استانداردی جدید در ایفلا

به گزارش لیزنا، استانداردهای ایفلا به شیوه­ای بین ­المللی بررسی، منتشر و به روز می شوند. هرکدام در استانداردهای ایفلا اجماع بین المللی درباره قوانین، اصول، راهنماها، بهترین تجربیات و مدل­ها را منعکس می کند. استانداردها توسط گروه متخصصان ایفلا که با مشارکت و هماهنگی یکدیگر فعالیت می کنند، ایجاد می شود.

بنابراین، در کنگره هشتاد و سوم از مدل مرجع کتابخانه ای (LRM) رونمایی شد. این استاندارد یک مدل مرجع مفهومی سطح بالاست که با یک چارچوب مدلسازی موجودیت-رابطه گسترش داده شده است. این مدل ترکیبی از مدل های مفهومی جداگانه ای مانند اف.آر.بی. آر. (FRBR)، فراد (FRAD) و فرساد (FRSAD) است که قبلا توسط ایفلا معرفی شده اند.  

مدل مرجع کتابخانه ای ایفلا به منظور رفع ناسازگاری ها بین سه مدل جداگانه گسترش یافته است. هر وظیفه کاربری، موجودیت، خصیصه و رابطه از سه مدل اصلی بررسی شده اند، تعاریف بازبینی شده اند، اما برای گسترش یک ادغام معنادار، به اصلاحاتی نیاز بود. نتیجه این بررسی، یک مدل کارا و ساده و به طور منطقی سازگار است. مدل پیشنهادی تمامی جوانب داده های کتابشناختی را پوشش می دهد که همزمان مدلسازی به روز با جدیدترین تجربیات مدلسازی مفهومی را به ارمغان می آورد.

 مدل مرجع کتابخانه ای ایفلا در محیط داده های پیوندی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که استفاده از داده های کتابشناختی در محیط داده های پیوندی را حمایت کند و آن را بهبود ببخشد.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این استاندارد جدید به این لینک مراجعه کنند. متن کامل استاندارد نیز از طریق این لینک در دسترس است.

مترجم: الهه حسینی