کد خبر: 40317
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 مهر 1398 - 13:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دومین پیش نشست کمیته آرشیو برای پنجمین کنگره متخصصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
دومین پیش نشست آرشیو با عنوان «آرشیوهای مشارکتی مردمی» و با سخنرانی حجت علیاری مولان در تاریخ 22 مهر 1398 از ساعت 10 تا 12 در سالن پرهام ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.
دومین پیش نشست کمیته آرشیو  برای پنجمین کنگره متخصصصان علوم اطلاعات برگزار شد

 به گزارش لیزنا، این نشست تخصصی که با مشارکت پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد با شرح نقش و اهمیت آرشیو در سطوح مختلف فردی و سازمانی آغاز شد.

در این نشست حجت علیاریبا بیان اینکه آرشیوها شاهد گذشته و پلی میان گذشته و آینده هستند که ما را از تکرار اشتباه گذشتگان برحذر می دارند، گفت: آرشیوها در طول تاریخ خود با تغییرات و چالش های متنوعی همراه بوده اند تا به امروز که ما با مفاهیم نوینی در حوزه آرشیو روبه رو هستیم.

یکی از این مفاهیم نوین آرشیوهای مشارکتی است که در چارچوب آن آرشیودارها، فضا و امکانات را برای کمک به نگهداری مؤثر و کارآمد و مستندسازی و حفظ میراث، آماده می کنند. 

ریشه های بحث مشارکت در عصر معاصر و به‌عنوان یک تعریف در اوایل قرن 21 به جنکینز نسبت داده شده است. جنکینز و همکارانش فرهنگ مشارکت را به‌عنوان یک تعامل، حمایت قوی برای ایجاد، به اشتراک گذاری و مشاوره غیررسمی بیان می کنند که در آن ظهور فناوری‌های اجتماعی منجر به گسترش فرهنگ مشارکتی می شود. مشارکت یکی از مفاهیم اصلی در ادبیات و حرفه آرشیو است (کوک، 2013). چندین نویسنده ازجمله تیمر (2011)، ایوانز (2007)، یاکل (2011) و شیلتون و سرینواسان (2007) در مورد رویکردهای مختلف آرشیو مشارکتی به بحث و گفتگو پرداخته اند که منجر به معرفی انواع مفاهیم مانند آرشیو مشارکتی و آرشیو 2 شده است.

این پژوهشگر حوزه آرشیو ادامه داد: مدیران مراکز آرشیوی نقش بسزایی در شکل گیری این گونه آرشیوها می توانند داشته باشند. نظارت بر سیستم، حفظ پلتفرم فنی و ایجاد ابزارهای مناسب و ارائه حداقل الزامات فنی برای کار با آرشیو، مذاکره و پذیرش اطلاعات مناسب، تسهیل در حفظ و کارکرد آرشیو، مدیریت مسائل فنی سیستم آرشیو در درازمدت، فراهم آوردن امکانات کافی برای نگه داشتن مواد آنلاین برای همیشه از جمله این کارکردها است.

در ادامه با ذکر شواهدی از سایت های اشتراک عکس، پادکست ها و ویدیوهای قابل دانلود، خدمات شبکه های اجتماعی، برچسب زدن و فولکسونومی  (طبقه‌بندی عام)، ویکی ها در ایجاد آرشیو های مشارکتی سخن به میان آمد.

بیان پیشینه پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور در این حوزه و پاسخ به سؤالات شرکت کنندگان پایان بخش این نشست تخصصی بود.

 

گزارش: محمد ایرانشاهی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: