کد خبر: 40618
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 آذر 1398 - 08:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری ششمین جلسه کارگروه پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای

منبع : لیزنا
  ششمین جلسه کارگروه پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
برگزاری ششمین جلسه کارگروه پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای

به گزارش لیزنا، ششمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای با حضور اعضای کارگروه، روز یکشنبه 24 آذرماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. این جلسه با ارائه گزارش پژوهشی مریم کیانفرد با موضوع "خط‌مشی نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی در سازمان‌های دولتی: مطالعه موردی دانشگاه علامه طباطبائی" آغاز شد. وی به مواردی چون اهداف، اهمیت و جامعه کاربران به عنوان اجرای خط‌مشی، و همچنین استانداردهای محتوایی و فراداده‌ای، زبان‌ها، شیوه‌ها، بایگانی‌های مستند و نرم‌افزارهای مورد استفاده در نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی پرداخت.

در ادامه دکتر طاهری با اشاره به این‌که سه فرایند فهرست‌نویسی تحلیلی-موضوعی، نمایه‌سازی موضوعی و رده‌بندی تفاوتی با هم نداشته، و در اصل، هر سه رده‌بندی موضوعی به‌شمار می‌روند، و هدف آنها تعیین طبقه موضوعی اشیای محتوایی با اختصاص اصطلاحات مختلف از نظام‌های معنایی است، دلایل رواج استفاده از سرعنوان‌های موضوعی در فرایند فهرست‌نویسی تحلیلی-موضوعی را جامعیت و پوشش کل دانش بشری در آنها و فقدان اصطلاحنامه‌ها در بعضی حوزه‌ها عنوان نمود.

در ادامه این مبحث، دکتر حاجی‌زین‌العابدینی با استناد به پژوهش‌های انجام شده، و با اشاره به این‌که کل دانش بشری، پوشش موضوعی فهرست سرعنوان‌ها است، اما با عمق کم‌تر، و در مقابل اصطلاحنامه‌ها دقیق‌تر و جزئی‌تر به موضوعات تخصصی می‌پردازند، به دو رویکرد تک‌متنی و مجموعه‌ای در نمایه‌سازی اشاره نمود که بایستی توسط نمایه‌ساز حرفه‌ای و با استفاده از ابزارهای کمکی، نیز با تأکید بر حفظ یک‌دستی و چهارچوب خط‌مشی نمایه‌سازی در یک بافت موضوعی خاص، به منظور بازنمایی محتوا برای کاربر نهایی انجام پذیرد، اشاره کرد.

 سپس، جلسه با کارگاه آموزشی با موضوع "مدیریت اطلاعات و دانش" و مقدمه دکتر طاهری مبنی بر چالش‌هایی چون عدم وجود انگیزه در بین متخصصان این حوزه، توسعه روزافزون استانداردها، همچنین تأثیر محیط اطلاعاتی جدید در حوزه سازماندهی ادامه پیدا کرد.

بعد از کارگاه، تمامی کارگروه‌های تخصصی شامل 1-کارگروه تعیین اشیای محتوایی؛ 2-تدوین خط‌مشی سازماندهی دانش کتابخانه‌های دانشگاهی؛ 3-تعیین کارکردهای فهرست‌های کتابخانه‌های دانشگاهی؛ 4-تعیین واژگان‌های بومی و محلی ارزش‌های استانداردهای آردی‌ای و یونی‌مارک؛ 5-تعیین پروفایل کاربردی محتوایی و فراداده‌ای؛ و 6-کارگروه مستندسازی و انتشار تجربه پیاده‌سازی، به طور مجزا به ارائه گزارش مراحل پیشرفت کار پرداخته، و دکتر طاهری و  دکتر حاجی‌زین‌العابدینی با پاسخگویی به پرسش‌های اعضاء، به رفع ابهامات و چالش‌های پیش روی آنها پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: