کد خبر: 31444
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1396 - 14:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

رسول جعفریان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران شد

منبع : لیزنا
با حکمی از سوی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین رسول جعفریان به ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران منصوب شد.
رسول جعفریان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران شد

به گزارش لیزنا،‌ محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان را به ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران منصوب کرد.

رسول جعفریان، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران،  ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی (سال‌های 87 تا 91) و ریاست کتابخانه ی تخصصی تاریخ اسلام و ایران را در کارنامه خود دارد.

کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران بزرگترین کتابخانۀ دانشگاهی ایران است و مجموعه‌ای غنی و گسترده از منابع گوناگون در زمینه‌های مختلف علوم و فنون و ادب را در برمی‌گیرد . این کتابخانه در کنار کتابخانه‌های تخصصی دانشکده‌ها که هر یک برحسب نیازهای علمی و آموزشی ویژة خود به وجود آمده‌اند، بیشتر به امر پژوهش اختصاص دارد و به گردآوری آثار مربوط به مطالعات اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و شرق شناسی می‌پردازد .

هستة اصلی کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران در سال 1328 ، با مجموعۀ اهدایی سید محمد مشکوه، استاد دانشگاه تهران، شامل 1329 جلد نسخة خطی، تشکیل گردید. بنای فعلی کتابخانه، در یکم مهرماه سال 1350 گشایش یافت. در طول این مدت، امور فنی کتابخانه، ایجاد ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی جهان، انتخاب و به کار گماردن کتابداران متخصص، در زیرزمین سازمان مرکزی، و زیرزمین دانشکدة علوم و اتاق‌های مسجد دانشگاه انجام می‌شد .در سال 1353 ، به منظور گردآوری و نگهداری و سازمان‌دهی انتشارات غیرکتابی که از سازمان‌ها ، وزراتخانه‌ها ، دانشگاه‌ها و انجمن‌های فرهنگی و مؤسسات و مراکز داخل و خارج از کشور به کتابخانة مرکزی اهدا می‌شد ، «مرکز اسناد» کتابخانه دایر گشت و نام آن به کتابخانة مرکزی افزوده شد .

 ساختمان کتابخانه با مساحت بیش از 22هزار متر مربع دارای نه طبقه است که شامل دو طبقه زیرزمین، همکف، طبقه اول و 5 طبقه مخزن کتاب و مطبوعات و اسناد است .کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در حال حاضر حدود 50هزار عضو ثابت دارد و روزانه پاسخگوی بیش از 4هزار و 500 نفر مراجعه‌کننده از دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و محققان و پژوهشگران داخل و خارج از کشور است .

 

کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد از سال 1346 به عضویت فدراسیون بین المللی انجمنهای کتابداری - ایفلا- درآمده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: