کد خبر: 26178
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 آذر 1395 - 13:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

با دستور وزیر علوم؛

ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در ایرانداک الزامی شد

منبع : لیزنا
دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با امضای آیین‌نامه‌ای، ثبت پیشنهاده (پروپوزال) پارساها (پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترای تخصصی) و پارسا‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان تمامی موسسه‌های دولتی و غیردولتی را الزامی کرد.
ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در ایرانداک الزامی شد

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، وزیر علوم با امضای آیین‌نامه «ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» تمامی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیر دولتی زیرنظر وزارت علوم را موظف کرد، پیشنهاده «پارسا»های مصوب و «پارسا»های دانشجویان خود را پس از دفاع در سامانه‌های اطلاعاتی ایرانداک ثبت و تایید و متن کامل آنها را در قالب و به شیوه‌ای که ایرانداک تعیین می‌کند، بارگذاری کنند.

 

هم‌چنین، بر اساس این آیین‌نامه موسسه‌ها موظفند متن کامل پارساهای دانش‌آموختگان دست کم سه سال پیشین خود را در سامانه‌های اطلاعاتی ایرانداک ثبت و تایید نمایند.

بر پایه این آیین‌نامه، موسسه‌ها موظف هستند، پیش از تصویب پیشنهاده پارساها و پس از دفاع آن پارساها اصالت محتوای آن را با کاربرد سامانه «همانندجو» بررسی کنند.

بر همین اساس، تعیین اصالت محتوا در هر مدرک و داوری درباره آن، بر پایه گزارش همانندجو بسته به مورد برعهده موسسه‌ها است.

افزون بر این، ایرانداک موظف است، اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، 20 صفحه نخست، و فهرست منابع پارساها را پس از ثبت در سامانه‌های اطلاعاتی خود به صورت رایگان منتشر نماید.

گفتنی است، متن کامل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترا  به ترتیب پس از گذشت 18 و 30 ماه از تاریخ دفاع دانشجو در محیط وب منتشر می‌گردد.

با اجرای این آیین‌نامه، ارزیابی و رتبه‌بندی موسسه‌ها توسط وزارت علوم بر اساس میزان مشارکت در اجرای این آیین‌نامه و میزان همانندی پارساهای هر موسسه انجام خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: