کد خبر: 34309
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1397 - 16:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کمیته کتابخانه های تخصصی انجمن برگزار کرد

نخستین جلسه تدوین استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی

منبع : لیزنا
نخستین جلسه تدوین استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.
 نخستین جلسه تدوین استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی

نخستین جلسه کمیته کتابخانه‌های تخصصی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با موضوع بررسی استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی ساعت 16 روز یکشنبه ، 9 اردیبهشت ماه با حضور اعضای کمیته جیران خوانساری، میترا صمیعی، مریم پاکدامن و گیتی حیدری (دبیر کمیته کتابخانه‌های تخصصی انجمن)، فرامرز مسعودی و محمد زره‌ساز در محل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.

 در این جلسه ابتدا مفاد مندرج درکتاب «استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی در ایران» از انتشارات کتابخانه ملی ایران بررسی شد. این استانداردها که از سال 1374 تدوین و در سال 1380 منتشر شده‌اند، شامل هشت استاندارد: اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، نیروی انسانی، مجموعه، سازماندهی منابع، خدمات، ساختمان و تجهیزات و بودجه هستند. اکنون بیش از 22 سال از زمان تدوین این استانداردها گذشته و در این مدت تحولات زیادی رخ داده که باید در تدوین استانداردهای جدید لحاظ شوند.

در این نشست همچنین استانداردهای انجمن بین‌المللی کتابخانه‌های تخصصی (اس‌ال‌ای) و «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران» که در سال 1396 منتشر شده است، بررسی و در باره نحوه بهره‌گیری از آن‌ها در تدوین استانداردهای جدید متناسب با شرایط روز بحث شد.

موضوع تنوع کتابخانه‌های تخصصی در ایران از دیگر مواردی بود که در این نشست درباره آن بحث شد. در این خصوص، موضوع سطح‌بندی انواع کتابخانه‌ها و معیارهای سطح‌بندی بررسی گردید.

پس از آن تصمیم‌های زیر برای ادامه اقدامات در زمینه روزآمدسازی استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی گرفته شد:

1-  چارچوبی برای تدوین استانداردها تعیین شود. در این زمینه قرار شد از شیوه‌نامه تدوین استانداردهای انجمن که به تازگی تهیه شده است استفاده شود.

2-   مشخص شود که پوشش استاندارد چگونه باشد و چه مواردی را دربرگیرد. به عنوان مثال فضا و ساختمان، نیروی انسانی، منابع، خدمات و مانند آن. در این زمینه مقرر شد از مدل و رویکرد فرایندی بر مبنای سه بخش اصلی ورودی‌ها، خروجی‌ها و فرایندها استفاده شود.

3-  برای سطح‌بندی کتابخانه‌های تخصصی، اقلام آماری و معیارهای سطح‌بندی مشخص شوند. در این زمینه نیز قرار شد از تجربه کمیته استانداردهای انجمن در زمینه سطح‌بندی کتابخانه‌های عمومی ایران استفاده شود.

4-  استانداردهای بین‌المللی و کشورهای دیگر شناسایی و در تدوین استاندردها از آن‌ها استفاده شود.

5- با همکاری ایرانداک و کتابخانه ملی، بانک اطلاعات کتابخانه‌های تخصصی ایران تهیه شود.

این نشست در ساعت 18:30 پایان یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: