کد خبر: 27207
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 بهمن 1395 - 14:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

رئیس انجمن کتابداران آمریکا

اقدامات دولت در تضاد آشکار با ارزش‌های بنیادی انجمن کتابداران آمریکا است

 رئیس انجمن کتابداران آمریکا با انتشار بیانیه‌ای احکام حکومتی و اقدامات نژادپرستانه اخیر این کشور را در تضاد آشکار با ارزش‌های بنیادی انجمن کتابداران آمریکا عنوان کرد.
اقدامات دولت در تضاد آشکار با ارزش‌های بنیادی انجمن کتابداران آمریکا است

به گزارش لیزنا، جولی تودارو، رئیس انجمن کتابداران آمریکا امروز در بیانه‌ای مخالفت این انجمن با اقدامات نژادپرستانه دولت ایالات متحده آمریکا در برخورد با مهاجران را اعلام کرد.

‌ در این بیانیه آمده است: «ما از احکام حکومتی اخیر و دیگر اقدام‌های دولت جدید بهت زده و ناامید شده‌ایم. این احکام در تضاد آشکار با ارزش‌های بنیادی انجمن کتابداران آمریکا است. ارزش‌های بنیادی ما متضمن دسترسی به اطلاعات، حفظ اسرار شخصی، دموکراسی، برابری، تنوع و به حساب آوردن همه؛ آزادی اندیشه، و مسئولیت اجتماعی است.

انجمن کتابداران آمریکا به شدت مخالف هر اقدامی است که دسترسی به اطلاعات را محدود کند، حفظ اسرار شخصی را به خطر اندازد، و متضمن هر گونه تبعیض باشد. ما مخالف تعلیق موقت ویزاهای صادر شده، ورود به ایالات متحده بر پایۀ ملیت یا دین هستیم. همچنین مخالف افزایش تجسس در ارتباطات فردی از قبیل تلفن موبایل و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی هستیم.

صد و بیست هزار کتابخانه‌ عمومی، دانشگاهی، آموزشگاهی، و تخصصی ملت ما در خدمت همۀ اعضای جامعه، از جمله غیرسفید پوستان، مهاجران، ناتوانان و کم توانان، و آسیب پذیرترین‌ها در جامعۀ ما هستند؛ و خدمات و منابع آموزشی‌ای را در اختیار آن‌ها می‌گذارند که جوامع را متحول، ذهن‌ها را باز، و به حساب آوردن همه و تنوع ترویج می‌کنند.

انجمن کتابداران آمریکا باور دارد که مبارزه با نژادپرستی، پیشداوری، کلیشه‌سازی و تبعیض در بنیان رسالت ما قرار دارد. ما به دفاع و حمایت از محو رواناداری و به حاشیه راندن فرهنگی ادامه خواهیم داد و برای دفاع از تمام اعضای جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کنیم به پا میخیزیم و تفاهم و به حساب آوردن همگان را در عمل خود ترویج می‌دهیم.

ما به دفاع و حمایت از اعضای خود در تلاش خستگی‌ناپذیرشان برای دسترسی به کتابخانه‌ها و به منابع اطلاعاتی برای جوامع خودادامه می‌دهیم؛ و در عین حال از حق حفظ اطلاعات شخصی، آزادی فکری، پژوهش‌های حیاتی در سطح جهان، سواد اطلاعاتی، دسترسی مداوم به پژوهش‌های علمی، و رفتار منصفانه و برابر با همگان دفاع می‌کنیم.

همانطور که در برنامۀ راهبردی ما آمده است  «انجمن کتابداران آمریکا نیاز حیاتیی دسترسی به خدمات کتابخانه، منابع اطلاعاتی، و تکنولوژی را برای تمام مردم به رسمیت می‌شناسد؛ به ویژه برای کسانی که تجربه برخورد با موانع زبانی، کم سوادی، فشار اقتصادی، انزوای فرهنگی و اجتماعی، موانع جسمی و برخوردهای منفی، نژادپرستی، تبعیض بر پایۀ ظاهر، قومیت، وضعیت مهاجرت، شرایط مسکن، زمینه دینی، جهت گیری جنسی، هویت جنسی، ابراز جنسیت، موانع برخورداری از آموزش یکسان، اشتغال یا شرایط مسکن دارند.»

ما اعضای خود را تشویق می‌کنیم به صراحت و بدون هیچ ملاحظه‌ای به دفاع از ارزش‌های بنیانی انجمن خود در برابر مقامات انتخابیی و انتصابیی محلی، ایالتی و ملی صدای خود را بلند کنند و با عمل خود پشتیبان این ارزش‌ها باشند. علاوه براین، انجمن کتابداران آمریکا ابزارها و منابع آنلاینی دارد که شما می توانید از آن‌ها برای تبلیغ و پیشبرد ارزش‌های حرفه‌ای استفاده کنید.»

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: