کد خبر: 40677
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 دی 1398 - 11:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

معاون امور فرهنگی در نشست هم‌اندیشی شهرهای دوستدار کتاب عنوان کرد؛

امیدوارم بار دیگر نام ایران را با کتاب زنده کنیم

منبع : روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نشست هم‌اندیشی شبکه شهرهای دوستدار کتاب با حضور دکتر محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی جمالی‌نژاد؛ رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی اصغر سیدآبادی؛ مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طرح و برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان شهرهای پایتخت کتاب ایران در ادوار گذشته عصر روز سه‌شنبه(3 دیماه) در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.
امیدوارم بار دیگر نام ایران را با کتاب زنده کنیم

به گزارش لیزنا، دکتر محسن جوادی در این نشست با تاکید بر آسیب‌شناسی و نقد از درون برنامه‌های اجرا شده در حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرها و روستاهای کشور گفت: این اقدام موجب پویایی و به‌روزرسانی این شبکه خواهد شد. این شبکه نیازمند برنامه‌ریزی برای آینده است و باید برای الکترونیکی شدن کتابها و فضای مجازی ایده‌های جدیدی را برای کتابخوانان ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: حضور دکتر جمالی‌نژاد با شناختی که از توسعه کتابخوانی در شهرها و روستاها دارند فرصت بسیار مغتنمی برای پیشبرد برنامه‌هایی چون پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و دیگر برنامه‌های ترویج کتابخوانی در کشور است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب از آن سرمایه‌گذاری‌هایی است که در بلند مدت پاسخگوست و مانند کارهای زودگذر و تبلیغاتی نیست. امیدوارم ایجاد این شبکه بتواند به ایجاد لذت‌های بیشتر در حوزه کتابخوانی کمک کند.

وی در پایان تصریح کرد: در ترویج فعالیت‌های کتابخوانی نباید صرفا به چند برنامه محدود شویم. امیدورام همان گونه که نام ایران در قرن پنجم هجری با کتاب  سربلند شد، بار دیگر شاهد تکرار آن باشیم. 

مشارکت تمامی ذی‌نفعان در برنامه‌های کتابخوانی

دکتر جمالی‌نژاد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این شبکه با بضاعت اندکی شکل گرفت، گفت: خوشبختانه علی رغم مشکلات در کشور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ظرفیت بسیار خوبی برای پرداختن به موضوع کتابخوانی در کشور دارد.

وی پیشنهاد داد این جلسات به صورت منسجمتری برگزار شوند و گفت: به نظرم باید این نشست هم‌اندیشی از یک بار در سال به جلسه‌ای در هر فصل یا هر شش ماه یکبار برگزار شود. همچنین اعضا با ارایه برنامه‌های منسجم مشخص کنند که چگونه می‌توانند از ظرفیت‌های این سازمان استفاده کنند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی ما مانند آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، ترافیک و... به دلیل برنامه‌ریزی‌های اشتباه در شهرهای کوچک و روستاها بوده است که منجر به تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ شده است. این شبکه کتابخوانی می‌تواند به شهرهای کوچک و روستاها درباره این موضوع آگاهی رسانی داشته باشد.

وی ادامه داد: برای ایجاد یک شبکه پویای کتابخوانی در کشور نیازمند آن هستیم که تمامی ذینفعان در این امر مشارکت داشته باشند. این امر موجب می‌شود تا ایدههای نوآورانه به رگهای این شبکه تزریق و پویایی آن حفظ شود. متاسفانه در برنامه‌ریزی‌ها شهرهای کوچک و روستاها را دست کم می‌گیریم. باید توجه داشته باشیم که شهرهای ما کمتر از شهرهای دیگر جهان نیستند و آن‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود.

ایجاد دیپلماسی فرهنگی میان شهرهای کشور

علی اصغر سیدآبادی نیز در این نشست بر شکل‌گیری دیپلماسی فرهنگی میان شهرهای کشور تاکید کرد و گفت: شهرهای مختلف کشور باید از ظرفیت‌های هم استفاده کنند و با ایجاد این شبکه در داخل، به سمت گسترش ارتباطات فرهنگی با دیگر شهرهای جهان حرکت کنیم.

 وی با انتقاد از مستندنگاری شهرهای ایران گفت: ما کارهای خیلی خوبی در ایران انجام می‌دهیم اما نمی‌توانیم گزارش‌های خوبی از آن‌ها تولید و ارایه کنیم. هر یک از شهرهای ایران ویژگی منحصر به فرد خود را دارند که می‌توانیم از آن برای معرفی آن شهر استفاده کنیم.

واگذاری برگزاری جشنواره‌ها به نهادهای مردمی

ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری برنامه‌های ترویج کتابخوانی در کشور گفت: جشنواره روستاهای دوستدار کتاب پنج دوره در کشور برگزار شده است و در آن بیش از پنج هزار روستا مشارکت داشته‌اند. همچنین در جشنواره تقدیر از مروجان کتاب و کتابخوانی که با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی در شهرهای کوچک و روستاها برگزار شده، بیش از سه هزار عضو فعالیت دارند.

وی ادامه داد: جام باشگاه‌های کتابخوانی دیگر برنامه ترویجی در این حوزه است که هم اکنون بیش از 20 هزار باشگاه در آن ثبت نام کرده‌اند وبه عنوان یک پویش اجتماعی تا سقف 60 درصد تسهیلات خرید کتاب به اعضا ارایه می‌دهد. پایتخت کتاب ایران نیز دیگر برنامه ترویجی است که ششمین دوره آن در حال برگزاری است و تاکنون 500 شهر برای دریافت این عنوان با یکدیگر رقابت کرده‌اند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره‌ها در کشور گفت: یکی از اهداف ما ایجاد نهادسازی در کشور است تا از این طریق به صورت مستقل با حمایت‌های مردمی کتابخوانی در کشور ترویج شود. همچنین در آینده قصد داریم بخشی از این جشنواره‌ها را واگذار کنیم و خود نهادها و گروه‌های مردمی این کار را انجام دهند.

حیدری عنوان کرد: نیازمند آن هستیم تا از آرا و پیشنهادهای مروجان کتابخوانی استفاده کنیم تا این ظرفیت تقویت شود و از دولتی‌کردن آن جلوگیری کنیم.

در ادامه این جلسه اعضا به ارائه پیشنهادهای خود برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های شهرها در استان‌ها برای ایجاد تعامل بهتر با نهادها جهت ترویج کتاب و کتابخوانی پرداختند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: