کد خبر: 30651
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 مهر 1396 - 09:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

همایش کتابداران جوان در قزاقستان برگزار شد

منبع : لیزنا
همایش کتابداران جوان با عنوان «نوسازی معنوی: خصوصیات ملی، شور جوانان» با شرکت نویسندگان، روشنفکران، اساتید دانشگاه و کتابداران جوان از مناطق مختلف قزاقستان و با شرکت رایزن فرهنگی ایران برگزار شد.
همایش کتابداران جوان در قزاقستان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طی روزهای 30 و 31 شهریورماه 96 همایش کتابداران جوان با عنوان «نوسازی معنوی: خصوصیات ملی، شور جوانان» با شرکت نویسندگان، روشنفکران، اساتید دانشگاه و کتابداران جوان از مناطق مختلف قزاقستان و همچنین مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران، در شهرهای کاکشیتائو و بارابوی قزاقستان برگزار شد.

در این همایش که با پشتیبانی، وزارت فرهنگ و ورزش، کتابخانه آکادمی ملی، شهرداری منطقه آکمولا، اداره‌کل فرهنگ استان آکمولا و کتابخانه جمعه بایوا و با همکاری حرکت ملی قزاقستان 2050، مرکز ملی نسخ خطی و کتب نایاب، بخش جوانان حزب نوراتان، باشگاه ادبی جوانان و کمیسیون ملی یونسکو، حزب نوراتان، شورای نویسندگان و شورای ویراستاران قزاقستان برگزار شد، امید خان مونالبایوا، رییس کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان به ابتکار رییس جمهور نظربایف، در خصوص نوسازی معنوی قزاقستان اشاره کرد و گفت: امیدوارم این همایش در رسیدن به اهداف مهم ریاست جمهوری در زمینه نوسازی معنوی مثمرثمر باشد.

سپس پیام‌های آریستان‌بیگ‌ محمدی‌اولی، وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان و دینارا ایزانووا، رییس کمیسیون ملی یونسکو و آیسیسکو در قزاقستان قرائت شد.

در ادامه نویسندگان و منتقدین ادبی همچون یلداس توکتاربای اولی، ژورتپای، ژادی شکین‌اولی، ژولدی بالین‌اف و ... در خصوص مسایل مختلف فرهنگی از جمله تغییر الفبای کریل به لاتین، سخنانی ایراد کردند.

همچنین در این همایش مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در آلماتی قزاقستان در سخنرانی خود گوشه‌ای از روابط فرهنگی دو کشور ایران و قزاقستان را مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد: در طی دو سال مأموریت خود در جمهوری قزاقستان توانسته‌ام در ارتباط با توسعه روابط فرهنگی رو به رشد دو کشور در خصوص تبادل هیأت‌های کارشناسی برای آموزش دوره‌های مرمت نسخ خطی، اهدای کتاب و نیز حضور در همایش‌های مختلف فرهنگی، ارتباط خوبی با مراکز کتابخانه‌ای از جمله کتابخانه آکادمی ملی در آستانه و نیز کتابخانه ملی در آلماتی برقرار كنم.

وی در ادامه به نقش کتابداران در تحقق ابتکار ریاست جمهوری قزاقستان اشاره و اظهار كرد: کتابداران در نوسازی معنوی جامعه نقش مؤثری ایفا می‌کنند؛ بنابراین یک کتابدار باید همواره به یادگیری بیندیشد و علاوه بر آشنایی لازم با آداب و رسوم و تاریخ و فرهنگ سرزمین خود، مرتباً برای افزایش آگاهی‌های دینی و مذهبی، هنری، ادبیات، مسایل اجتماعی و اقتصادی مربوط به جامعه خود تلاش کند.

 

رایزن فرهنگی كشورمان پس از ایراد سخنرانی خود، یک نسخه کتاب مصور «ایران» حاوی عکس‌های تاریخی و فرهنگی استان‌های ایران را به کتابخانه آکادمی ملی اهدا كرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: