کد خبر: 40509
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 آذر 1398 - 10:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری پنجمین جلسه کارگروه پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای

منبع : لیزنا
پنجمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
برگزاری پنجمین جلسه کارگروه پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای

به گزارش لیزنا، پنجمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای با حضور اعضای کارگروه، چهارشنبه 6 آذرماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. سمیه روشن، دبیر کارگروه آر دی‌ای مصوبات جلسات پیشین را قرائت و دستور جلسه را برای حاضرین در جسله بیان کرد.

سپس دکتر مهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی،  هدف کارگروه حاضر را طراحی "پروفایل کاربردی استاندارد محتوایی آردی‌ای" و "پروفایل کاربردی استاندارد فراداده‌ای یونی‌مارک" که بایستی با یکدیگر سازگار باشند، عنوان کرد.

رئیس کتابخانه مرکزی، با اشاره به کارگاه‌های آموزشی برگزار شده، آموزش نیروی متخصص که توانایی ترویج و اجرای استانداردهای جدید حوزه سازماندهی دانش را داشته باشد را از دیگر اهداف کارگروه برشمرد. سپس، وی به معرفی اجمالی نرم‌افزار "RIMMF" که ابزار مناسبی برای مصورسازی رکوردهای مبتنی بر آردی‌ای است، پرداخت.

در ادامه دکتر حاجی‌زین‌العابدینی، رئیس اداره کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به این‌که تاکنون هیچ کتابخانه‌ای برنامه‌ای برای اجرا و پیاده‌سازی آردی‌ای نداشته است، این تصمیم را گامی متفاوت و ماندگار دانست که مسیر فرایند سازماندهی دانش را در کشور تغییر خواهد داد. وی حرکت به سمت گام‌های عملی را پیش‌درآمد و لازمه رونمایی از رکوردهای آردی‌ای نمونه، در اسفند ماه و همچنین ارائه این تجربه در نشست‌های عمومی و تخصصی از جمله ایفلا و ایسکو در سال آینده عنوان کرد.

سپس، اعضای کارگروه به بحث و گفتگو در مورد ملزومات طراحی پروفایل کاربردی آردی‌ای پرداختند. تشکیل شش کارگروه تخصصی، تبیین اهداف این کارگروه‌ها و نیز تعیین اعضای هر کارگروه از جمله مصوبات این جلسه بود.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: