راه‌اندازی موزه اندیشه در کتابخانه ملی ایران

به گزارش لیزنا، سرور بختی؛ رییس موسسه فرهنگی اکو برای اولین دیدار خود پس از انتصاب، کتابخانه ملی را انتخاب کرده و ضمن بازدید از بخش های مختلف کتابخانه ملی ایران با اشرف بروجردی دیدار و گفت و گو کرد.

بروجردی در این دیدار اظهار داشت: این دیدار فرصت مغتنمی است تا با رییس جدید موسسه اکو آشنا و در زمینه تداوم همکاری ها به تعامل برسیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به سفر خود به تاجیکستان برای حضور و مشارکت در نشست روسای کتابخانه های ملی اکو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این سفر با خروجی‌های خوبی همراه بود به طوری که تلاش شد توجه کشورهای عضو اکو برای تداوم و افزایش مشارکت های فرهنگی جلب شود.

وی تاکید کرد: امروز دولتمردان و سیاست گذاران به نقش بی بدیل فرهنگ در کنار سیاست واقف شده‌اند به طوری که می توان گفت فرهنگ می‌تواند در کنار سیاست در روابط بین کشورها و ملت‌ها موثر واقع شود.

بروجردی در ادامه به مشترکات فرهنگی ایران و تاجیکستان اشاره کرد و افزود: زبان مشترک، آیین و مذهب مشترک در بسیاری از موارد می‌تواند به توسعه مناسبات فرهنگی میان کشورها بیانجامد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از راه اندازی موزه اندیشه خبر داد و گفت: کتابخانه ملی ایران مکانی برای علما و اصحاب اندیشه است بر همین اساس درصدد هستیم موزه اندیشه یا موزه فکر را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با هدف یافتن منشا اندیشه‌ها و باورها و بررسی جایگاه امروزی آنها، راه اندازی کنیم.

وی در ادامه به غنی بودن بخش نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره و تصریح کرد: هم اکنون 40هزار نسخه خطی در این سازمان وجود دارد که می توان از آن به عنوان یک سرمایه بزرگ یاد کرد.

سرور بختی که اولین دیدار رسمی خود را پس از ورود به موسسه فرهنگی اکو با رییس کتابخانه ملی ایران داشت، گفت: بنده به عنوان رییس جدید این موسسه از تداوم همکاری‌ها با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران استقبال می‌کنم.

وی با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یکی از بزرگترین درگاه‌های علم، ادب و دانش است، گفت: در این سازمان بیش از سه میلیون کتاب و بسیاری کتاب برای افراد نابینا وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم همکاری‌های پیشین با این سازمان تداوم یابد، ‌افزود: یکی از تالارهای کتابخانه ملی ایران نام شاعر بزرگ رودکی را به خود اختصاص داده است که این باعث فخر ما است و نشان دهنده فرهنگ مشترک میان دو کشور ایران و تاجیکستان است.

رییس موسسه فرهنگی اکو به برگزاری پنجمین نشست کتابخانه های ملی اشاره و تصریح کرد: مقدمات اولیه این مهم در حال انجام است و برای تمامی کشورهای عضو یادداشت‌هایی ارسال شده است تا میزبان این دوره از نشست مشخص شود.

وی یادآور شد: سال آینده بزرگداشت 700 سالگی متفکر و شاعر بزرگ «کمال خجندی» است. او زاده تاجیکستان است و در ایران درگذشت و به خاک سپرده شد پیشنهاد دارد با همکاری کتابخانه ملی ایران جلسه ای در این باره برگزار شود.

در پایان رییس موسسه فرهنگی اکو برگزاری نمایشگاه اسناد کشورهای عضو اکو را پیشنهاد داد که مورد استقبال رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گرفت.