کد خبر: 26335
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آذر 1395 - 13:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

استمرار افزایش تولید علم برتر در کشور/ رشد 32 درصدی مقالات در مجلات چارک اول

منبع : لیزنا
طبق اعلام سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس در آذر ماه سال جاری نشان می‌دهد که تولید علم برتر در ایران در حال افزایش است.
استمرار افزایش تولید علم برتر در کشور/ رشد 32 درصدی مقالات در مجلات  چارک اول

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی اظهار داشت: میزان استنادها در دنیای علم مهمترین عامل مرجعیت علمی هستند. استنادها بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده هستند و هر چقدر مقدار استنادها بیشتر باشد به آن معنی است که میزان اثرگذاری آن علم بیشتر است.

او ادامه داد: مقایسه تولید علم کشور در مجلات چارک اول در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ میلادی نشان  می‌دهد که در پنج  سال اخیر مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران کشور در کیفی‌ترین مجلات دنیا (چارک اول) رشد 32 درصدی داشته  و این میزان تقریبا دو برابر رشد مقالات  منتشر شده دنیا در این مجلات را نشان می‌دهد.

 مجلات چارک اول مجلاتی هستند که از نظر میزان استنادات دریافتی و ضریب تاثیر در حوزه موضوعی خود در دسته بندی 25 درصد بالا قرار می‌گیرند.

 وی افزود:  به طور میانگین از سال 2011 تا 2015 میلادی هر ساله بیش از دو میلیون مدرک در پایگاه وب آو ساینس تامسون رویترز (آی.اس.آی) نمایه شده‌اند. رشد کل علم دنیا در آی.اس.آی در سالهای 2012 ، 2013 ، 2014 و 2015 در دنیا به ترتیب برابر با 5 ، 4 و، 2 و 6 درصد بوده است؛ بنابراین در چهار سال اخیر بالاترین نرخ رشد دنیا در سال 2015 بوده که دقیقا برابر5.9% ( پنج ممیز نه درصد) بوده است.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در افزایش کمیت تولید علم کشور گفت: اطلاعات پایگاه استنادی آی.اس.آی نشان می‌دهد که از سال 2011 تا 2015 میلادی به طور متوسط هرسال حدود 32 هزار مدرک توسط پژوهشگران کشور در این پایگاه نمایه شده است. با اینحال میزان رشد مدارک نمایه شده در هرسال نسبت به سال قبل متفاوت است.

وی افزود: بدین ترتیب میزان رشد تولید علم کشور در سالهای 2012 ، 2013 ، 2014 و 2015 به ترتیب برابر با 7 ، 3 و، 5 و 17 درصد بوده و در چهار سال اخیر بالاترین نرخ رشد در سال 2015 صورت گرفته است. این میزان دقیقا برابر16.9% درصد بوده است.

دهقان گفت: در مقایسه با علم تولید شده در دنیا میزان رشد تولید علم ایران در سال 2015  میلادی حدود 2.8 برابر ( 17 درصد در مقایسه با 6 درصد ) رشد تولید علم دنیا بوده است و از این نظر، در میان 25 کشور برتر تولید کننده علم دنیا رتبه سوم را دارد.

 دهقانی در ادامه اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی تولید علم دنیا،  انتشار مقالات در مجلات با ضریب تاثیر بالا و اصطلاحا مجلات چارک اول (Q1) است. بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از پایگاه استنادی آی اس آی سهم دنیا از مقالات منتشر شده در این مجلات در سال‌های 2011 الی 2015 میلادی از 792791 به 932770 رسیده است و این به معنای آن است که میزان رشد مقالات منتشر شده در دنیا در این مجلات در این بازه زمانی برابر با 17.6 درصد (هفده ممیز شش دهم درصد) بوده است.

 

سرپرست ISC گفت: همین اطلاعات نشان می‌دهد که سهم جمهوری اسلامی ایران از مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول در سال 2011 از 5878 مقاله به  میزان 7779 مقاله رسیده است و این به معنای رشد 32 درصدی مقالات منتشر شده در این مجلات توسط پژوهشگران کشور می باشد.

 وی افزود:  این امر نشان دهنده این است که همزمان بر توجه جامعه علمی کشور به ارتقای رشد کمی تولید علمی، کیفیت مقالات منتشر شده نیز مورد نظر قرار گرفته است. به گونه ای که میزان رشد مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول در پنج سال اخیر کشور نزدیک به دو برابر رشد مقالات فوق در دنیا بوده است. 

 

 دهقانی گفت: لازم به ذکر است که مطابق سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، علاوه بر کمیت تولید علم و نیز تولید علم برتر لازم است سایر شاخص‌ها از جمله  دیپلماسی علمی، مرجعیت علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده مورد توجه پژوهشگران کشور قرار گرفته تا مفهوم توسعه علمی به صورت کامل در کشور عملیاتی شده و از این طریق  تبدیل علم به ثروت و قدرت با نگاه همه جانبه به تولید علم حاصل گردد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: