کد خبر: 27733
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 اسفند 1395 - 13:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

 چهار واسپارگاه سازمانی ایران جزء برترین‌های «وبومتریکس»

منبع : لیزنا
بر پایۀ ویرایش ژانویۀ سال 2017 مؤسسۀ «وبومتریکس»، واسپارگاه (مخزن) دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، برترین واسپارگاه ایرانی است که در این فهرست رتبۀ یک هزار و 56 جهانی و رتبۀ نخست ملی را به دست آورده است.
 چهار واسپارگاه سازمانی ایران جزء برترین‌های «وبومتریکس»

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام  روابط عمومي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران بر پایۀ ویرایش ژانویۀ سال 2017 مؤسسۀ «وبومتریکس»، چهار واسپارگاه سازمانی ایرانی در فهرست واسپارگاه‌های برتر این نظام رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

پس از «واسپارگاه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اردبیل» که رتبۀ نخست ملی را به دست آورده، «واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی آجا»، «واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان»، و «واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر» در رتبه‌های دوم تا چهارم ملی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، هدف کلیدی از انتشار «رتبه‌بندی واسپارگاه‌های سازمانی»، پشتیبانی از برنامه‌های دسترسی آزاد به انتشارات علمی در قالب الکترونیکی و دیگر آثار است. این نظام رتبه‌بندی مؤسسه‌ها را تشویق می‌کند تا منابع اطلاعاتی علمی و غیرعلمی خود را بر روی وب منتشر کنند تا همگان از آنها بهره‌مند شوند.

حجم اطلاعات موجود بر روی واسپارگاه (اندازه)، رؤیت‌پذیری، فایل‌های غنی (دسترسی)، و شمار انتشارات در پایگاه «گوگل اسکالر» (پژوهش) شاخص‌هایی هستند که «وبومتریکس» از آنها برای ارزیابی واسپارگاه‌ها استفادهمی‌کند. در جدول زیر رتبۀ واسپارگاههای برتر ایرانی در شاخص‌های گوناگون آمده است:

 

رتبۀ جهانی واسپارگاه‌های برتر ایرانی در شاخص‌های گوناگون نظام رتبه‌بندی واسپارگاه‌های سازمانی

نام پژوهشگاه

اندازه

رؤیت‌پذیری

دسترسی

پژوهش

واسپارگاه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

1107

1401

1505

611

واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی آجا

1246

1642

1765

904

واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان

1841

1717

1613

687

واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

1165

1838

2166

662

 

بر پایۀ گزارش «وبومتریکس»، «Arxiv.org e-Print Archive» دارای بیش‌ترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا در نظام رتبه‌بندی واسپارگاه‌های سازمانی است. همچنین، پس از این مؤسسه، «CiteSeerX»، «Smithsonian/NASA Astrophysics Data System»، «Europe PubMed Central»، و «Research Papers in Economics RePEc» جایگاه دوم تا پنجم این نظام رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است، سامانۀ «نما» که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و با پشتیبانی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده و روزآمد می‌شود به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. جزئیات گزارش رتبه‌بندی وبومتریکس در سامانه نما در دسترس همگان است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: