دانشگاه خوارزمی عضو گروه علائق ویژۀ سی‌داک شد

 به گزارش لیزنا، دانشگاه خوارزمی به نمایندگی دکتر داریوش علیمحمدی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و معصومه نیک‌نیا، دانشجوی دورۀ دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی به عنوان نخستین دانشگاه آسیایی به عضویت رسمی گروه علائق ویژۀ سی‌داک سی‌آر‌اِم درآمد.

  الگوی مرجع مفهومی سی‌داک (CIDOC CRM)، مدلی مفهومی (Conceptual Reference Model) است که توسط شورای بین‎المللی موزه‎ها (ICOM)تهیه و تدوین شده است.

الگوی مرجع مفهومی سی‌داک، حاصل بیش از دو دهه کارِ کمیته بین‌المللی دکومانتاسیون (سندپردازی) (سی‌داک) شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در زمینه ایجاد و توسعه استانداردها است. کار تدوین الگو از سال ۱۹۹۶ تحت حمایت کارگروه استانداردهای دکومانتاسیون (سندپردازی) ایکوم-سی‌داک آغاز شد.

از سال ۲۰۰۰، نمایندگی ایجاد و گسترش الگوی مرجع مفهومی سی‌داک، رسماً از سوی ایکوم-سی‌داک به گروه علائق ویژۀ سی‌داک سی‌آر‌اِم واگذار شد که با کارگروه ISO/TC46/SC4/WG9 همکاری می‌کند تا سی‌آر‌اِم را به شکل و وضعیت یک استاندارد بین‌المللی درآورد.

نقش اصلی الگوی مرجع مفهومی سی‌داک، این است که امکان تبادل و یکپارچه‌سازی اطلاعات مستخرج از منابع ناهمگون در حوزه میراث فرهنگی را بر حسب یک هستان‌نگاری رسمی ممکن سازد.