانی راه حل ساده ای است که می تواند از رنج آنها بکاهد اما برای کمک به آنها تنها در دسترس گذاشتن کتاب کافی نیست. آنها نیاز دارند تا کتاب های باکیفیت برای آنها بلند خوانده شود تا در تخیل خویش دنیایی زیباتر از آنچه که در پیرامون آنها است، بسازند. آنها نیاز دارند بال های زخمیشان با کتاب ترمیم شود.

 

این پژوهشگر افزود: کودکان نیاز دارند تا مهارت های زبانی آنها به خصوص در مناطق دو زبانه سیستان و بلوچستان تقویت شود. این کودکان از همان کلاس اول برای فراگیری درس با مشکلات بسیاری روبه رو می شوند و تنها از راه ادبیات و بلند خوانی است که می توانند با داستان ها پیوند برقرار کنند و معناها و مفاهیم داستان ها را درک کنند و در پی آن به مهارت های زبانی دست پیدا کند. بر پایه همه این نیازها، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از 5 سال پیش برنامه «با من بخوان» را اجرا کرد تا از راه ادبیات، نمایش و بلندخوانی تغییرات معناداری در کودکان مناطق دور دست ایجاد کند. ما صدها و گاه هزاران کیلومتر سفر می کنیم تا از راه ادبیات، شعر، نمایش، بازی و... کودکان را با آواها و تلفظ و خوانش درست واژه ها آشنا کنیم.

 

وی بیان کرد: با خواندن کتاب و اجرای نمایش به کودکان کار یاری می رسانیم تا خود را از خشونت و جرم دور کند. به دورترین نقطه های ایران می رویم تا دیوارهای خاکستری کلاس ها به محیطی رنگی، شاد و سرشار از سواد تبدیل شود. در ابتدی این پروژه نگران مشارکت آموزگاران بودیم و انتطار داشتیم با ما همکاری نکنند. می دانستیم که حساس ترین بخش اجرای این برنامه، آموزگاران خواهند بود اما بعد از چند سال از اجرای این برنامه، بر این باوریم که اگر بنیان درستی بنا نهیم و آموزگاران دانش کافی را از راه کارگاه های آموزشی دهند معجزه رخ می دهند. طرح«با من بخوان» در سال 2016 توانست معتبر ترین جایزه ترویج خواندن را از آن خود کند. ما کتاب های با کیفیت برای کودکان  می خوانیم تا پنجره ای به سوی امید و صلح در برابر آنها بگشایم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: