کد خبر: 26281
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 آذر 1395 - 16:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

وزیر علوم از سامانه همانندجوی ایرانداک رونمایی کرد

منبع : لیزنا
«سامانه همانندجو» در اولين سمپوزيوم علمي ارتقاي سلامت اداري، با حضور محمد فرهادي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري رونمايي شد.
وزیر علوم از سامانه همانندجوی ایرانداک رونمایی کرد

 به گزارش لیزنا، طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در اولين سمپوزيوم علمي ارتقاي سلامت اداري كه به مناسبت روز بين‌المللي مبارزه با فساد و همزمان با هفته ملي پژوهش و فناوري در وزارت علوم تشكيل شده بود، دكتر فرهادي از «سامانه همانندجو» رونمايي كرد.

«سامانه همانندجو» توسط پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات (ايرانداك) برای اجراي سياست‌هاي كلي علم و فناوري و در پاسخ به خواست جامعه علمي كشور براي گسترش اخلاق علمي و حمايت از مالكيت فكري و معنوي راه اندازي شده است.

همانندجو سامانه‌ای مجهز به تکنولوژی کشف شباهت، بین متنی که به آن داده می‌شود و منابع موجود در ایرانداک است و با جست‌وجوی خودکار در متن کامل و در حال افزايش بيش از 100  هزار عنوان پايان‌نامه و رساله در ایرانداک نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه‌ همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد.

بر طبق آیین‌نامه «ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» که هفته گذشته با امضای وزیر علوم به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شد، ثبت پایان‌نامه در ایرانداک الزامی است و موسسه‌ها موظف هستند، پیش از تصویب پیشنهاده پایان‌نامه و رساله و پس از دفاع آن‌ها اصالت محتوای آن را با کاربرد سامانه «همانندجو» بررسی کنند.

بر همین اساس، تعیین اصالت محتوا در هر مدرک و داوری درباره آن، بر پایه گزارش همانندجو بسته به مورد برعهده دانشگاه‌ها و موسسات است.

 گفتنی است، اجرای آزمایشی این سامانه مهر ماه سال گذشته آغاز شده و اکنون در آدرس الكترونيكي ایرانداک  در اختيار دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي، استادان و پژوهشگران قرار گرفته است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: