کد خبر: 39864
تاریخ انتشار: جمعه, 31 خرداد 1398 - 12:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

«کتابخانه‌ کودک‌محور کاوه» در کوهرنگ افتتاح شد

منبع : کتابک
پس از یک سال اجرای برنامه در بازفتِ چهارمحال و بختیاری، امسال «با من بخوان» در گستره‌ وسیع‌تری در منطقه‌ی کوهرنگ آغاز به کار کرد.
«کتابخانه‌ کودک‌محور کاوه» در کوهرنگ افتتاح شد

 به گزارش لیزنا، پاییز سال گذشته و هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، کارگاه‌های آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات برای شماری از آموزگاران پایه‌های پیش تا سوم این منطقه برگزار شد و بیش از ۵۰ آموزگار و ۱۰۰۰ دانش‌آموز در این منطقه زیر پوشش «با من بخوان» قرار گرفتند.

اکنون پس از گذشت نزدیک به ۹ ماه از آغاز برنامه علاقه‌ی کودکان به کتاب و یادگیری چشمگیر است. کودکان اینک «نخودی» شخصیت اصلی کتاب‌های فارسی‌آموز را دوست صمیمی خود می‌دانند و همراه و همگام با او به بازی، جست‌وجو و تقویت غیرمستقیم سواد پایه‌شان مشغول‌اند. با توجه به این اشتیاق و علاقه‌ی ایجادشده در کودکان به کتاب و کتابخوانی، تصمیم گرفته شد «کتابخانه‌ کودک‌محور کاوه» در شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ با پشتیبانی خانم خرمن کسرایی، در فضایی که از سوی آموزش و پرورش کوهرنگ در اختیار گروه «با من بخوان» قرار گرفت، راه‌اندازی شود.

به این ترتیب برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این کتابخانه از روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۷ آغاز شد. با توجه به وقوع نابهنگام سیل در فروردین ماه ۱۳۹۸ در بسیاری از مناطق کشور، از جمله استان چهارمحال و بختیاری، و از آن‌جا که منطقه‌ی کوهرنگ و بازفت نیز از مناطق درگیر با مسئله‌ی سیل بودند، نیروهای داوطلب محلی و مردم منطقه در گیر و دار کمک به سیل‌زدگان بودند. سرانجام در روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبشهت‌ماه ۱۳۹۸ سه تن از همکاران «با من بخوان» و از اعضای «انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان» خانم‌ها قریشی‌نژاد، جمشیدی و امشاسپند به منطقه سفر کردند و کار ساماندهی کتاب‌ها و فضاسازی این کتابخانه را با همراهی گروهی از داوطلبان و با مشارکت نیروهای بومی انجام دادند.

انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان که از نهادهای همکار موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان» است در به ثمر نشستن برنامه در استان چهارمحال و بختیاری، به ویژه منطقه‌ی کوهرنگ نقشی بسزا داشته است. با این تلاش‌ها «کتابخانه‌ کودک‌محور کاوه» در تاریخ ۲۲ خرداد ۹۸ به طور رسمی با حضور و همراهی مسئولان آموزش و پرورش استان افتتاح شد و اکنون با بیش از ۱۲۰۰ جلد کتاب باکیفیت به همراه دستنامه‌ها و فعالیت‌‌های در پیوند با کتاب و بر اساس الگوی کتابخانه‌های کودک‌محورِ «با من بخوان» پذیرای کودکان منطقه است.

با راه‌اندازی این کتابخانه افزون بر کودکان و نوجوانان شهر چلگرد، آموزگاران و کودکان زیر پوشش در کل منطقه‌ی کوهرنگ نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. همراه این کتاب‌ها تعدادی کتابخانه‌ی پارچه‌ای دیواری نیز برای آموزگاران زیر پوشش در منطقه فرستاده شده است تا با آغاز سال تحصیلی آینده این آموزگاران کتاب‌های باکیفیت را از این کتابخانه به امانت ‌بگیرند و در این کتابخانه‌های دیواری در کلاس خود بگذارند تا به این ترتیب کتاب‌های باکیفیت همیشه در دست‌رس و در دیدرس کودکان و دانش‌‌آموزان کلاس‌ها قرار گیرد.

همچنین در هفته‌های آینده کارگاهایی با موضوع  ادبیات کودکان و بلندخوانی برای آموزگاران و ترویج‌گران محلی برگزار خواهد شد تا با تقویت مهارت‌‌های آنان به هرچه‌غتی تر شدن نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن یاری رساند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: