کد خبر: 40012
تاریخ انتشار: شنبه, 05 مرداد 1398 - 11:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سفرانجمن کتابداری ایران شاخه فارس به یاسوج

منبع : لیزنا
انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه فارس در راستای فعالیت منطقه ای استان کهگیلویه و بویر احمد سفر کرد.
سفرانجمن کتابداری ایران شاخه فارس به یاسوج

 به گزارش لیزنا، در راستای فعالیت منطقه ای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه فارس در سطح چهار استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و هرمزگان، دومین سفر استانی هیئت مدیره انجمن روز چهارشنبه دوم مرداد ماه به همراه دکتر ملیحه نیک کار،  لیلا سودبخش، و بابک پرتو؛ معلمان علم اطلاعات  و دانش شناسی و آقای اکبرپور و خانم فرشاد؛ نویسندگان ادبیات کودکان و نوجوانان، و همچنین دکتر سعید حسام پور عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز به مقصد استان کهگیلویه و بویر احمد انجام شد.

در این سفر ضمن بازدید از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در نشستی دوستانه با رئیس این کتابخانه و کتابداران، آشنایی بیشتر با فعالیت های این کتابخانه حاصل گردید. مطابق با توضیحات علی برزین؛ رئیس کتابخانه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دارای یک کتابخانه دانشکده ای در دانشکده بهداشت است و بقیه دانشکده ها از طریق کتابخانه مرکزی نیازهای اطلاعاتی خود را تأمین می کنند.

 وی با بیان اینکه چهار کتابخانه بیمارستانی (کتابخانه تخصصی) در استان وجود دارد افزود: کتابخانه مرکزی دانشگاه از سه بخش کتاب های پزشکی لاتین، پزشکی فارسی و کتاب های فارسی غیر پزشکی تشکیل شده است. در حال حاضر تعداد 60 هزار جلد کتاب در مجموعه موجود است. این کتابخانه توسط 4 نیروی انسانی که 3 نفر متخصص کتابداری هستند اداره می شود.

عمده منابع از طریق نمایشگاه کتاب تأمین می گردد و تهیه پایگاه های اطلاعاتی از طریق کنسرسیوم وزارت بهداشت صورت میپذیرد. قابل ذکر است که مطابق با نیاز جامعه استفاده کننده، منابع در دو دسته منابع بالینی و علوم پایه تهیه می شوند. در این خصوص اعضای هیأت علمی بالینی به طور کلی از منابع الزویر استفاده بیشتری دارند و از طرفی استقبال گروه آموزشی علوم پایه از پایگاه های اطلاعاتی بیشتر است. نکته قابل توجه استفاده از کتابداران بالینی در اتاق عملاست. بستر نرم افزاری این کتابخانه پارس آذرخش است. از لحاظ قدمت، سن این کتابخانه به سال 1369 برمی گردد با فضای ساختمان جدید بالغ بر 2500 مترمربع. یکی از امکانات خوب و مفید کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ایجاد فضایی با ظرفیت 40 کامپیوتر جهت استفاده و عرضه پایگاه های اطلاعاتی به استادان و دانشجویان است.

در ادامه، بازدید از کتابخانه مرکزی دانشگاه یاسوج صورت گرفت که به نام زنده یاد بهمن بیگی نام گذاری شده است. این کتابخانه با مجموعه ای در حدود 80 هزار جلد کتاب فارسی، 11 هزار جلد کتاب لاتین، 70 عنوان نشریه، 7 پایگاه اطلاعاتی، 2300 پایان نامه و دسترسی به تعداد قابل توجهی کتاب الکترونیکی در فضایی به وسعت 4000 متر مربع به دانشجویان و استادان خدمات خود را ارائه می دهد. ارائه خدمات امانت تا ساعت 16 است ولی استفاده از فضای مطالعه در طول ترم تا ساعت 12 شب و در زمان امتحانات 2:30 بامداد است. در مجموع 7 نفر کتابدار با تحصیلات کتابداری(4 نفر) و غیر کتابداری (3 نفر) فعالیت های مختلف در کتابخانه را انجام می دهند.

در ادامه این سفر، هیئت مدیره انجمن به اتفاق هیئت همراه در نشست خصوصی با یاسر رحیمیان؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویر احمد، در مورد تعامل و همکاری بین انجمن و اداره کل برای توانمندسازی کتابداران با برگزاری کارگاه های آموزشی مورد نیاز در یاسوج و همفکری در زمینه های توسعه و بهبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تبادل نظر کردند.

قابل ذکر است که 64 باب کتابخانه نهادی و 7 باب کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد؛ تعداد اعضای فعال این کتابخانه ها بالغ بر 47000 عضو با مجموعه ای دارای 550 هزار جلد کتاب و 180 کتابدار که به مراجعان ارائه خدمات می دهند. تعداد کتابداران دارای تحصیلات کتابداری 31 در صد هستند (55 نفر).

اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویر احمد در آینده نزدیک 2 باب کتابخانه با مشارکت بانک پاسارگاد افتتاح خواهد کرد که ارائه خدمات به نابینایان در آنها پیش بینی شده است.

 یکی از اهداف دیگر این سفر دیدار با کتابداران استان بود. به همین منظور نشست عمومی با حضور مدیران کتابخانه ها و کتابداران استان در محل اداره کل کتابخانه های عمومی برگزار شد. در ابتدای این جلسه که به مدت یک و نیم ساعت به طول انجامید، رحیمیان ضمن خوش آمدگویی و ابراز علاقه برای استمرار ارتباط انجمن با اداره کل کتابخانه های عمومی و کتابداران استان بر موضوع مطالعه توسط کتابداران به منظور ترویج این فرهنگ در خود و اشاعه آن به دیگران تأکید کرد. سپس شیوا رضایی گوشه ای از فعالیت های انجمن کتابداری شاخه فارس را به سمع و نظر حاضران رساند.

 در این نشست دو پنل یکی با موضوع «نشر، مطالعه و نقش کتابداران» و دیگری «تأثیر ادبیات و تخیل در زندگی کودک و نوجوان» به ترتیب توسط استادان رشته و متخصصان ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد. 

در ادامه سفر، نشست تخصصی با حضور مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر کبری اخلاقی نیا،  و کتابداران در محل کانون برگزار شد. در این نشست دو ساعته فرصت تبادل تجربه و نظرات بین کتابداران و متخصصان رشته و همچنین نویسندگان حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان میسر گردید. ضمن بیان تجربیات از طرف کتابداران، در خصوص مسائلی از قبیل چگونگی جذب کودکان و نوجوانان و اعضای خانواده بویژه مادران به کتابخانه های کانون، راهکارهای عملی از جمله مهارت های ارتباطی کتابدار، شاداب سازی فضای کتابخانه از جنبه های مختلف، شکل فیزیکی و رنگ آمیزی کتاب ها و طرح روی جلد به منظور جذب کودکان، ارتباط با خانواده با تاکید بر شناخت از فرهنگ و خرده فرهنگ جامعه هدف بحث و تبادل نظر انجام گرفت.

در راستای مباحث دكتر سعید حسام پور؛ رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودکان و نوجوانان دانشگاه شیراز در خصوص اين كه چه كتاب هايي بايد خوانده شوند و از نويسنده كتاب چه انتظاری مي رود مطالبی ارائه کرد.

همچنین اكبرپور، نویسنده کودکان، تاكيد كرد: مطالعه تا نتواند لذتي در كودكان ايجاد كند، نمي تواند چيزي ياد بدهد. كودكان بايد با خواندن كتاب به "حال خوش "برسند و رسيدن به "حال خوش" در خواندن كتاب، حق كودك است.

 

لیدوما
|
Iran
|
1398/05/06 - 08:09
0
2
در متن بالا گزارش شده در استان کهکیلویه:

... و ۱۸۰ کتابدار که به مراجعان ارائه خدمات می دهند. تعداد کتابداران دارای تحصیلات کتابداری ۳۱ درصد هستند (۵۵ نفر).

تنها 31 درصد از کارکنان کتابخانه های [نهادی یا مشارکتی] این استان تحصیلات کتابداری دارند؟!!!!

واقعا چرا؟!
چرا این جاها که دیگر منحصر به رشته و تخصص کتابداری است، بخش عمده آن غیر کتابدار جذب شده؟!!
چرا حالت عکس آن هم صادق نیست و کتابداران حق شرکت در استخدامی های رشته های دیگر را ندارند، ولو با داشتن توانمندی های موردنیاز آن رشته؟!!

در حال حاضر، در سازمان امور استخدامی کشور، توانمندی و مهارت های یک کتابدار تحصیل کرده چه چیزی تعریف شده؟!

آیا نباید به طور جدی در صدد پیگیری بروزرسانی شرح شغل کتابداری در سازمان امور استخدامی کشور باشیم تا توانمندی ها و واحدهای گذرانیده شده کتابداران به درستی تبیین شود و در بدبینانه ترین حالت در صورت مخالفت با حضور کتابدار در سایر پست ها، پست های تخصصی کتابدار را فقط به کتابدار بدهند نه هر رشته ای.

آیا این مساله هم از سوی اعضای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس مورد توجه قرار گرفته؟ آیا درصد هستند که این مساله را به افراد و واحدهای بالادستی گزارش دهند یا پیگیری جدی کنند؟

پی نوشت:اردیبهشت ماه خبری از سوی لیزنا منتشر شد که در صدد پیگیری این مساله در سازمان امور استخدامی کشور برای به روزرسانی شرح شغل‌ها هستند و این جای خوشحالی است، ولی این امر را باید با پافشاری و پیگیری های مداوم به سرانجام رساند.

در این کشور فقط استمرار و پافشاری در درخواست است که کاری را به سرانجام می رساند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: