کد خبر: 40619
تاریخ انتشار: شنبه, 30 آذر 1398 - 08:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نشست «مدیریت داده‌ در چرخه پژوهش» برگزار شد

منبع : کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم
نشست «مدیریت داده‌ در چرخه پژوهش» در سالن اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.
نشست «مدیریت داده‌ در چرخه پژوهش» برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست «مدیریت داده‌ در چرخه پژوهش» در سالن اندیشه دانشگاه قم  چهارشنبه 27 آذر ماه برگزار شد.

در این جلسه دکتر مهدی محمدی (رئیس انجمن و عضو هیات علمی دانشگاه قم)، دکتر کریمی (مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم)، رجبیان (دبیر مکتا و مدیر کتابخانه آیت الله حائری)، عباسی (مدیر کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه) و جمعی از اساتید و دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم حضور داشتند. در ابتدای جلسه دکتر کریمی، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم به بیان خیرمقدم و اهمیت پژوهش و لزوم توجه به آن مطالبی را بیان داشت.

در بخش دوم مراسم، دکتر سعید اسدی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد به بیان سخنان خود با عنوان مدیریت داده ها در چرخه پژوهش پرداخت. دکتر اسدی داده ها را در فرایند پژوهش بسیار مهم دانست و  گفت: باید با برخی فعالیتها و پردازش ها روی داده ها، آنها را مدیریت کرد. اصطلاح مدیریت داده های پژوهشی (RDM)، مفهومی نوظهور است که باید به آن توجه داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد به بیان انواع داده های پژوهشی و بهره مندان از RDM را پژوهشگران، مدیران و کارکنان پژوهش، متخصصان علم اطلاعات و علم سنجی، و ناشران دانست. به زعم وی زمینه سازی اجرای پژوهش های دیگر، صرفه جویی در هزینه و زمان، تایید تحقیق و آموزش از مزایای مدیریت داده‌های پژوهشی است. وی چرخه حیات پژوهش و چرخه حیات داده را به طور کامل تبیین کرده و اصطلاح FAIR را برای پژوهشی که معیارهای مدیریت داده ها را رعایت کرده است، معرفی کرد. دکتر اسدی پژوهشی را که جستجوپذیر، دسترس پذیر، میانکنش پذیر و قابلیت استفاده مجدد داشته باشد، را پژوهش FAIR و مناسب مدیریت داده ها دانست.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به بیان طرح مدیریت داده های پژوهشی نظیر یک پیشنهادیه پژوهش و ابزارهای ایجاد آن نظیر DMP پرداخت و گفت: این ابزار به صورت گام به گام داده ها را از طریق فرمها اخذ می کند و طرح مدیریت داده های پژوهشی را می سازد.

عضو عیات علمی دانشگاه شاهد به تبیین نقش کتابخانه ها و کتابداران در فرایند پژوهش و نقش سنتی و خدمات جدید آنها پرداخت و خدماتی از قبیل خدمات کپی رایت، حفاظت داده، رصد پژوهش، آنالیز و تحلیل داده ها، توسعه مخازن سازمانی، و ایجاد ابزارهای ارتباطی را خدمات جدید کتابخانه ها و کتابداران دانست. دکتر اسدی در پایان سخنرانی خود،به بیان چند مدل موفق مدیریت داده های پژوهشی نظیر مدل دانشگاه کالیفرنیا، پروژه eCrystal، ANDS، ICAT پرداخت.

دکتر مهدی محمدی عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه قم، ضمن مبارک دانستن هفته پژوهش، به ذکر خاطره ای در ارتباط با ادامه یافتن کار پژوهش حتی بعد از دوران دانشجویی پرداخت.

 رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم برگزاری و انتخاب دانشجو و پژوهشگر برگزیده را گامی مهم در جهت ایجاد انگیزه و تلاش و مشروعیت بخشی به فعالیت های کتابداران، پژوهشگران و دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی استان قم دانست. وی از برگزیده شدن دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی در سطح دانشگاه قم و همچنین سطح کشور، ابزار امیدواری کرد.وی ظرفیت دانشجویان و افراد فعال در حوزه پژوهش در رشته را بسیار مثبت و بالا قلمداد کرد و بر ضرورت تداوم این قبیل فعالیتها تاکید داشت.

همچنین در ادامه جلسه، دکتر مرتضی محمدی استانی (دبیر انجمن) و مسئول انتخاب پژوهشگر و دانشجوی برتر به بیان گزارشی از فرایند فراخوان و روند گزینش افراد برگزیده ارائه کرد.

 دکتر محمدی استانی از کاهش تعداد پرونده ارسالی در چهارمین فراخوان نسبت به سال های قبل خبر داده  و گفت:  کیفیت پرونده ها نسبت به سال های قبل به خصوص در بخش پژوهشگری و دانشجویی در مقطع کارشناسی بالاتر بود.

وی در ادامه صحبت های خود، به بیان ملاک های مورد توجه انجمن برای انتخاب افراد برگزیده پرداخته و دانشجویان را علاوه بر فعالیت های فوق برنامه، تشویق به نگارش و تفکر و تامل در این زمینه کرد. دکتر محمدی استانی نیز ضمن تبریک به افراد برگزیده برای آنان آرزوی موفقیت کرد.

در پایان مراسم از پژوهشگران و دانشجویان برگزیده استانی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی تجلیل شد. در این بخش نفرات برگزیده در مقاطع مختلف به شرح ذیل اعلام گردید و مورد تجلیل قرار گرفتند.

پژوهشگر برگزیده در مقطع کارشناسی ارشد: نیره جعفری فر

پژوهشگر برگزیده در مقطع کارشناسی: فهیمه علی عسکری

دانشجوی برتر در مقطع دکتری: سمیه پناهی

دانشجوی برتر در مقطع کارشناسی ارشد: زینب صیامی

دانشجوی برگزیده در مقطع کارشناسی: زهرا نحوی

دانشجوی شایسته تقدیر در مقطع کارشناسی: نرجس جعفرعلی

دانشجوی شایسته تقدیر در مقطع کارشناسی: زهرا اهل خیر

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: