ایرانداک و آرشیو صدا و سیما حامیان پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

 به گزارش لیزنا،جلسه هفتم اعضای کمیته راهبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با حامیان و اعضای شورای سیاستگذاری در محل کار دکتر سیروس علیدوستی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در روز سه شنبه 23 مهر برگزار شد.

در این نشست از سوی کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران، دکتر فریبرز خسروی (رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و کمیته راهبری کنگره پنجم)، مهرناز خراسانچی (دبیر اجرایی و دبیر کمیته راهبری کنگره پنجم)، دکتر محمد زره‌ساز (دبیر علمی و عضو کمیته راهبری کنگره پنجم)، فرامرز مسعودی (عضو کمیته راهبری کنگره پنجم) و ابراهیم عمرانی (دبیر نشست مدیریت داده‌های پژوهشی) حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، دکتر فریبرز خسروی ضمن اشاره به ساختار کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران و تفاوت آن با همایش‌های علمی پژوهشی از حمایت‌های دکتر علیدوستی و ایرانداک بابت میزبانی از دبیرخانه کنگره تشکر کرد. وی برگزاری این جلسه را برای دریافت رهنمودهای لازم از اعضای شورای سیاستگذاری کنگره توصیف کرد.

دکتر محمد زره‌ساز، دبیر علمی کنگره پنجم نیز گزارشی از روند برگزاری پیش‌نشست‌ها و همچنین فراخوان‌های کنگره پنجم ارائه کرد.

مهرناز خراسانچی دبیر اجرائی کنگره پنجم نیز ضمن تشکر از ایرانداک بابت پشتیبانی از کنگره و اختصاص فضائی برای دبیرخانه آن، مشکلات و کاستی‌های موجود را به ویژه در زمینه محدودیت‌های درنظر گرفته شده برای استفاده از اینترنت مطرح کرد.

فرامرز مسعودی عضو کمیته راهبری کنگره پنجم نیز تشکیل این جلسه را مهم و راهبری توصیف و از دکتر علیدوستی تقاضا کرد تا دست‌اندرکاران را در تعیین راهبردها و جهت‌گیری‌های کلان کنگره یاری کند.

ابراهیم عمرانی دبیر نشست مدیریت داده‌های پژوهشی نیز گزارشی از روند آماده‌سازی مباحث این پنل و همچنین مطالب ارائه شده در کنگره‌های گذشته ارائه کرد.

دکتر سیروس علیدوستی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران کنگره متخصصان علوم اطلاعات، برگزاری این کنگره در سال‌های پیشین را موفق ارزیابی کرد.

وی قول داد تا مشکلات دبیرخانه را پس از انجام نامه‌نگاری توسط دبیر اجرائی حل کند و همچنین به بحث دسترسی آزاد به پایان‌نامه‌ها اشاره و از برخی از دانشگاه‌های کشور بابت همکاری نکردن با ایرانداک در تحویل پایان‌نامه‌هایشان گلایه کرد. ایشان خواستار توجه به این موضوع مهم در کنگره شد.

همچنین جلسه هشتم اعضای کمیته راهبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با حامیان و اعضای شورای سیاستگذاری در محل کار مهندس حسین مهدیان مدیرکل آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه 24 مهر برگزار شد.

در این نشست علاوه بر مهندس مهدیان، مهرناز خراسانچی (دبیر اجرائی و کمیته راهبری کنگره پنجم)، دکتر محمد زره‌ساز (دبیر علمی و عضو کمیته راهبری کنگره پنجم)، سپیده سیروس کبیری (مدیر آرشیو مرکزی صدا و سیما) و علی قدیمی (آرشیویست ارشد صدا و سیما) حضور داشتند.

دکتر زره‌ساز در ابتدای این نشست ضمن تشکر از مهندس مهدیان و همکارانشان بابت موافقت برای تشکیل این جلسه، گزارشی از روند برگزاری کنگره متخصصان علوم اطلاعات و همچنین پیش‌نشست‌های کنگره پنجم ارائه کرد.

وی از همکاران آرشیو صدا و سیما به عنوان یکی از ارکان مهم کمیته و نشست آرشیو یاد و اعلام کرد که کمیته علمی کنگره پنجم آماده دریافت نظرات کارشناسان این متخصصان گرامی است. مهرناز خراسانچی نیز گزارشی از کمیته اجرائی و روابط عمومی ارائه کرد و خواستار کمک همکاران در اطلاع‌رسانی و ثبت و ضبط رسانه‌ای رویدادهای کنگره پنجم شد.

سپیده سیروس کبیری ضمن ارائه گزارشی از مشارکت خود و همکارانش در کنگره‌های پیشین، خواستار توجه بیشتر نشست آرشیو به دغدغه‌های آرشیویست‌های صدا و سیما و منابع سمعی و بصری شد.

علی قدیمی نیز گزارشی از آرشیو رادیو و وضعیت ساماندهی منابع آرشیوی ارائه کرد.

در پایان نشست، مهندس حسین مهدیان مدیرکل آرشیوهای صدا و سیما ضمن ابراز رضایت از برگزاری این نشست، قول داد تا در زمینه‌های مورد تقاضا، همکاری و مساعدت لازم از سوی سازمان متبوعش انجام شود.