کد خبر: 40695
تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 دی 1398 - 13:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

آغاز به کار پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
«پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب» با حضور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.
آغاز به کار پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح سامانه پنجره واحد نشر با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه 7 دی ماه با حضور اشرف بروجردی ؛ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل اندیشگاه این سازمان برگزار شد.

بروجردی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: راه اندازی سامانه پنجره واحد نشر فرآیندی ارزشمند است که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به وظیفه خدمات و اطلاع رسانی و انتظاری که اصحاب فرهنگ و دانش از این سازمان دارند تلاش دارد جدیدترین دستاوردهای عرصه نشر را در اختیار آنها قرار دهد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اینکه این مهم بدون همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق نمی شد، ادامه داد:  این رخداد مهمی است که نشانه آن است که دستگاه ها اگر بخواهند با هم همکاری و همفکری داشته باشند گامی بلند برای خدمت به مردم و بهبود شرایط فرهنگی جامعه برمی دارند.

وی با اشاره به وجود برخی از مشکلات این سازمان در حوزه فیپا افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به 95درصد از کتاب های درخواستی ناشران فیپا می دهد اما در این بین به دلیل ترافیک درخواست ها حدود پنج درصد از کتاب های درخواستی بدون دریافت فیپا از این سازمان توسط ناشران آن ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز نشر معرفی می شوند.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به مشکل واسپاری کتاب های انتشار یافته گفت: از مجموع منابع چاپ شده 65 درصد در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفته است اما مابقی اطلاع رسانی نشده به طوری که این تعداد کتاب در مخازن کتابخانه ملی و نیز لیست فهرست ها موجود نیست. این نشانگر وجود یک خلا بین خانه کتاب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

بروجردی تصریح کرد: این سامانه برای مرتفع کردن این خلا به ما کمک می کند تا امروز همه کتاب هایی که از دایره نشر بیرون می آیند در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گیرند تا بتوانیم پاسخگوی اصحاب دانش و فرهنگ باشیم.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: امیدواریم راه اندازی این سامانه گامی مثبت برای رفع نواقص باشد تا در آینده بتوانیم اعلام کنیم همه آنچه در حوزه نشر وجود دارد در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

ثبت ۴ هزار درخواست در روزهای ابتدایی افتتاح سامانه پنجره واحد نشر

در ادامه سیدعباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین امضای تفاهم نامه « پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب» به اهداف اجرایی این تفاهم نامه اشاره کرد و اظهارداشت: این تفاهم‌نامه با سه هدف‌گیری اصلی به امضا می‌رسد و لازم است که تفاهم‌نامه‌ها همراه با اقدامات اجرایی باشند.

وی با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن بندهای اجرایی روشن در تفاهم نامه ها افزود: تفاهم‌نامه‌هایی در حد کلیات هستند و در مقام اجرا با مشکل مواجه می‌شوند که در ادامه طی طریق خود به ضد تفاهم یا سو تفاهم منجر می‌شوند این در حالی است که با مشخص کردن بندهای روشن اجرایی می توان امیدوارانه و با اعتماد به نفس قدم های بعدی را برداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌تبادل و اشتراک داده‌ها، استانداردسازی تولید خدمات مشترک و تسهیل خدمات برای ذینفعان مشترک را سه هدف اصلی انعقاد این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود:  داده ها همیشه اهمیت داشته و کانون سرمایه هستند. داده صرفا اطلاعات افزوده نیست، بلکه اطلاعات مادر است.

به گفته وی، امروز اهمیت داده بیش از گذشته است و اینکه این کانون اصلی سرمایه فرهنگی خود را به اشتراک گذاریم، معنایش آن است که از آن به  بهترین شکل استفاده و آن را از گنج خاکی  خارج و به گنج متحرک تبدیل کنیم.

صالحی اشتراک عمیق تر داده های سازمان اسناد و کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از امور مورد تاکید در این راستا اعلام کرد و گفت: شکل دادن استانداردها نیاز امروز ما است. باید مسیر تولید خدمات را روزآمد و کیفی‌سازی کنیم به طوری که در حوزه خدمات فرهنگی در جایی که خلا استانداردها وجود دارد آن را ایجاد و در جایی که ضعف وجود دارد آن را توانمندسازی کنیم.

وی هدف دیگر از انعقاد این تفاهم‌نامه را تسهیل خدمات برای ذینفعان مشترک برشمرد و تصریح کرد: این مهم با هماهنگی سه ضلع اصلی اعم از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب رخ داده و گامی برای تسهیل خدمات به ناشران است.

صالحی ضمن قدردانی از اشرف بروجردی به عنوان طراح این ایده و توجه او برای آغاز به موقع آن گفت: این تفاهم نامه نقطه شروع برای تسهیل خدمات است و ما انتظار داریم در روند اجرای تفاهم‌نامه بندهای دیگر آن هم به ثمر بنشیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از سال گذشته ۱۰۰ هزار عنوان کتاب، مجوز دریافت کردند و بر اساس نگاه تفویض مجوز در استان‌ها ۱۵ استان خدمات مجوزی می‌دهند که باید به این حلقه وصل شوند. این کار انجام شده و شبکه ما در حوزه مجوزها نیز متصل است. تنها دو استان باقی مانده‌اند که به زودی آنها نیز متصل خواهند شد.

وی تصریح کرد: امروز در پرتو هم‌افزایی نهادی، اقدامی صورت گرفت و شابک، فیپا و مجوز کتاب همزمان و همپا پیش می‌روند. این از اقداماتی است که پیش از انعقاد تفاهم نامه آغاز شده است به طوری که تاکنون در این سامانه ۴ هزار درخواست از ۴۰۰ ناشر ثبت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل در خدمت، تسریع در خدمت، صحت، دقت و اعتماد بیشتر به داده‌ها را از فواید این راه اندازی این سامانه عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، در آیین تفاهم نامه «پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب» علاوه بر مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از ذینفعان این طرح حضور داشتند.

 

کاظم حافظیان رضوی
|
United Kingdom
|
1398/10/09 - 16:50
0
0
مبارک است انشالله.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: