کد خبر: 39893
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 تیر 1398 - 14:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نسخ خطی 700 ساله به نمایش در می‌آیند

منبع : لیزنا
نمایشگاه گنج ملک به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میزبان نسخه ای خطی به قدمت حدود 700 سال شد.
نسخ خطی 700 ساله به نمایش در می‌آیند

 به گزارش لیزنا، در آستانه روز قلم ( چهاردهم تیرماه ) به کوشش موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نمایشگاه «گنجِ مَلِک» برپا شد.

در این نمایشگاه، 23 تصویر از نفایس گنجینه بی‌نظیر «موزه ملّی ملک»به نمایش درآمده ‌است که از نسخ خطی، مرقّعات و قطعات خوشنویسی برگزیده شده‌اند. نفاست آثار به دلیل بهره آن‌ها از هنرهای ایرانی و اسلامی هم‌چون خوشنویسی، مینیاتور، تذهیب و جلد‌سازی است.

از این آثار می توان به نسخ خطی قرآن کریم به خط محمّدشفیع بن علی‌عسگر ارسنجانی و محمّد بقاء اصفهانی، دیوان حافظ به خط محمّدعلی مستوفی شیرازی و علینقی شیرازی، قطعات خوشنویسی از میرعماد، درویش عبدالمجید طالقانی و سیدعلی‌اکبر گلستانه اشاره کرد. از جمله کهن‌ترین نفایس این نمایشگاه، تصویر نگاره شمع جهان خان از کتاب هشت تک چهره، متعلّق به 773 هجری قمری، صفحه افتتاح دیوان حافظ به خط درویش محمود نیشابوری با تاریخ 898 هجری قمری، کتاب دعا، اثر شاه محمود نیشابوری به تاریخ 958 هجری قمری و مرقعی به خط تعلیقِ خواجه اختیار منشی با تاریخ 975 هجری قمری را می توان نام برد. نگاره گل و پروانه از دیگر آثار این مجموعه است که لطفعلی صورتگر شیرازی آن را در 1260 هجری قمری، در نهایت زیبایی به تصویر کشیده‌است. انعکاس واقعه غرورآفرین جنگ چالدران بر روی قلمدان لاکی و روغنی با تاریخ 1161 هجری قمری نیز از دیگر زیبایی‌های این نمایشگاه است.

«نمایشگاه گنج ملک» که در راستای همکاری مشترک میان «موزه کتاب و میراث مستند ایران» و «موزه ملّی ملک» به نمایش در‌آمده‌است تا 23 تیرماه ادامه خواهد داشت.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از آن، همه روزه به ورودی موزه کتاب و میراث مستند ایران، واقع در ساختمان کتابخانه ملّی ایران، مراجعه کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: