کد خبر: 40683
تاریخ انتشار: شنبه, 07 دی 1398 - 09:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

مراسم اختتامیه پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران برگزار شد

منبع : لیزنا
 مراسم اختتامیه کنگره پنجم متخصصان علوم اطلاعات در تالار قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
مراسم اختتامیه پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم اختتامیه کنگره پنجم متخصصان علوم اطلاعات در ساعت 16 پنجشنبه 30 آبان 1398 در تالار قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم مهرنازخراسانچی دبیر اجرائی کنگره پنجم ضمن تشکر از حضار، به تلاش بیش از صد نفر از اعضای کمیته علمی و بیش از پنجاه نفر از اعضای کمیته اجرائی برای برگزاری کنگره پنجم اشاره نمود و از دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران دعوت کرد تا سخنرانی خود را ارائه دهد.

دکتر خسروی گفت:خوشحال هستیم و خدا را سپاسگزاریم که پنجمین نغمه کتابدارانه ایران عزیز سروده شد و خوشحال هستیم که نغمه خوشی بود، نغمه‌ای که با شادابی آغاز شد و اکنون هم شما با شادابی تمام در این محفل حضور دارید. من بر خود لازم می‌دانم که از همه شما عزیزان و بزرگوارانی که با حضور خود در این مجموعه و در این کنگره آن را غنی کردید و توانستید بر درخشش آن بیفزایید، سپاسگزار باشم و تشکر بکنم. تشکر بعدی من از عزیزان و دوستانی هست که این چند روز مشاهده کردید که با چه شوق و اشتیاقی سعی کردند خدمتگذار شما عزیزان باشند و بتوانند مسائل و مشکلات و راهنمایی‌های لازم را داشته باشند و بتوانند در تسهیل کارهای کنگره سهم به سزایی را داشته باشند، به سهم خود از همه آن‌ها هم سپاسگزار هستم. از هیأت‌ اجرایی و هیأت علمی عزیز هم که زحمت زیادی کشیدند، سپاسگزارم و این افراد خود جزء مقومان این مجموعه هستند و بودند و جا دارد که از دو نفر نام ببرم من از دکتر زره‌ساز و دکتر خراسانچی که زحمت زیادی کشیدند، سپاسگزارم و برای آن‌ها آرزوی توفیق دارم. فقط این نکته را تذکر بدهم که کار کنگره این است افکار و اندیشه‌های شما را بتواند طی دو روز متمرکز بکند و به یک نکته کانونی توجه را جلب بکند، از این پس سربازان اصلی که قرار است مجموعه‌ها، گفتگوها و حرف‌ها را عملی کنیم خود شما هستید و امیدوارم با تلاش و کوششی که همه ما به عنوان کتابدار به خرج خواهیم داد، بتوانیم آن چیزی که را در این چند روز بیان شد به عرصه عمل نزدیک بکنیم. خیلی از این بحث‌ها بذرهایی هست که در اذهان کشیده می‌شود و امیدوار هستیم که به زودی شاهد شکوفایی آن‌ها باشیم. عرض من تمام است، می‌رویم که ان‌شاءالله دوستان آماده برگزاری و آماده‌سازی برای کنگره ششم باشند، تشکر می‌کنم.

پس از وی دکتر زره‌ساز دبیر علمی کنگره پنجم ضمن تشکر از همه حضار به ویژه اعضای کمیته علمی و دبیران نشست‌ها، گزارشی از برگزاری بیست نشست تخصصی در دو روز کنگره ارائه کرد. وی ضمن اشاره به گزیده‌ای از مباحث ارائه شده، به برخی از مطالبات متخصصان و حرفه‌مندان در کنگره پنجم و رویکردهای مورد نیاز برای آینده در رشته و حرفه به شرح زیر اشاره کرد:

« 1- ضرورت تشکیل اتاق فکر برای مطالبات آینده‌پژوهی علوم اطلاعات در ایران با توجه به آینده انواع کتابخانه‌ها 2- ضرورت توجه به تغییرات در نظام آموزشی تحصیلی به ویژه در آموزش و پرورش به منظور باز تعریف نقش کتابخانه‌های آموزشگاهی در پشتیبانی از آموزش رسمی 3- توجه به کتابخانه‌های کودکان و بحث آموزش کودکان به ویژه آموزش سواد اطلاعاتی به آن‌ها 4- تغییر و باز تعریف خدمات کتابخانه‌ها با توجه به نیازهای روزمره و نیازهای نوپدید مردم به ویژه در کتابخانه‌های عمومی 5- توجه به ظرفیت‌های فناوری و ارائه راه‌حل‌های تخصصی برای تعامل هر چه بهتر با فناوران به منظور ارائه خدمات مفیدتر و همچنین تأکید روی مبانی حرفه‌ای و مبانی تخصصی رشته خود 6- توجه به آرشیوهای خانوادگی و ارائه راه‌حل‌های علمی و تخصصی برای تولید، حفاظت، سازماندهی اسناد خانگی 7- آرشیو مردمی و ضرورت حضور مردم در آرشیو و همچنین توجه به مردم در آرشیوها 8- ارائه ایده نظام مشاوره اطلاعاتی و تلاش برای عملیاتی کردن آن 9- ضرورت بازنگری در آیین‌نامه‌های دانشگاهی و اسناد بالادستی برای رفع کژرفتاری‌های علمی و همچنین بهبود وضعیت اخلاق در دانشگاه‌ها و از بین بردن فساد و تبعیض در مباحث دانشگاهی 10- ضرورت تقویت تعامل‌های بین‌المللی برای حضور در طرح‌های بین‌المللی به ویژه در ایفلا 11- آینده پر مخاطره سازماندهی و فهرستنویسی و نقش متخصصان رشته، ضرورت توجه به راه‌حل‌ها و رویکردهای جدید و همچنین ارائه راهکارهای بومی در این حوزه 12- توجه به گسترش رشته و همچنین بازنگری در سرفصل‌ها رشته کتابداری پزشکی که دوستان بسیار روی این موضوع تأکید داشتند. 13- تلاش برای بهبود وضعیت استخدام و توجه به مشاغل مبتنی بر فناوری‌های نو ظهور در حوزه داده و اطلاعات 14- توجه به وضعیت کتابخانه‌های دانشگاهی و تبیین خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی و استقبال از خدمات جدید در کتابخانه‌های دانشگاهی در عین داشتن فضاهای کم‌تر با قابلیت‌های بیشتر 15- توجه به آینده کتابخانه ملی با توجه به دیدگاه پلتفرمی 16- توجه به جنبش‌های اجتماعی باز به ویژه جنبش داده‌های باز، جنبش دسترسی باز، جنبش علم باز و استفاده از این مفاهیم در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم 17- تشکیل پایگاه تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران و آرشیویست‌ها در انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران  18- ضرورت برقراری ارتباط بیشتر با شاخه‌های انجمن به منظور پیگیری اهداف انجمن به ویژه در حوزه کتابخانه‌های آموزشگاهی و همچنین تقویت فعالیت‌های دانشجویی 19- توجه به نسل آینده‌ساز رشته و تقویت انجمن‌های علمی دانشجویی 20- ضرورت ارائه راه‌حل‌های کارآمد در حوزه‌های فنی و پشتیبانی»

در ادامه کلیپی از اظهار نظر و پیام ده نفر از صاحب‌منصبان و متخصصان برجسته رشته و حرفه در سطح بین‌المللی در رابطه با آینده کتابخانه‌ها منتشر شد.

دکتر خراسانچی دبیر اجرائی کنگره پنجم در رابطه با «پویش ما و آینده» در کنگره پنجم گفت: ما امسال در کمیته اجرایی برای کنگره یک کار دیگری انجام دادیم که فکر می‌کنم دوستانی که در فضای مجازی با ما در ارتباط بودند، در جریان هستند و آن هم پویش ما و آینده بود. دلیل راه‌اندازی این پویش که پیشنهاد دو نفر از بچه‌های دوره کارشناسی کتابداری دانشگاه علامه بود، ، تمام افراد اجرایی خیلی خوش فکر هستند و این دو دختر عزیز هم همین‌طور، پیشنهاد کردند که ما یک پویش راه بیاندازیم تا کتابدارها یک مشارکت جمعی قبل از کنگره داشته باشند. در دبیرخانه با بچه‌هایی که حضور داشتند یک مشورت جمعی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که الان فصل این هست که هر کسی ببیند که خودش چه قدمی باید برای رشته و حرفه بردارد و برای این که حرفه و رشته را به دیگران بشناساند، وظیفه خودش چه هست؟ بنابراین در پویش ما و آینده خواهش کردیم که هر کسی بگوید که خودش برای بهتر شدن آینده حرفه و رشته چه کاری خواهد کرد؟ پنجاه ویدیو به دست ما رسید، ما فرصت کردیم و سی و دو تا را منتشر کردیم و ذهن ما این بود که در هفته آخر روزی سه تا منتشر بکنیم که متاسفانه به دلیل قطعی اینترنت نشد، گزیده‌ای از این کار را الان این جا با هم مشاهده می‌کنیم.

پس از آن کلیپی از ویدئوهای ارسالی برای «پویش ما و آینده» پخش شد.

برنامه بعدی ارائه جذاب چهار نفر از کودکان در قالب دکلمه‌های ادبی بود. این برنامه با استقبال حضار مواجه شد و پس از پایان برنامه، دکتر خسروی و دکتر نوش‌آفرین انصاری از این کودکان تقدیر کردند.

برنامه‌های بعدی اختتامیه کنگره رونمائی از جایزه ملی دکتر نوش‌آفرین انصاری با عنوان «کتابدار اجتماعی برگزیده سال» و همچنین تقدیر از برگزیدگان جوایز ملی انجمن بود.

در پایان، مراسم تقدیر و تشکر برگزار شد. در این مراسم از حامیان معنوی و مادی، دبیران نشست‌های علمی، اعضای کمیته اجرائی و همچنین برگزیدگان نشست تاک در کنگره پنجم تقدیر شد.

این مراسم با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: