کد خبر: 37585
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 مهر 1397 - 11:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دورهمى علمى كتابداران با موضوع هستى شناسى + فیلم

منبع : لیزنا
 دورهمی علمی کتابداران در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی قم با موضوع هستی شناسی با سخنرانی دکتر سید مهدی طاهری برگزار شد.
دورهمى علمى كتابداران با موضوع هستى شناسى + فیلم

به گزارش لیزنا، دكتر سيد مهدى طاهرى در نشستى که هفته گذشته برگزار شد، با كتابداران در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی قم درخصوص دانش و هستى شناسى ها صحبت كرد و گفت: در فرآيندى كه در هر كتابخانه يا هر محيطى که اطلاعات به عنوان موجوديت اصلى وجود دارد، بحث مديريت اطلاعات و دانش مطرح است.

طاهرى در اين نشست به بيان و معرفى سطوح مختلف هرم دانش پرداخت و افزود: اين هرم كه شامل داده، اطلاعات، دانش و خرد است مورد تاييد متخصصان مديريت اطلاعات و متخصصان كامپيوتر است.

داده پايين ترين سطح شناختى انسان است كه براى بيان حقايق و وقايع به كار ميرود و در قالب ماشين بازنمايى ميشود. داده ها وقتى برچسب مي‌خورند تبديل به اطلاعات مي‌شوند. درواقع پردازشى كه روى داده ها انجام و آن‌ها را تبديل به اطلاعات ميكند ساختارمند كردن داده هاست.

وی ادامه داد: امروزه عصر اطلاعات نیست عصر دانش است و زمانى كه بين اطلاعات ارتباط برقرار مى شود انسان به بالاترين سطح شناختى خود می‌رسد.

هوش وظيفه كشف روابط را برعهده دارد و يادگيرى و تصميم گيرى نيز در سطح دانش اتفاق می‌افتد. به گونه‌ای كه اظهار مى‌شود برداشت هركس از اطلاعات متفاوت است چرا كه اطلاعات موجود در ذهن ما و دركى كه از محيط خارج داريم باعث بروز دانش متفاوت از ديگران مى‌شود.

وی در تعريف هستى شناسى بيان کرد: هيچ موجوديتى ايجاد نمى شود و اعتبار پيدا نميكند مگر از ارتباط مفاهيم با آن و ارتباط آن مفاهيم با همديگر؛ در نتیجه بحث هستى شناسى ها نيز از روابط بين موجوديت‌هاى مفهومى به وجود آمدند.

 طاهری گفت: در گذشته نيز كشف روابط وجود داشته اما امروزه محیط دیجیتال بستر را برای بازنمایی دانش به وسیله ابزارها و فنون راحت‌تر كرده است. براى مثال هوش مصنوعى روابط بين موجوديت هایى كه در ماشين بازنمايى شدند را دریافت می‌کند و ياRDA  بازنمون الگوهاى رابطه‌اى ميان موجوديت‌هاى كتابشناختى در مرحله فهرست نويسي است وFRBR  در مرحله ماشین و متادیتا برای پیشینه‌های کتابشناختی عمل می‌کند.

در ادامه طاهری علت تفاوت هستی‌شناسی ها را تفاوت در موجودیت‌ها و روابط برشمرد و بیان کرد در حوزه کتابشناختی 7 نوع رابطه در جهان شناسایی شده که با استفاده از FRBR  و RDA  می‌توان هستی‌شناسی فراداده‌ای ایجاد کرد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: