آتن؛ایفلا ۲۰۱۹
نقش کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مدیریت بحران

 به گزارش لیزنا، فاطمه پازوکی رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور و عضو کمیته استانداردها و کمیته کتابخانه‌های عمومی ایفلا در کنفرانس سالانه ایفلا ۲۰۱۹ به ارائه  مقاله ای با عنوان «کتابخانه‌های عمومی و مدیریت بحران در ایران» پرداخت.

 فاطمه پازوکی که از سوی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری به عنوان عضو اصلی کمیته استانداردها و کمیته «کتابخانه‌های عمومی» ایفلا انتخاب شده است، با حضور در هشتاد و پنجمین کنفرانس سالانه ایفلا در شهر آتن، به نقش کتابخانه‌های عمومی در مدیریت بحران در ایران پرداخت.

در  نشست افتتاحیه پنل کتابخانه‌های عمومی که در ۲ شهریور در کالج آتن کشور یونان برگزار شد، رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی به شرح فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی ایران در بحران‌های اخیر ایران اشاره کرد و پس از ارائه آماری از وضعیت زلزله‌های کرمان و کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ و وقوع سیل در نوروز ۱۳۹۸، خلاصه‌ای از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی ایران در قالب کمپین «بهار مهربانی» را معرفی کرد.

عضو کمیته کتابخانه‌های عمومی ایفلا در این ارائه ظرفیت فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی در مواقع بحرانی را بسیار بالا دانست و تاکید کرد: بسیاری از کتابداران، فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به فعالیت‌های داوطلبانه می‌توانند به صورت سازمان‌مند، با طی دوره‌های آموزشی مرتبط به ارائه خدمات لازم در مواقع بحرانی و پسابحران بپردازند.

همچنین وی از متخصصین این رویداد علمی بین‌المللی خواست توجه خود را به این بخش از نقش‌های کتابداران بیشتر کنند تا هم «پلان جامع پیشگیری برای بحران» از سوی کتابداران و هم دستورالعمل های حفاظتی برای اشیاء فرهنگی تدوین شود؛ چرا که این دستورالعمل‌ها در بحران‌های طبیعی، کتابداران و تصمیم گیرندگان را قادر می‌سازد تا در حفظ و بهبود وضعیت و جایگاه خود کنترل و نقش موثری داشته باشند.

مسئول کمیته روابط بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در انتها گفت:‌ ما معتقدیم که کانون‌های اطلاعات (متشکل از کتابداران، کتابخانه‌ها و حتی اعضای کتابخانه‌ها) نباید در هنگام وقوع بحران دچار انفعال شوند. این کانون‌ها باید در زمره فعال‌ترین بخش های جامعه باشند. آنها هم پیش و هم در پسا بحران دارای نقش‌های فراوان و موثری هستند.