کد خبر: 40759
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 دی 1398 - 09:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سامانه پردازش خودکار متن و تصویر (سامانه الفبا) در کتابخانه ملی افتتاح شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح سامانه پردازش خودکار متن و تصویر کتابخانه ملی که قابلیت پردازش 10هزار مقاله در یک ساعت را دارد، از فعالیتهای خوب حوزه هوش مصنوعی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد.
سامانه پردازش خودکار متن و تصویر (سامانه الفبا) در کتابخانه ملی افتتاح شد

به گزارش لیزنا، اسماعیل قادری‌فر؛ معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاح سامانه پردازش خودکار متن و تصویر که با حضور اشرف بروجردی؛رییس و مدیران این سازمان برگزار شد به تشریح همکاری این دو نهاد در حوزه "هوش مصنوعی" ‍پرداخت.

قادری‌فر همچنین با ابراز تسلیت شهادت سردار سلیمانی وهمچنین تسلیت به بازماندگان سقوط هواپیما در صبح چهارشنبه 18 دی ماه اظهار کرد: امیدواریم به برکت خون این شهدا اقتدار نظام اسلامی تداوم بیشتری یابد.

وی همچنین با ابراز تسلیت به اشرف بروجردی که خود نیز از خانواده شهدای حادثه هفت تیرهستند، نسبت به افزایش همکاری‌ها در دوران مدیریت اشرف بروجردی و همکاران وی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز خرسندی کرد.

قادری‌فر با اشاره به تاثیر ارتباط و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مجموع عظیم فرهنگی کتابخانه ملی به عنوان حافظه ملی ایرانیان گفت: پیرو تفاهمنامه بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هر ماه جلسه کمیته راهبردی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: کارهای خوبی از جمله پلتفرم برای توسعه فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی از طریق شرکت‌های دانش بنیان با بهره‌گیری از جمله نخبگانی در کنار فرهیختگان این سازمان صورت پذیرفته و یک نگاه جدید حاصل شده است و خبرهای خوبی طی دو سه ماه آینده از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شنیده خواهد شد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری تولید محتوا در کتابخانه ملی تصریح کرد: عملیات بهسازی این مرکز تمام شده است و در مدت یک ماه آینده ظریف کاری مرکزاستقرار تیم‌های استار‌ت آپی  به‌اتمام می‌رسد تا در دهه فجراین ساختار نهادی برای جذب نخبگان با حضور مقامات رسمی کشور افتتاح شود.

قادری‌فر بیان داشت: با مدیریت ریاست کنونی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای نخستین بار بحث های جدید محتوای و کارهای نوآورانه صورت پذیرفته و با این طرح‌ها - کتابخانه ملی به عنوان دستگاه حاکمیتی در یک ریل درست قرار گرفته است.

وی همچنین درباره تعریف انتقام سخت در حوزه فرهنگ و علم نیز توضیح داد: در این حوزه این مصداق یعنی هر چه توان در حوزه فرهنگ و علم داریم برای ارتقای نخبگان‌مان به کار ببریم تا بتوانیم میراث معنوی و مکتوب‌مان را حفظ کنیم تا به برخی تهدیدات دچار خللی نشویم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ابراز خرسندی از تخصیص بودجه بیشتر این معاونت برای سال 99 تصریح کرد: یک سری زیرساخت و تجهیزات نیاز بود که از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین خواهد شد و سعی مان این بوده که از فناوری‌های ساخت توالید داخلی نیز بیشتر استفاده کنیم.

پردازش 10هزار مقاله در یک ساعت توسط «سامانه الفبا»

همچنین در ادامه این مراسم سمیه توحید لو - معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان نیزبه تشریح فنی «سامانه الفبا» ‍پرداخت.

توحید لو در ادامه با اشاره به اینکه در اختتامیه رویداد «ویتا» تفاهمنامه همکاری برای حمایت و استقرار مرکز نوآوری تولید محتوا با استفاده از ظرفیت استار‌ت آپ ها بین سازمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، افزود: یکی از موضوعات دیگر این همکاری سامانه پردازش خودکار متن و تصویر بود.

وی با ابراز امیدواری برای برطرف شدن مشکلات تامین تجهیزات دیجیتال سازی در هفته‌های آینده ادامه داد: با تجهیز این تجهیزات فرایند داده‌ها تسهیل و سرعت بخشیده می‌شود.

توحید لو با تاکید بر تلاش برای تسهیل در سرعت بخشیدن به دسترسی‌ها به منابع دیجیتال تصریح کرد: اگر می‌خواستیم با توجه به حجم و سرعت تولیدات علمی که تجمیع و دراختیار گذاشتن این منابع به محققان نیز جزو وظایف سازمان است، این امر مسلماً به روشهای گذشته امکانپذیر نبود.

وی در مصداقی تشریح کرد: مثلاً 500 هزار مقاله دریافت کرده بودیم و تقریباً برای فرایند فهرست نویسی و پردازش توسط نیروی انسانی در قبال هر 30 مقاله یک ساعت زمان صرف می‌شود و اگر 10 نفر فعالیت کنند برای پردازش این تعداد مقاله حدود 1600 ساعت برابر با 10 ماه کار زمان می‌برد و اگر یک نفر بخواهد این تعداد مقاله را پردازش کند 8 سال زمان خواهد برد، درحالیکه با کمک سامانه پردازش خودکار متن و تصویر، این زمان به 50 ساعت کاهش می‌یابد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان با اشاره به اینکه در فاز نخست سامانه پردازش خودکار متن و تصویر، توصیف و پردازش مقالات را خواهیم داشت و در مراحل بعدی کتاب و سایر منابع مدنظر است، گفت: در فاز دوم امیدواریم بتوانیم با کمک هوش مصنوعی پردازش‌های تحلیلی را رقم بزنیم.

توحید لو با قدردانی از تلاش مدیران سازمان برای جهت گیری و رفتن به راه اندازی سامانه پردازش خودکار متن و تصویر، تصریح کرد: امیدواریم پس از رویداد «ویتا» که برخی از شرکت کنندگان نیز در زمینه پردازش‌های ماشینی فعالیت می‌کردند بتوانیم شاهد به ثمر رسیدن و اجرای آن طرح‌ها در مجموعه فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی باشیم.

گفتنی است، در این مراسم که با سخنرانی اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز همراه بود، سامانه پردازش خودکار متن و تصویر (سامانه الفبا) به صورت رسمی افتتاح شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: