کد خبر: 30655
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 مهر 1396 - 11:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

آغاز فرایند اعلام و ثبت اولویت‌های پژوهشی توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

منبع : لیزنا
محمد زره‌ساز، مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی  از آغاز فرایند اعلام و ثبت اولویت‌های پژوهشی در وب‌سایت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران خبر داد.
آغاز فرایند اعلام و ثبت اولویت‌های پژوهشی توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، زره‌ساز با اعلام این خبر افزود:  این فرایند در کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از دی‌ماه 1395 آغاز و برای تعیین اولویت‌ها، بیش از 180 نامه به 150 متخصص  شناسائی شده در قالب 13 کارگروه‌ تخصصی (شامل کارگروه‌های تخصصی مطالعات نظری و فلسفه اطلاعات، مدیریت مجموعه و خدمات کتابخانه‌ای، فناوری‌های کتابخانه‌ای، بازیابی اطلاعات، کتابخانه دیجیتال، مدیریت اطلاعات و دانش، علم‌سنجی، سواد اطلاعاتی، سازماندهی اطلاعات، تعامل انسان با اطلاعات، رفتار اطلاعاتی، آرشیو و منابع خطی) ایمیل شد.

او ادامه داد: در این نامه‌ها از متخصصان تقاضا شد تا اولویت‌های پژوهشی حوزه‌های تخصصی خود را اعلام کنند. برخی از متخصصان به ایمیل‌های ارسالی پاسخ دادند و برخی نیز متأسفانه به دلیل مشغله و یا دلایل دیگری که برایمان مشخص نیست پاسخی ارسال نکردند. همچینین از مسئولین کمیته‌های انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نیز تقاضا شد تا اولویت‌های پژوهشی مرتبط با انجمن و کمیته‌های خود را اعلام کنند. پس از بررسی سیاهه اولویت‌های ارسالی در کمیته پژوهش و حذف موارد مشابه و مبهم، 131 اولویت به عنوان اولویت‌های پژوهشی انجمن در سال 1396 انتخاب و توسط هیئت مدیره به تصویب رسید.

سیاهه اولویت‌های پژوهشی را می‌توانید در اینجا ببینید. قرار است این سیاهه هر سال با نظرخواهی از کارگروههای تخصصی و حذف موارد انجام شده روزآمد شود.

زره سارز ادامه داد: به منظور حمایت از پژوهشگران، نظام‌نامه حمایت از پژوهش تدوین و به تصویب هیئت مدیره انجمن رسیده است. بر اساس این نظام‌نامه، افرادی که تمایل دارند از حمایت‌های انجمن برخوردار شوند می‌توانند با عضویت در انجمن، فرایند ثبت اولویت های پژوهشی را آغاز و با پر کردن فرم و درج مدارک موردنیاز از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم برخوردار شوند. پس از تأیید ثبت اولویت پژوهشی و مدارک ارسالی توسط کارشناسان کمیته پژوهش، آن اولویت به نام فرد متقاضی ثبت و از طریق وب‌سایت انجمن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: حمایت‌های انجمن از پژوهش‌ها در راستای ارائه گواهی‌های تأییدکننده لازم، فراهم کردن زمینه معرفی پژوهشگران و پژوهش‌هایشان از طریق وب‌سایت انجمن و انتشار یافته‌های آن ها در قالب کتاب، مقاله و یا ارائه سخنرانی و کارگاه آموزشی و ایجاد بستری برای انعقاد قراردادهای پژوهشی میان پژوهشگران و سازمان‌های متقاضی خدمات پژوهشی خواهد بود. ضمن اینکه امتیاز اصلی ثبت اولویت‌های پژوهشی آن است که آن اولویت به نام فرد متقاضی ثبت و اطلاع‌رسانی خواهد شد و فرد دیگری نمی‌تواند از آن اولویت برای انجام پژوهش استفاده کند. دست‌اندرکاران انجمن نیز از سرانجام اولویت‌های خود و یافته‌های پژوهش‌های انجام شده اطلاع پیدا کرده و اطلاع‌رسانی‌های لازم را برای اشاعه یافته‌ها انجام خواهند داد. 

قابل ذکر است که مهلت ثبت اولویت‌های پژوهشی اعلام شده در سال 1396 از اول مهر تا پایان دی‌ماه سال جاری خواهد بود.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاران کمیته پژوهش و دست‌اندرکاران وب‌سایت انجمن برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم، از افرادی که ابهام یا سوالی در این زمینه دارند تقاضا کرد تا با ایمیل کمیته پژوهش با نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مکاتبه کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: